Plinge93 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hei! Jeg har nettop fått meg ny ekstern harddisk, og så lurer jeg på hvilket filsystem jeg bør ha på den. Jeg har to valg: NTFS og exFAT. Den forrige harddisken kunne bare ta filer på 4 GB, så jeg måtte formatere den. Jeg huske ikke hvilket filsystem jeg hadde der, men mener å huske at jeg hadde NTFS og FAT32 eller noe sånn å velge mellom. Er det noen som vet hvilket format jeg bør bruke? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 NTFS. exFAT er i hovedsak ment på minnepenner slik at disse kan støtte større filer enn 4GB. Lenke til kommentar
Plinge93 Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Okei, takk Men vil ikke da harddisken takle større filer enn 4 GB? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Det er FAT32 som har begrensing på 4GB. Med NTFS får du ingen slike problemer. Det er altså ikke disken som er begrensinga, men filsystemet den er formatert med. Lenke til kommentar
jin_X Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg har også fått meg ny disk som nå bruker FAT32, men vurderer selv å formatere til NTFS. Er det andre fordeler med NTFS enn det at man kan ha filer over 4GB ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Ja, f.eks at plassen utnyttes bedre. FAT32 kaster bort mye plass på store disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå