Boralis Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Så er det store spørmålet skal en nybegynner velge ett kamerahus for det har pyttelitt bedre ytelser på høy iso og forså bare leve med ett kamera som er dritt å holde i? - Nix! De forskjellene som måtte være mellom disse kameraene blir fort småtterier sammenlignet med noe så enkelt som hvor bra grepet passer. Vridbar skjerm er "kjektåha" ikke "måha" og oppveies fint av at 500D har en bedre skjerm med klart høyere oppløsning. En smakssak dette her, ganske subjektivt og uten noen fasit. Svenske Foto sin 500D vs. D5000 test var ganske interessant, selv om begge to hadde sine styrker og svakheter var de veldig jevne - med ett unntak, D5000 eksponerte gjennomgående bedre enn 500D. Det var også en av grunnene til at D5000 til slutt ble kåret som vinner. BTW: Nå som jeg har fått 12-24mm er verdien av flipskjermen og LW gått opp 100x. Slike tester kan jo være morro å lese, Digital foto kåret jo også D5000 til vinner, deres begrunnelse for at den slo 500D var at den hadde en veil pris som var 1500 kr lavere, men å sjekke reell pris gadde vist nok ikke De skriver bla dette om Canon 500D : Her finner vi en tanke bedre detaljgjenngivelse enn hos Nikon D5000, 500D er likevel dyrere noe som hindrer kamera fra Canon å komme øverst denne gangen Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Så er det store spørmålet skal en nybegynner velge ett kamerahus for det har pyttelitt bedre ytelser på høy iso og forså bare leve med ett kamera som er dritt å holde i? SELVSAGT skal du velge det med best grep hvis ytelsen ved høy ISO er eneste forskjell. Forskjellene i støy ser man kun når man sammenligner samme bildene under samme forhold, dårlig grep drar du med lenge.... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) - Tja... Eller man kan se på testbilder fra kontrollerte forhold, som her - fra dpreview.com.Det tyder nok på en liten fordel Nikon D50000, men man bør vel ikke overvurdere betydningen av ytelse på ISO 32 og 64 000. Vel, alle kamera tar bra bilder under kontrollerte lysforhold. Det er når man ikke har dette at man skiller klinten fra hveten som de sier, og får igjen for kronene man har lagt i kamera, objektiv og merket en har valgt. Endret 1. desember 2009 av Misantropen Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Litt feil, så her må det spesifiseres: Nikon D5000 Byggemateriale: Solid plastCanon EOS 500D Byggemateriale: Tynn knirkeplast Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 - Tja... Eller man kan se på testbilder fra kontrollerte forhold, som her - fra dpreview.com.Det tyder nok på en liten fordel Nikon D50000, men man bør vel ikke overvurdere betydningen av ytelse på ISO 32 og 64 000. Vel, alle kamera tar bra bilder under kontrollerte lysforhold. Det er når man ikke har dette at man skiller klinten fra hveten som de sier, og får igjen for kronene man har lagt i kamera, objektiv og merket en har valgt. - Ja, helt generelt synes jeg det kan være verdt å investere littegrann på gode bilder i vanskelige lysforhold, og jeg er selv svært fornøyd med mitt D5000 i så måte. Jeg har derimot ikke sett noen slags tester som tyder på at det er annet enn relativt marginale forskjeller på mitt kamera og 500D på støy på høy ISO, selv om alt tyder på at mitt er bittelitt bedre på akkurat dette. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Litt feil, så her må det spesifiseres: Nikon D5000 Byggemateriale: Solid plastCanon EOS 500D Byggemateriale: Tynn knirkeplast Den var vel litt overdrevet men det er jo ingen hemmelighet at Nikons billige modeller virker mer solid enn Canons. Det var ihvertfall en viktig grunn til at jeg ble Nikon-fan og valgte D50 fremfor 400D. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Litt feil, så her må det spesifiseres: Nikon D5000 Byggemateriale: Solid plastCanon EOS 500D Byggemateriale: Tynn knirkeplast Den var vel litt overdrevet men det er jo ingen hemmelighet at Nikons billige modeller virker mer solid enn Canons. Det var ihvertfall en viktig grunn til at jeg ble Nikon-fan og valgte D50 fremfor 400D. Mulig den virker mere solid, det avgjørende er vel hva de tåler, har som sagt tidligere erfaring med 350D som ble kjøpt da det ble lansert ( 2005)og brukes daglig på Svalbard, transporteres stort sett i bagasjekassen på scootern og fungerer like fin den dag i dag. 4-5 år i ekstrem kulde og risting på scooter, det er test det. Slikt kaller jeg å dokumentere at et kamera tåler mere enn enkelte vil ha det til Endret 2. desember 2009 av Snekker`n Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Mulig den virker mere solid, det avgjørende er vel hva de tåler, har som sagt tidligere erfaring med 350D som ble kjøpt da det ble lansert ( 2005)og brukes daglig på Svalbard, transporteres stort sett i bagasjekassen på scootern og fungerer like fin den dag i dag.4-5 år i ekstrem kulde og risting på scooter, det er test det. Slikt kaller jeg å dokumentere at et kamera tåler mere enn enkelte vil ha det til Hvis ett billig Canon-hus tåler så mye kan man jo bare drømme om hva ett Nikon-hus tåler. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Mulig den virker mere solid, det avgjørende er vel hva de tåler, har som sagt tidligere erfaring med 350D som ble kjøpt da det ble lansert ( 2005)og brukes daglig på Svalbard, transporteres stort sett i bagasjekassen på scootern og fungerer like fin den dag i dag.4-5 år i ekstrem kulde og risting på scooter, det er test det. Slikt kaller jeg å dokumentere at et kamera tåler mere enn enkelte vil ha det til Hvis ett billig Canon-hus tåler så mye kan man jo bare drømme om hva ett Nikon-hus tåler. Sarkasme er en "billig" sak . Poenget mitt her var bare å vise at et kamera tåler mere enn de fleste vil ha det til og at å hevde at det ene virker bedre sammenskrudd enn det andre, kunn er svada. De fleste kamera i samme klasse takler ca det samme, for å forbedre byggekvalitet må en opp i pris uasett om navnet på kameraet begynner på C eller N Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Sarkasme er en "billig" sak . Jupp, derfor har ikke jeg noe i mot å bare øse ut Poenget mitt her var bare å vise at et kamera tåler mere enn de fleste vil ha det til og at å hevde at det ene virker bedre sammenskrudd enn det andre, kunn er svada. Har jeg sagt det virker bedre sammenskrudd? Har ikke sjekket skruene men kvaliteten på materialet føles ihvertfall bedre på Nikons begynnermodeller enn på Canons, om det er bedre har jeg ikke uttalt meg om. De fleste kamera i samme klasse takler ca det samme, for å forbedre byggekvalitet må en opp i pris uasett om navnet på kameraet begynner på C eller N Å bedre byggekvalitet kan vel ikke være så veldig dyrt, har jo sett "tupperwareprodukter" til 20 kr på Nille med bedre plast enn det er på Canonhusene Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Sarkasme er en "billig" sak . Jupp, derfor har ikke jeg noe i mot å bare øse ut Poenget mitt her var bare å vise at et kamera tåler mere enn de fleste vil ha det til og at å hevde at det ene virker bedre sammenskrudd enn det andre, kunn er svada. Har jeg sagt det virker bedre sammenskrudd? Har ikke sjekket skruene men kvaliteten på materialet føles ihvertfall bedre på Nikons begynnermodeller enn på Canons, om det er bedre har jeg ikke uttalt meg om. De fleste kamera i samme klasse takler ca det samme, for å forbedre byggekvalitet må en opp i pris uasett om navnet på kameraet begynner på C eller N Å bedre byggekvalitet kan vel ikke være så veldig dyrt, har jo sett "tupperwareprodukter" til 20 kr på Nille med bedre plast enn det er på Canonhusene Stakkars mann,trodde du var litt seriøs,men du bekreftet fort det motsatte Ha en fortsatt fin dag . Lenke til kommentar
hean Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Stakkars mann,trodde du var litt seriøs,men du bekreftet fort det motsatte Ha en fortsatt fin dag . Man er ikke seriøs mot useriøse folk... Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 13. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2009 Vill bare si tusen takk for alle innlegg igjen For det første har jeg vell aldrig spørt om hvilke av dem to som har den beste kvaliteten på plasten, vist tillfellet er at canon er dårlig skrudd sammen er det ikke verre enn å finne fram skrutrekkeren haha Planen var egentlig å skaffe 7d seinere en gang. derfor heller det litt mere mot canon. Har testet dem flere ganger nå og i tillegg d3000 virker også kjekk uten filmfunksjon vell å merke, men en prislapp på snaue 3500 på expert er vell vanskelig å slå av di andre merkene? Og så har d3000 en ypperlig guide funksjon ikke sikker på om alle nikon har det men det er jo bare ett + Kittlinsa som følger