Gå til innhold

Lyst til å demonstrere mot Statoil?

vagard

Anbefalte innlegg

Beklager å håne deg men å lagre opp oppspart energi på batterier?! det kan funke på hytta men ikke faen at det er noe man kan gjøre for en normal husstand eller et helt land, og jeg veit ikke om batteriproduksjon er spes miljøvennlig heller jeg.

Ble jeg for enkel for deg nå? Tror du virkelig at ingen har tenkt på dette?

Greit, jeg skal innrømme at det var litt lettsindig av meg å bruke ordet "batteri". Men om du påstår at vi ikke er i stand til å lagre større mengder energi, nå eller i framtiden, viser bare det at du ikke følger med.

Pumpekraftverk er feks en mulig løsning. Og det finnes flere.

og hvor mange større oljeutslipp har det vært fra Norske oljeplatformer i nordsjøen de siste årene?

Definitivt mange nok til at det er grunn til bekymring i forbindelse med Lofoten.

Og hva skjer med "større" oljeutslipp? Må det være "større"? Hvor stort er "større"?

I forbindelse med Lofoten må en mye mer snakke om utslipp eller ikke utslipp.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, om man skal stoppe utnyttingen av nye felt så er det faktisk snakk om å stoppe tilførselen av energi og penger som vårt samfunn ikke vil klare seg uten.

Og hvor i alle dager har du det fra at jeg er mot forskning på nye energikilder? Det jeg er for er å ta i bruk noe som enda ikke er ferdig utviklet og late som om det virker.

En bør ikke utnytte nye felt hvis denne utnyttelsen utgjør en høyst reell risiko for å ødelegge det aktuelle området.

Det er et svært viktig område, både for mennesker og for naturen selv, og det er sårbart i større grad enn store deler av resten av Nordsjøen. Da kan vi heller investere de pengene som planlegges investert der oppe på andre, mer fornuftige og mindre risikable løsninger - og ikke minst mer langsiktige løsninger.

Vi kommer ikke til å få nevneverdig trøbbel fordi vi evt droppa å utvinne olje utafor Lofoten, pengestrømmen fra olja kommer uansett til å vare i en god del år til.

Og jeg tror vel forsåvidt ikke at du er mot forskning på nye energikilder. Det bare virker som at du ikke synes det er så veldig viktig - ennå. Eller noe sånt.

Jeg mener det er viktig at vi sparker i gang en solid satsning på dette nå.

Jeg skjønner også at det er fåfengt å ta i bruk uferdig teknologi, men nettopp derfor må vi jo sørge for å få ferdig den aktuelle teknologien så vi kan ta den i bruk med en gang det blir behov for det.

Lenke til kommentar
Beklager å håne deg men å lagre opp oppspart energi på batterier?! det kan funke på hytta men ikke faen at det er noe man kan gjøre for en normal husstand eller et helt land, og jeg veit ikke om batteriproduksjon er spes miljøvennlig heller jeg.

Ble jeg for enkel for deg nå? Tror du virkelig at ingen har tenkt på dette?

Greit, jeg skal innrømme at det var litt lettsindig av meg å bruke ordet "batteri". Men om du påstår at vi ikke er i stand til å lagre større mengder energi, nå eller i framtiden, viser bare det at du ikke følger med.

Pumpekraftverk er feks en mulig løsning. Og det finnes flere.

greit nok det går an å lagre vannenergi på denne måten, men du kan jo ikke tilføre energi fra strømnettet du "resirkulerer" jo det vannet som har gått gjennom turbinen.

såfremt jeg vet så kan man lagre elektrisk energi i form av gass via elektrolyse eller batterienergi hvor begge løsningene er veldig upraktiske. men om du vet av noen andre løsninger, enlighten me :)

Lenke til kommentar
Og hva skjer med "større" oljeutslipp?

Sjansen for et års fiskekvote som kan gå tapt ligger på ca 3%

Sjansen for å ødellege hele økosystemet er lik sjansen på førstepremien i lotto...

Det har også vært snakk om å lagge hele annlegget under vann, så om dette blir realitet så vil ikke turismen merke noe...

Om norsk olje og gass kan erstatte eksempelvis russisk kull i Europeiske kraftverk så vil verdensmiljøe oppleve en miljøgevinst siden norsk produskjon er verdens reneste.

Og det som i de siste årene har foresaket utslipp er tankskip som forliser... (russland :hrm: )

Lenke til kommentar
Og det som i de siste årene har foresaket utslipp er tankskip som forliser... (russland :hrm: )

Der sa du noe! jeg er selv mye på kysten både i trønderlag og en god del i vesterålen og du kan se store lasteskip på horisonten rett som det er. så disse skipene er ganske nære land og alle vet hvordan standard russerne har på skipene sine.

