Gå til innhold

Canon 500D vs Nikon D5000?

Anbefalte innlegg

Helt enig i det, dog synest jeg det var litt merkelig å satse på D500 når målet er 7D :hmm:

Hadde vel "egentlig" 7D som mål men ut i fra min tolkning virket det som langt i fra bestemt.

Hvis man vet man skal satse på en del brukt optikk er ikke D5000 spesielt bra valg på grunn av fraværet på fokusmotor da få eldre objektiv har dette innebygd.

Man mister også mulighet for batterigrep og mulighet for trådløs blitsstyring + at man kun har ett kontrollhjul.

Hvis noe av dette er viktig er nok ikke D5000 veien å gå, da er nok D90 mye bedre, eventuelt en eller annen Canon. Edit: Sa jeg Canon, kan ikke ha vært meg :blush:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei i går kom jeg hjem ifra expert på forus med en splitter ny d5000 18-55VR + SB 200 Blitz Kamera er rått på iso støy prøvde litt i går kveld...:)

DET der med brukt opptikk batterigrep fokus ting å tang betyr ikke så veldig mye da dette er mitt første DSlr

ER ganske sikker på att jeg har valgt riktig ettersom jeg har lest meg grønn på TEster ditt tester datt var bestemt på enten 500d eller d5000 da er det jo kjempe enkelt å bare luke ut den med dårligst pakke/utstyr per norske krone hehe God Jul Folkens :)

Snekkern

Skjønne hva du mener men kommer nok til å bare ha to lincer til å begynne med og hadde jeg kunnet velge 7d 40d/50 hadde det blitt det istedet fremfor d90 d300

Endret av hubbix
Lenke til kommentar
Hei i går kom jeg hjem ifra expert på forus med en splitter ny d5000 18-55VR + SB 200 Blitz Kamera er rått på iso støy prøvde litt i går kveld...:)

Rent støymessig skal D5000 teoretisk være bedre enn både D90 og faktisk D300 men antar D300s har kommet etter og kanskje gått ett lite hakk forbi, så kvalitetsmessig er det jo helt rått.

Uansett får du ha grattis med nytt kamera og velkommen i "nikon-familien", husk å ta bilder av rakettene på nyttårsaften nå da.

Edit:

At de billigere modellene fort måler seg med de dyrere på ren bildekvalitet er vel noe som går igjen hos de fleste merker. Man betaler ikke for ett dyrere hus for bildekvalitet men for funksjoner og ytelse.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Halla folkens! Nå har jeg testa en del med Kamera er helt ok kamera Det at noen mener at d5000 er solid plast er vell litt å ta i da synes jeg,, på grepet når du klemmer bittelitt knirker det fælt noe som antakelig er enda verre på 500d.

Den skjermen som kan vris ut kunne jeg klart meg uten men til natt/stativ bruk er den nok fin til.

Har litt blanda følelser anngående det nyinnkjøpte kamera, som sagt kan jeg ikke forvente i pose og sekk og iallefall ikke bli noe expert på å skyte bra bilder med det første :)

Det jeg ikke liker med skjermen er at det tar mye lengre tid for å ta opp kamera forså vri ut skjerm så skyte, selfølgelig kan jo bare skjermen vere snudd hele tiden og sette kamera i standby..

HD Filming på DSLR skjønner jeg nå ikke er noe å henge seg opp i for det er så dårlig at det ikke spiller noen større betydning..(kan ikke forstå at en kornete video kan kalles for HD)

Ett annet punkt jeg også ser nå er at kamera huset er ikke det viktigste vil heller si opptik..

Eks. vist du bruker en skralle med veldig dårlig kvalitet men med knallbra piper til kan jeg love dere at du ikke ødelegger mutteren, derimot skralla må byttes ut en gang i blant hehe

Alt i alt D5000 er sikkert ett ok DSLR men har fremdeles følelsen av at canon 500d med tamron 17/50 f2.8 er veien å gå i stede for vr kittet jeg bruker nå.

synes også at canon sitt innstillingsystem er litt enklere å bruke..

kommer antagelig til å benytte meg av 30 dagers bytterett.

Hilsen en ikke helt fornøyd DSLR Kjøper men det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar

Kornete video kan godt være HD det.. enten AVCHD-lite (720p) eller Full-HD (1080p). Oppløsning har ikke så mye å gjøre med bildestøy. Er på en måte det samme å sammenligne antall megapixler mot ordinær bildestøy @ stillbilder. Man skal ikke forvente så altfor mye fra et DSLR med HD-opptak. Spesielt ikke entry-modellene.

500D og D5000 er noenlunde likestilte. De har begge sine finesser, fordeler og ulemper. 500D er etter min mening mest for pengene. 15 mp (for de som bryr seg om det), 1080p HD-opptak, veldig akseptabel bildekvalitet osv.

Men, til syvende og sist er det opptil enhver hva man selv velger, etter eget behov og egen smak. Man kan rådføre seg, men til syvende og sist må man sikte seg inn selv. Prøve seg frem

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

d5000 hvitbalansen er nok auto noe lang lukker også er veldig kjekt å prøve å feile liker forresten å lære på denne måten..

d5000 er levert tilbake desverre..venter på 500d

Var på elkjøp nere på kaien i Stavanger uka som var der hadde di fått inn et dslr fra samsung med metallhus og størrele på 50d/d300 + vanntett var lit tøft men bare med 3 fps..

500d gleder meg iallefall..

hade på bade

Lenke til kommentar
HD Filming på DSLR skjønner jeg nå ikke er noe å henge seg opp i for det er så dårlig at det ikke spiller noen større betydning..(kan ikke forstå at en kornete video kan kalles for HD)

For referanse så burde du kanskje se disse to eksemplene,

der den første er rett ut av kamera.

http://usa.canon.com/dlc/controller?act=Ge...;articleID=2326

og denne er det pusset litt på:

http://vimeo.com/8100091

Ser nå helt greit ut for meg.. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes den vridbare skjermen på D5000 er helt super, godt å få det forstyrrende lyset til displayet lengst mulig unna når jeg har øyet i søkeren.

Dessuten en fin beskyttelse å kunne vippe displayet inn mot kameraet når det ikke er i bruk eller under transport.

edit: typo

Endret av flu
Lenke til kommentar

Etter og ha lest hele posten skjønner jeg ikke hvorfor du ikke gikk for 500D med en gang? men men, håper du blir fornøyd med det kameraet, angående knirking, skjønner ikke hva folk prater om, det må mest sannsynelig være noe som går på "munne" her inne. Har hatt et 500D i over lengre tid, har ikke hørt et eneste knirk.

Men for mange nybegynnere er det jo viktig at du har et kamera du trives med, det har mye og si for utfallet av interessen for videre fotografering..

Lenke til kommentar
Etter og ha lest hele posten skjønner jeg ikke hvorfor du ikke gikk for 500D med en gang? men men, håper du blir fornøyd med det kameraet, angående knirking, skjønner ikke hva folk prater om, det må mest sannsynelig være noe som går på "munne" her inne. Har hatt et 500D i over lengre tid, har ikke hørt et eneste knirk.

Men for mange nybegynnere er det jo viktig at du har et kamera du trives med, det har mye og si for utfallet av interessen for videre fotografering..

Nei den knirkinga er en gåte for meg og, bruker tidvis en 350D som ble kjøpt da den kom i salg og som har fått masse juling, hører ikke noe knirking av den heller :hmm:

Lenke til kommentar
Stilige bilder bjornh :) brukte du stativ? jeg gjorde ikke det er ganske umulig med lengre lukker og håndholdt...

Takk. Ja, jeg brukte stativ. Har et gammelt fra da jeg var i Forsvaret som egentlig er beregnet for videokamera, men det fungerer helt fint. Det Kit-objektivet 18-55VR til Nikon er ganske bra det faktisk.

Jeg er fornøyd med de bildene, men lyset er kanskje ikke 100% riktig. Tatt de igjennom vinduene i stua og de er ikke helt rene.

Disse er tatt i dag med Nikon D5000, og ble ganske bra med 18-55mm VR, og ble tatt for hånd. Men jeg ønsker meg noen nye objektiver med bedre kvalitet, men det skal jeg nok få kjøpt om ikke altfor lenge. Har muligheten til å få lånt litt utstyr hos en kamerat, så får man prøvd ut D5000 litt.

post-73461-1263575080_thumb.jpg

Langnes mot Fløyfjellet og Tromsdalstind

post-73461-1263574666_thumb.jpg

Kvaløya mot Håkøybotn og mot Kaldfjorden

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Knirkingen var når jeg holdt på grepet på d5000(frontdekselet)

Veldig fint landskap i Tromsø.. fine bilder bjornh

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

Takk. Det er en flott tid her nå, med lys, belysning, snø, fjell og kontraster. Da er det slik at det "lønner" seg å drasse kameraet og ta litt bilder. Det blir noen blinkskudd og mitt tips er: stort minnekort, RAW og knips i vei..! Knips masse. Av 20 bilder blir kanskje 2-3 veldig flotte som skiller seg ut.

Vi har et EOS 500D i huset også, som tilhører jentungen (hun har akkurat kjøpt det nå på tilbud). Jeg har sammenliknet dem litt, og foretrekker Nikon (synes det virker mer solid) -men det er smak og behag, hvordan det ligger i hendene og oppleves. Samme gjelder skjerm. Men det som er sensasjonelt bra med D5000 til Nikon er alle de hurtiginnstillingene som ligger som ferdige maler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...