med canon 500d virker veldig dårlig og pga det om jeg bestemmer meg for dette kjøper jeg bare huset og en tredjeparts 17/50f2.8 får ca 700 kroner avslag på den.Muligens kittlinsa er verdt 700 men føler ikke det. Ikke vet jeg og takker igjen for meg ver snille med kverandre fanbois hehe Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Vill bare si tusen takk for alle innlegg igjen For det første har jeg vell aldrig spørt om hvilke av dem to som har den beste kvaliteten på plasten, vist tillfellet er at canon er dårlig skrudd sammen er det ikke verre enn å finne fram skrutrekkeren haha Planen var egentlig å skaffe 7d seinere en gang. derfor heller det litt mere mot canon. Har testet dem flere ganger nå og i tillegg d3000 virker også kjekk uten filmfunksjon vell å merke, men en prislapp på snaue 3500 på expert er vell vanskelig å slå av di andre merkene? Og så har d3000 en ypperlig guide funksjon ikke sikker på om alle nikon har det men det er jo bare ett + Kittlinsa som følger med canon 500d virker veldig dårlig og pga det om jeg bestemmer meg for dette kjøper jeg bare huset og en tredjeparts 17/50f2.8 får ca 700 kroner avslag på den.Muligens kittlinsa er verdt 700 men føler ikke det. Ikke vet jeg og takker igjen for meg ver snille med kverandre fanbois hehe Det er helt normalt nå diskusjonen omfatter CaNikon,enkelte klarer bare ikke å la være og trolle litt. Det å tenke langsiktig er ikke dumt,spesielt hvis man er ute etter en hobby. Eneste aberet som jeg ser ved og kjøpe D3000/5000 er at huset ikke har fokusmotor så da er man avhengig av og finne objektiver som har dette innebygget.Det blir mer og mer objektiver som får det,men bruktkjøp kan bli litt vanskeligere. Ville heller sett på D90 eller et brukt D70 hvis du går for Nikon. Lenke til kommentar
Philo Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Kjøp kameraet du føler du vil trives med i lengden og ignorer utstyrsrunkingen til fanbois. Noe annet vil være å gjøre deg selv og fotointerressen din en bjørnetjeneste. Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2009 Da har jeg komt til en avgjørelse siden det snart er jul og tror faktisk jeg er nøtt å velge d5000 legger vekt på hva jeg få for pengene begge modellenr d5000 og 500d koster akkurat det samme iallefall på expert5990 på D5000 får jeg med VR opptikk som jeg selv mener er mye bedre utgangspunk for en førstegans dslrer enn palstikk is kittet...blæ og ikke minst en liten blitz på kjøpet.. 500d er nesten helt lik 1000d som jeg ikke liker noe serlig. HAdde cannon hatt like god pakke hadde jeg nok valgt canon fremfor nikon. tusen takk for hjelpen alle og ønsker dere en riktig god jul og godt nytt år:) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Da har jeg komt til en avgjørelse siden det snart er jul og tror faktisk jeg er nøtt å velge d5000 legger vekt på hva jeg få for pengene begge modellenr d5000 og 500d koster akkurat det samme iallefall på expert5990 på D5000 får jeg med VR opptikk som jeg selv mener er mye bedre utgangspunk for en førstegans dslrer enn palstikk is kittet...blæ og ikke minst en liten blitz på kjøpet.. 500d er nesten helt lik 1000d som jeg ikke liker noe serlig. HAdde cannon hatt like god pakke hadde jeg nok valgt canon fremfor nikon. tusen takk for hjelpen alle og ønsker dere en riktig god jul og godt nytt år:) Som hos Canon kalles IS, noe som leveres på medfølgende objektiv etter det jeg ser . Canon EOS 500D Kamera med 18-55mm IS objektiv http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=123851# Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Som hos Canon kalles IS, noe som leveres på medfølgende objektiv etter det jeg ser . på D5000 får jeg med VR opptikk som jeg selv mener er mye bedre utgangspunk for en førstegans dslrer enn plastikk is kittet...blæ Tror han forstod det men det ble nok for mye "plastfølelse"... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Lykke til meg kjøpet,du blir helt sikker fornøyd. Det viktigeste er og lære seg å bruke kamera på en tilfredsstillende måte. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Lykke til meg kjøpet,du blir helt sikker fornøyd.Det viktigeste er og lære seg å bruke kamera på en tilfredsstillende måte. Helt enig i det, dog synest jeg det var litt merkelig å satse på D500 når målet er 7D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå