Roadmaster Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Har noen en oppskrift på hvordan jeg setter opp en brannmur på det trådløse nettverket hjemme? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 En brannmur krever en server som kjører programvare. På hjemmeroutere er disse ofte ikkeeksisterende eller dårlig, men datamaskinene dine har en innebygget brannmur som fungerer utgående. Om du ikke kjører servere trenger du skjelden mer. Alternativt kan du sette opp en egen server, f eks en gammel pc, og kjøre brannmur på den. Komplisert og unødvendig. Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ok, kanskje det ikke er brannmur jeg er ute etter... Tilgangen til det trådløse nettet hjemme er i dag ikke passordbelagt slik at naboer innen rekkevidde kan bruke nettet vårt. Hvordan går jeg fram for å sikkerhetsaktivere det trådløse nettet med passord? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Det er lettere ja. Bare skriv inn adressen til router i explorer adressefelt (gateway), logg inn i en flik som heter wireless security, og sett wpa-passord. På pc'n kan du gå inn å slette ditt eget nett fra foretrukkede enheter, og koble opp på nytt. Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Det er lettere ja. Bare skriv inn adressen til router i explorer adressefelt (gateway), logg inn i en flik som heter wireless security, og sett wpa-passord. På pc'n kan du gå inn å slette ditt eget nett fra foretrukkede enheter, og koble opp på nytt. Takk. Men hvordan finner jeg adressen til routeren? Jeg har lett ei stund uten å finne den... Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Klikk "Start" -> "Kjør" -> skriv "cmd" -> Trykk OK I svarte vinduet skriver du: ipconfig Deretter skal du se etter et felt som heter Standard Gateway / IPv4 Standard gateway. Denne begynner enten på 10.0.x.x eller 192.168.x.x Disse tallene skriver du inn i adressefeltet, f.eks http://10.0.0.1 Du blir spurt om brukernavn og passord, ta en titt i manualen hva den sier om dette, eller post routermodell så kan vi hjelpe deg med det også. Lykke til Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Takk, Rullerimfrost og Youcef! Nå har jeg kommet meg "inn" på routeren, men har ingen manual å forholde meg til. Routeren er forøvrig en ZyXEL multimodem P2602 HWT. Hvilken fane i softwaren går jeg inn på for å passordbelegge nettverket: Security el. Network? Vil gjerne ha en komplett beskrivelse herfra dersom noen har. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Ingen som kan guide meg gjennom sånn at jeg får passordbelagt nettverket?? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Du har ikke akkurat verdens vanligste router der, og kontrollpanelet er forskjellig fra router til router. Jeg kjenner ikke Zyxtel. Om ingen dukker innom her og kan den routeren, er det bare å bla deg rundt til du finner wlan / wireless / radio security. Post evt en screen her om du er usikker, men om du kan velge WEP eller WPA så er du på riktig plass. Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Du har ikke akkurat verdens vanligste router der, og kontrollpanelet er forskjellig fra router til router. Det er en ny router vi har fått fra Telenor så den kan vel ikke være så veldig uvanlig? Jeg finner ikke noe som direkte heter WPA-passord, men derimot en rubrikk som heter "shared secret". Er det her jeg skriver inn det som blir passordet for mitt nettverk? Rubrikken ligger inne under Wireless Lan -> Security -> WPA Har prøvd å få lagt til PrintScreen uten å få det til... Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Klikk på "Network" og deretter "Wireless LAN" Da får du 2 "menyer" i midten, hvor den øverste delen er til å konfigurere SSID og kanal, mens den nederste biten er Security, hvor du kan endre krypteringsmetode og sikkerhetskode etc. Lenke til kommentar
Roadmaster Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Klikk på "Network" og deretter "Wireless LAN" Da får du 2 "menyer" i midten, hvor den øverste delen er til å konfigurere SSID og kanal, mens den nederste biten er Security, hvor du kan endre krypteringsmetode og sikkerhetskode etc. Takk, problem solved. Det var en lite logisk meny etter min mening, men etter hvert kom jeg i mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå