Gå til innhold

Canon 500D vs Nikon D5000?

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer egentlig hvilke som er best da dem stiller i samme klasse og omtrent samme pris?

Er kittlinsene ok? (På begge)

Er også interessert i HD (Cannon trekker vel det lengste srået her med 1080p fremfor nikon sin 720)

Selvsagt fps i 1080 ikke er noe serlig. men men.

Kan noen annbefale en av dem og fortelle hva som egentlig er forskjelden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fysiske forskjellen er det som står i specs. Begge kamerahusene kan bistå deg med å ta knallbra bilder, men det er du som tar bildene. Uansett om det er 500D eller 1D mkIV. Dersom du har muligheten anbefaler jeg deg å ta en tur til en butikk som har kameraene utstilt, slik at du kan kjenne på de. Ta det som sitter best i hånden.

Lenke til kommentar

Nettop komt hjem fra en tur på elkjøp og kjente på 500d og d5000

må si med en gang at jeg likte bedre 500d på størrelsen på grepet

d5000 virket veldig klumpete og fikk ikke helt plass till fingrene

eneste negativt om 500d er at den mangler den frekke utvridbare skjermen som d5000 har :)

Etter det jeg har skjønt trenger man virkelig ikke HD filming eller skjerm da dette ikke fantest i det hele tatt tidligere..

det er jo tross alt folka som tar bildene som avgjør om bilder blir bra eller dårlige(ikke helt riktig men dere skjønner hva jeg vil fram til)

tror nok canon blir det beste valget i den klassen di to stiller i

Lenke til kommentar

(...)

- Da er det noik det for deg. For meg ble det motsatt, av temmelig nøyaktig samme grunn (synes grepet på Canons xxxD-serie passer meg svært dårlig).

500D litt flere pixler, ørlite dårligere på høy ISO og kanskje bittelitt dårligere kitobjektiv.

500D bedre skjerm, men mangler vridbar skjerm som på D5000.

Ganske så jevnt løp og en smakssak det der.

Lenke til kommentar

Du mener ISO 3200 og 6400 :)

Jeg har D5000 og er veldig fornøy med ytelsen på høy ISO!

D5000 har bedre ytelse på høy ISO enn selv "storebrødrene" D90 og D300!

Det sier flere uavhengige tester på nett.

Men ytelse på høy ISO er jo ikke alt ved et kamera da...

720p eller 1080p skal du gi blaffen i! Kvaliteten på video fra speilrefleks er fremdeles så dårlig i forhold til skikkelig videokamera at man ser ikke forskjell om det er det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Du mener ISO 3200 og 6400 :)

- Huff, skal ikke argumentere med at det var 0 forskjell...

Jeg har D5000 og er veldig fornøy med ytelsen på høy ISO!

D5000 har bedre ytelse på høy ISO enn selv "storebrødrene" D90 og D300!

Det sier flere uavhengige tester på nett.

Men ytelse på høy ISO er jo ikke alt ved et kamera da...

- Ja, svært fornøyd selv, men den siste setningen er forholdsvis viktig, for vi snakker uansett også om forholdsvis små forskjeller i ytelse.

Lenke til kommentar

eneste negativt om 500d er at den mangler den frekke utvridbare skjermen som d5000 har :)

Etter det jeg har skjønt trenger man virkelig ikke HD filming eller skjerm da dette ikke fantest i det hele tatt tidligere..

det er jo tross alt folka som tar bildene som avgjør om bilder blir bra eller dårlige(ikke helt riktig men dere skjønner hva jeg vil fram til)

Mener du du virkelig det? Jeg var å kjente på begge kameraene idag. EOS virket rett og slett dårlig skrudd sammen, mens Nikon-kameraet , som var litt tyngere, ga et mye mere sollid inntrykk.

Lenke til kommentar

Mener du du virkelig det? Jeg var å kjente på begge kameraene idag. EOS virket rett og slett dårlig skrudd sammen, mens Nikon-kameraet , som var litt tyngere, ga et mye mere sollid inntrykk.

Nå er det vel en gang slik at vi er forskjellige og at det som passer en ikke passer en annen osv.