Lenke til kommentar
greit nok det går an å lagre vannenergi på denne måten, men du kan jo ikke tilføre energi fra strømnettet du "resirkulerer" jo det vannet som har gått gjennom turbinen.

såfremt jeg vet så kan man lagre elektrisk energi i form av gass via elektrolyse eller batterienergi hvor begge løsningene er veldig upraktiske. men om du vet av noen andre løsninger, enlighten me :)

Kan du være grei å lese litt nøyere hva jeg skriver og prøver å fortelle deg?

Sjansen for et års fiskekvote som kan gå tapt ligger på ca 3%

Sjansen for å ødellege hele økosystemet er lik sjansen på førstepremien i lotto...

Sier hvem? Oljeindustrien?

Det har også vært snakk om å lagge hele annlegget under vann, så om dette blir realitet så vil ikke turismen merke noe...

Absolutt. Men det må fortsatt bores. Og såvidt jeg vet har vi ennå ikke undervannsborerigger.

Men heller ikke subsea installasjoner kan regnes som risikofrie.

Om norsk olje og gass kan erstatte eksempelvis russisk kull i Europeiske kraftverk så vil verdensmiljøe oppleve en miljøgevinst siden norsk produskjon er verdens reneste.

Og kull er vel noe av det aller verste. Et godt poeng, men det finnes allikevel ennå bedre måter å fremskaffe energi på enn olje, gass og kull.

Utslipp som er såpass store at mediene gidder å skrive om dem ja.

Marinbiolog Fredrik Myhre mener at selv små utslipp kan få store konsekvenser for feks Røstrevet.

Hva skal en si til sånt da?

Lenke til kommentar

Sorry, men jeg har aldri hørt om Statens Oljeråd, finner heller ikke stort om dem på nett.

Ellers kan man jo bare forestille seg at Unge Høyre neppe engasjerer folk fra Folkeaksjonen oljefritt osv til å forelese på årsmøtet ;)

EDIT

endra en litt dum misforståelse :p

Fant også ut etterhvert at statens oljeråd for lengst er erstattet av olje- og energidepartementet.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jonlem: Som du sier, folk har nok tenkt på hvordan å lagre energi i store mengder. men et pumpekraftverk kan ikke lagre elektrisk energi og det er det eneste du nevner, såklart kan vi pumpe opp vann fra havet til et baseng for å så lage strøm men dette virker ikke som noen god løsning. såfremt jeg vet så kan vi for tiden kun lagre elektrisk energi i batterier eller bruke den i elektrolyse for å framstille gass som kan brukes i brenselceller eller forbrenning hvor i det andre tilfellet sender oss tilbake til square one. jeg spør om DU vet av en rasjonell måte å oppbevare større mengder elektrisk energi.

Lenke til kommentar
men et pumpekraftverk kan ikke lagre elektrisk energi og det er det eneste du nevner, såklart kan vi pumpe opp vann fra havet til et baseng for å så lage strøm men dette virker ikke som noen god løsning.

Ok, du må ha det med teskje?

Fra wikipedia:

Slike kraftverk eksisterer både i forbindelse med konvensjonelle vannkraftverk og som frittstående anlegg, gjerne med kunstige magasin. Sistnevnte kan benyttes i forbindelse med vindkraftverk, der det vanligvis er dårlig samsvar mellom kraftproduksjon og forbruk.

Det er sånn sett snakk om å bruke overskuddsenergi i gode tider (feks når det er mye vind og god produksjon på et vindkraftverk) til å pumpe vann opp i et magasin. Så, når det kommer perioder med underskudd på energi, har en lagret mengder i vannmagasiner og kan ta i bruk disse, omtrent som et godt, gammeldags vannkraftverk.

Pumpekraftverk nevnes som et av de mest effektive alternativene til slikt vi har nå idag, med en utnyttelsesgrad på rundt 80%.

Dette er lagring av store mengder energi i praksis.

Problemet er ikke å lagre elektrisk strøm, det er å lagre energi.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Godt :)

Men igjen, dette er bare en mulighet. I forbindelse med privathus mener jeg å ha lest om spesielle typer materiale en kan varme opp med overskuddsenergi, lagre varmen en viss tid og ta den ut feks til vinteren når den trengs. Ta nå det litt med ei klype salt allikevel.

Poenget er uansett at lagring av energi ikke nødvendigvis betyr lagring av elektrisk strøm, og når det kommer til lagring av energi så blir dette forsket på litt parallelt med fornybar energi - nettopp fordi endel av de energiformene også forutsetter lagring nettopp fordi de kan være relativt ustabile.

MEN jeg synes fortsatt vi forsker for lite på slikt, og fokuserer for mye på kortsiktig tenkning og kortsiktige løsninger på langsiktige problemer.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Ja, ikke sant? ;)

Uansett har OLF definitivt interesse av oljeboring i Lofoten, både økonomisk og av andre grunner.

Men du bryr deg ikke stort om foredraget til fiskeridirektoratet da? Hva sa de?

Eneste de sa var uff og uff, det kan skje en utblåsning. Og det var stort sett det eneste de sa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...