Gå til innhold

Stiff-Legged Deadlifts en litt risiko øvelse?


Knife

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve meg på Stiff-Legged Deadlifts, altså markløften for lår. Men selve øvelsen ser ganske risiko ut ,der du ikke skal ha noe bøy i ryggen og bare gå opp og ned med ryggen (Minner meg om god morgen, som flere har sagt er litt vond for ryggen).

 

BBStiffLegDeadlift.gif

 

Hva synes dere om denne øvelsen, tenker da på hvis jeg drar opp 100kg, så kan vel ulykker skje? Jeg har ganske riktig teknikk på markløft.

Jeg kan heller egentlig ikke se noen sammenheng med den øvelsen og lår, egentlig ser det ut som alt foregår i ryggen. Og for meg ser Legged deadlifts ut som "feile markløft". Minner meg om sånne jeg gjor når jeg kom inn første gangen på treningsstudioet.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hva synes dere om denne øvelsen"

Aldri prøvd, er strake mark virkelig for lår? på ein side stod det "Target: Erector Spinae / Lower back"

Erector Spinae er vel korsryggen.

 

Og om strake mark virkeleg går på lår, så trur eg knebøy er ein mykje beire øvelse for lår :p

Men du kan jo prøve det, kanskje du får framgang med den øvelsen

Lenke til kommentar

Skal prøve ut et nytt treningssprogram; sånn står treningssprogrammet opp.

 

Day1: Legs/Abs

Squats – 2 x 5-7

Barbell or Dumbbell Lunges – 1 x 5-7

Stiff-Legged Deadlifts – 2 x 5-7

Standing One-Legged Dumbbell Calf Raises – 2 x 10-12

Seated Barbell Calf Raises – 1 x 5-7

Weighted Situps or Crunches – 2 x 10-12

Weighted Leg Raises – 1 x 10-12

 

Jeg kan jo alltids legge til et sett på knebøy og et på Lunges.

Lenke til kommentar

Kjenner det godt i baksiden av lårene dagen etter at man har trent strake markløft ja. Og ikke egentlig noe hardere for ryggen enn vanlig mark etter min mening. Hvis du ønsker å være litt mer forsiktig så kan du kjøre dem slik at stangen såvidt går under kneet før du retter deg opp igjen, og ikke helt ned til gulvet.

Lenke til kommentar

Å finne ut hva som er best for deg nå pijus er som å finne nåla i høystakken. Du er bare nybegynner ennå og som nybegynner øker du stort sett samme f... hva du gjør. Den dagen du tar 200 i mark kan du kanskje begynne å lete etter programmer spesieltilpasset din målsetting, men enn så lenge du er 14 år og har trent så kort (selv om du har hatt fin fremgang på så kort tid:)). Jeg har trent i 12 år og gått opp nesten 30 kg i kroppsvekt, og det er først nå de siste par årene at jeg faktisk har måttet finne ut hvilke treningsopplegg som er best ift mine målsettinger da jeg har økt gradvis hele veien frem til for et par år siden fordi jeg ennå bare var som nybegynner å regne.

 

KISS (keep it simple stupid) er ikke et så dumt ordtak når det kommer til trening, verstingen her er nok fred05050 som virkelig ikke har skjønt det ;)

Endret av Delavar
Lenke til kommentar

Du bor strengt tatt ikkje basere programmet ditt paa noko som helst, heller finne deg eit ferdiglaga opplegg, det er ein grunn til at det er mange som brukar dei.

Forstaar egentlig ikkje korleis ein 14-aaring kom fram til at han har nok erfaring til aa sette opp eigne opplegg etter aa ha trent i eit halvt(?) aar.

Lenke til kommentar

Tastaturet ditt funker vel ikke? Ikke så avansert å lage sitt egent program. Ha like mange dra og presse øvelser og minst 1 ro øvelse i uken. Begynn alltid treningen med baseøvelsen, skal du trene bryst begynner du med benkpress, skal du trene bein begynner du med knebøy.

 

Ikke ha for mange reps og sett. Uansett, det programmet jeg bruker nå har jeg ikke laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...