Nå har jeg selv prøvd begge nevnte kamera da folk i fotoklubben har slike og å hevde at det ene er bedre sammenskrudd enn det andre er en sterk overdrivelse vil jeg si .

Nikon D5000

• Byggemateriale: Plast

Canon EOS 500D

Lenke til kommentar

Nå er det vel en gang slik at vi er forskjellige og at det som passer en ikke passer en annen osv.

Nå har jeg selv prøvd begge nevnte kamera da folk i fotoklubben har slike og å hevde at det ene er bedre sammenskrudd enn det andre er en sterk overdrivelse vil jeg si .

Nikon D5000

Canon EOS 500D

Det har du vel rett i. Men plast er ikke alltid plast vet du :-)

Har googlet litt på nettet nå. De fleste testene heller vel i min retning. Men dette er jo selvfølgelig noe hver enkelt må gjøre seg opp en mening om.

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for alle innlegg :new_woot:

Først og fremst har jeg alldtid likt nikon sine kamera best uten å helt vite hvorfor men har lite erfaring med kamerea(svært god erfaring med canon sitt ixus 80)

Så er det store spørmålet skal en nybegynner velge ett kamerahus for det har pyttelitt bedre ytelser på høy iso og forså bare leve med ett kamera som er dritt å holde i?

Før i tiden da fotografer ikke hadde vridbar skjerm(Dem tok svært bra bilder på den tiden også..

For en stund siden var jeg helt å holdent bestemt meg for nikon pathen men, men da var problemet at jeg likte grepet på canon 40/50d og så prøvde jeg flere i nikon serien for å finne et som var noenlund likt som nikon d300 dette like jeg godt.

D80/D70 er også noe større enn D90 (d5000 er vell det minste av alle)

BAre for å ha sakt det hater jeg fanboyismen...

Hadde egentlig en plan at en gang skal jeg skaffe meg d7 eller d9 har sikkert også kommet ut.

D7/D5 filmer fantastisk btw(til en som nevte Dslr var så dårlig til akkurat det formålet)

Nevn en nikon som slår di to?

Jeg er som sagt i tvil på hvilken av 500d og d5000 som ville gjøre meg mest lykkelig og vet at man ikke kan få i både pose å sekk.

Ble litt rotete formulert her Håper dere forstår hva jeg vill frem til

Tusen takk igjen :!:

Lenke til kommentar
Så er det store spørmålet skal en nybegynner velge ett kamerahus for det har pyttelitt bedre ytelser på høy iso og forså bare leve med ett kamera som er dritt å holde i?

- Nix! De forskjellene som måtte være mellom disse kameraene blir fort småtterier sammenlignet med noe så enkelt som hvor bra grepet passer. Vridbar skjerm er "kjektåha" ikke "måha" og oppveies fint av at 500D har en bedre skjerm med klart høyere oppløsning. En smakssak dette her, ganske subjektivt og uten noen fasit.

Lenke til kommentar

- Nix! De forskjellene som måtte være mellom disse kameraene blir fort småtterier sammenlignet med noe så enkelt som hvor bra grepet passer. Vridbar skjerm er "kjektåha" ikke "måha" og oppveies fint av at 500D har en bedre skjerm med klart høyere oppløsning. En smakssak dette her, ganske subjektivt og uten noen fasit.

Svenske Foto sin 500D vs. D5000 test var ganske interessant, selv om begge to hadde sine styrker og svakheter var de veldig jevne - med ett unntak, D5000 eksponerte gjennomgående bedre enn 500D.

Det var også en av grunnene til at D5000 til slutt ble kåret som vinner.

BTW: Nå som jeg har fått 12-24mm er verdien av flipskjermen og LW gått opp 100x.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Merkelig måte å forstå (eller ikke ville forstå/innse) at vi er ulike. Ikke alltid at mer vekt=bedre kvalitet. Ingen automatikk i det. "Skrudd sammen" - har enda tilgode å høre om et speilreflekshus som har gått i oppløsning.

Fyren har prøvd begge husene i hånden og dannet seg et inntrykk som er hans personlige, vennligst ikke overprøv det, blir for dumt og selvmotsigende. Og Canon og Nikon lager begge hus som holder.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...