Gå til innhold

Ekstra objektiver for Sony a330? Førstegangskjøper.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lyst til å prøve meg på fotografihobbyen, og så litt på diverse speilreflekser for nybegynnere. Synes Sony a330 virker rimelig og bra, så tenker på å kjøpe.

Det jeg lurer på er om det lønner seg å kjøpe med noen ekstra objektiver? Bundelen med 55-200mm (elns) f.eks? Er det objektivet bedre enn det medfølgene, eller bare et egnet for større zooming?

Vil egentlig ta bilder av alt mulig som alle andre nybegynnere, men synes personlig landskap, natur og makrobilder er kule. Tenker derfor på å kjøpe det billigste makroobjektivet fra Sony, SAL30M28. Er mulig jeg kan strekke meg til å kjøpe et objektiv rettet mot portretter også, men kun om dere mener det gir en stor nok forskjell fra kitobjektivet for en rookie.

Lurer også på om det lønner seg å kjøpe en ekstra blitz (eks. HVL-F20AM), eller om den innebygde holder? Andre utstyr jeg tenker på er baggen LCS-SC5 og et deksel for den eventuelle makrolensen da (hvordan vet jeg hvilke som passer de?). Kan forsåvidt vente med å kjøpe et stativ hvis jeg føler behov for et.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Om det lønner seg bør du sjekke mot brukte objektiver, det er et par 55-200 til salgs på foto.no eller finn.no. Objekivet er helt ok men hvis hobbyen tar av vil du snart vurdere andre objektiver? Sony/tamron 18-250 er et kjekt reise/allround objektiv.

Til makro bør du se på Tamron 90, suverent objektiv til makro og portrett. Det var nylig en brukt Sony vidvinkel på finn/foto.no. Både blits og stativ er kjekt i mørketiden men blitsen du nevner er med ledetall 20 gir lite i forhold til blitsen på kameraet. Kjøp en av de store med høyere ledetall.

Nettstedene photozone.de og dyxum.com har tester av Sony/Minolta objektiver.

mvh fiple

Lenke til kommentar
Hei

Om det lønner seg bør du sjekke mot brukte objektiver, det er et par 55-200 til salgs på foto.no eller finn.no. Objekivet er helt ok men hvis hobbyen tar av vil du snart vurdere andre objektiver? Sony/tamron 18-250 er et kjekt reise/allround objektiv.

Til makro bør du se på Tamron 90, suverent objektiv til makro og portrett. Det var nylig en brukt Sony vidvinkel på finn/foto.no. Både blits og stativ er kjekt i mørketiden men blitsen du nevner er med ledetall 20 gir lite i forhold til blitsen på kameraet. Kjøp en av de store med høyere ledetall.

Nettstedene photozone.de og dyxum.com har tester av Sony/Minolta objektiver.

mvh fiple

Jeg tror jeg ville ha kjøpt Sigma 17-70, Sigma 70-200 f/2,8 hsm og en blits, Sony hvl42. Da er du dekket for en lang stund framover, og i tillegg en del kroner fattigere. Nårt det gjelder makro dekker Sigmaen det behovet, med en nærgrense på 20 cm.

Lenke til kommentar

Tja, de pakkene er jo litt i dyreste laget da. Bor i USA nå så finn.no og andre norske sider er vel utelukket. Hva om jeg bare gikk med kit-objektivet for å se om jeg liker hele greia med fotografering før jeg evt. kjøpte noen litt dyre objektiver?

edit: Hva om jeg kun kjøpte en ekstra makrolense, denne, ettersom 18-250'ern var litt dyr, og heller kjøpte den senere ved behov? Og er en ekstern blitz virkelig å anbefale mot kiten?

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...