Gå til innhold

Hvordan optimalisere ytelse for 720p H.264 på minibærbar?


Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

H.264-akselerasjon i Windows skjer gjennom DXVA. Jeg er litt usikker på om man må ha Vista/7, eller om det fungerer på 2000/XP også. 2000/XP har nemlig bare støtte for v1.0, mens Vista/7 har støtte for v2.0. Men jeg kan sjekke det ut i løpet av dagen (jeg har både 7 og XP på den stasjonære).

Som du ser på Wikipedia, så er det stort sett bare properitære betalingsprogrammer som har støtte for dette, men Media Player Home Classic er et hederlig unntak.

Den enkleste måten å få akselerert H.264 er å sørge for å ha DirectX installert, installere MPC-HC og følge det som er skrevet her (jeg er ganske sikker på at du kan se bort fra at kun ATi og nVidia er støttet).

 

Edit: Det er ikke noe problem med H.264-akselerasjon i MPC-HC på Windows XP. På en C2D E8500 gikk CPU-forbruk på 1080p fra 40% uten DXVA til 7% med DXVA på Radeon HD 4650. I Windows 7 ligger forbruket rundt 5-6%.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

http://www.infobarrel.com/How_to_watch_720...dows_XP_Netbook

Dette er din beste sjanse for å få sett 720p h.264, resultatet blir heilt greit så lenge videoen ikkje har for høy bitrate.

Synest du ikkje det blir godt nok er eneste gode måte å installere Broadcom BCM70012 Crystal HD Decoder kort. Koster ca 150kr inkludert frakt på ebay. Nå veit eg ikkje om din pc har eit ledig pcie spor, så det kan hende du må ut med wifi kortet ditt og bytte det ut med eit usb alternativ. Eg har gått for det på min acer aspire one med gode resultater. Får gode usb wifi kort for 150kr som ikkje stikker mer ut enn pluggen for strøm.

Lenke til kommentar
http://www.infobarrel.com/How_to_watch_720...dows_XP_Netbook

Dette er din beste sjanse for å få sett 720p h.264, resultatet blir heilt greit så lenge videoen ikkje har for høy bitrate.

Har du tatt høyde for at PCen i artikkelen og PCen til trådstarter har forskjellige brikkesett? Acer Aspire 9-tommer kommer med Intel 945G, mens Asus eee 1101HA kommer med Intel US15W. Sistnevnte har innebygget støtte for dekoding av h.264, akkurat som Broadcom-systemet som du nevner.

Men du må gjerne si litt om hvilken programvare som brukes sammen med Broadcom-systemet. Hvilke codecs og hvilke avspillingsprogrammer som fungerer, og eventuelt hvilke innstillinger som må fikses på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...