Gå til innhold

Lyst til å demonstrere mot Statoil?

vagard

Anbefalte innlegg

Hei

Natur og Ungdom har startet kampanjen StoppDem for å sette fokus på klimaforurensningen fra oljeindustrien og hindre oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. På nettsiden www.stoppdem.no kan du være med å demonstrere mot Statoil, Olje og Energidepartementet og Oljeindustriens landsforening.

Med råtne tomater, egg og håndplakater kan enn nå sitte i sofaen mens man ber oljelobbyen holde fingrene av fatet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Stopp Dem kampanjen er starten på et intensivt år frem mot regjeringen tar stilling til oljespørsmålet i havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja, høsten 2010. Bli med å si hva du synes om oljeboring her.

Nettsiden www.stoppdem.no sprer vi først og fremst gjennom Facebook, twitter, diskusjonsforumer og andre sosiale medier. Vi er stolt over å kunne presentere den første demonstrasjonen av dette slaget på internett og håper folk blir med å si nei til oljeboring på en ny måte.

I sammenheng med Stopp Dem kampanjen har vi også laget en blogg hvor vi vil komme med oppdateringer på hvordan kampanjen utvikler seg. Bloggen vil også brukes som en del av den politiske oljedebatten.

Hva mener dere om oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som er mot norsk oljeindustri burde ikke få nyte alle godene dette har gitt oss.

Ellers er det jo typisk at de som er mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er de som bor langt unna disse stedene. Selv vil de gjerne lever i et område med masse aktivitet og jobbtilbud.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
De som er mot norsk oljeindustri burde ikke få nyte alle godene dette har gitt oss.

Ellers er det jo typisk at de som er mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er de som bor langt unna disse stedene. Selv vil de gjerne lever i et område med masse aktivitet og jobbtilbud.

Vi trenger å fase ut Norsk oljeindustri for å få på plass mer bærekraftige alternativer. Olja har skapt mange muligheter for oss, men nå gjelder det å bruke disse rett.

Kommer selv fra Lofoten, så argumentasjonen din holder ikke. Det er stor motstand mot oljeboring i nord, det har flere meningsmålinger i det siste vist.

Lenke til kommentar
Vi trenger å fase ut Norsk oljeindustri for å få på plass mer bærekraftige alternativer.
Hvilke mer bærekraftige alternativer sikter du til? Per i dag er det vel ingenting som er mer bærekraftig enn gass og olje, eller tar jeg feil? 

Eller sagt på en annen måte, hva legger du i "mer bærekraftige alternativer"?

Lenke til kommentar
Per i dag er det vel ingenting som er mer bærekraftig enn gass og olje, eller tar jeg feil?

Bærekraftig utvikling er definert som en samfunnsutvikling som imøtekommer dagens behov uten å forringe mulighetene for kommende generasjoner til å få dekket sine behov.

Eg er for oljeutvinning i Nord, men du kan verkeleg ikkje meine at oljeutvinning er den mest bærekraftige utviklinga vi i dag har???

EDIT: omformulering

Endret av thamule
Lenke til kommentar

Jaggu, det måtte jo komme. Men dette er spennende!

Både selve aksjonens misjon og ikke minst aksjonens form.

typisk at de som er mot oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er de som bor langt unna disse stedene.

Og dette har du førstehåndskunnskap om?

Jeg lover deg, det finnes mer enn plenty mennesker som motbeviser den antakelsen der.

Du må komme med noe bedre ja ;)

Lenke til kommentar
Bærekraftig utvikling er definert som en samfunnsutvikling som imøtekommer dagens behov uten å forringe mulighetene for kommende generasjoner til å få dekket sine behov.

Eg er for oljeutvinning i Nord, men du kan verkeleg ikkje meine at oljeutvinning er den mest bærekraftige utviklinga vi i dag har???

Oljen gir oss energi, penger og teknologi. Hva bedre for å sikre mulighetene for kommende generasjoner?

Lenke til kommentar
Per i dag er det vel ingenting som er mer bærekraftig enn gass og olje, eller tar jeg feil?

EDIT: omformulering

Meget mulig jeg tar feil, jeg er ingen ekspert på området. Men ingen har hittil besvart hva som er mer bærekraftig? Tenker man da på atomkraftverk eller utvikling av fusjonsreaktor? For kullkraftverk er vel ikke noe bedre enn olje & gass? Og sol- og vindenergi er fortsatt ganske skrale saker, slik jeg har skjønt det. 

Som sagt, mulig jeg tar feil - men da vil jeg gjerne bli opplyst. Jeg kan ikke demonstrere mot olje- og gassutvinning uten å vite hvilke faktiske og reelle alternativer som finnes pr i dag og som er bedre, aka "mer bærekraftige". Så; opplys meg.

Lenke til kommentar
Hvilke mer bærekraftige alternativer sikter du til? Per i dag er det vel ingenting som er mer bærekraftig enn gass og olje, eller tar jeg feil? 

Oh, her må vi til med litt begrepsavklaringer.

Olje og gass er vel noe av det minst bærekraftige alternativet. I bærekraftbegrepet ligger det at en skal bestrebe en utvikling som imøtekommer behovene til dagens generasjon uten å redusere mulighetene for kommende generasjoner til å dekke sine behov.

Det klarer olje og gass svært dårlig. All den tid vi baserer oss i så stor grad på olje og gass som vi gjør nå, og olje og gass så definitivt ikke kan kalles fornybart, er det heller ikke bærekraftig. Langt derifra.

Oljen gir oss energi, penger og teknologi. Hva bedre for å sikre mulighetene for kommende generasjoner?

Energi som vil bli brukt opp, penger varer heller ikke evig, og mye av teknologien er ubrukelig uten olje og gass.

Jeg tror vi må tenke litt lengre enn bare til neste høst ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Meget mulig jeg tar feil, jeg er ingen ekspert på området. Men ingen har hittil besvart hva som er mer bærekraftig? Tenker man da på atomkraftverk eller utvikling av fusjonsreaktor? For kullkraftverk er vel ikke noe bedre enn olje & gass? Og sol- og vindenergi er fortsatt ganske skrale saker, slik jeg har skjønt det. 

Som sagt, mulig jeg tar feil - men da vil jeg gjerne bli opplyst. Jeg kan ikke demonstrere mot olje- og gassutvinning uten å vite hvilke faktiske og reelle alternativer som finnes pr i dag og som er bedre, aka "mer bærekraftige". Så; opplys meg.

Fornybar energi er det eneste riktige alternativet på energifronten i alle fall.

Solenergi, vindkraft, vannkraft, bioenergi, saltkraft, listen er evig lang. De aller fleste av disse er høyst reelle og faktiske alternativer, men noen er mindre utviklet og forsket på enn andre.

Det skyldes dog ikke annet enn mangel på vilje hos folk og politikere, ikke de faktiske mulighetene vi har til å bytte ut fossil energi med annen, fornybar energi.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Konklusjon hva da? Du ba om opplysning, det har du fått.

EDIT

- Vindkraft

- Solenergi

- Og la oss nå aldri glemme vannkraft

- Saltkraft (osmose) er godt i farta

- Bølgekraft forskes det en hel del på

- Geotermisk energi er høyaktuelt i mange deler av verden

Bare helt aldeles kjapt. Dette er ikke noe problem, som sagt, det står kun på politisk vilje. Jeg foreslår at du søker mer informasjon om nettet, google er din venn.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hvis det eneste kriteriet skal være at det er "økonomisk gangbart" stopper det nok fort opp ja. Da mister ideologien fort sin funksjon, hele poenget er bærekraft og fornybarhet, økologi. Økonomi bør sånn sett komme i andre rekke.

Men nei, jeg vil kalle det politisk feighet. De tør ikke satse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Energi som vil bli brukt opp, penger varer heller ikke evig, og mye av teknologien er ubrukelig uten olje og gass.

Jeg tror vi må tenke litt lengre enn bare til neste høst ja.

Penger og energi gir oss dagens velferdssamfunn. Er ikke dette til nytte for neste generasjon så vet ikke jeg. De som ikke ser verdien eller nytten av dette kan bare flytte til Nord-Korea.

Teknologien vi har fått har foreksempel muliggjort å bygge samferdsel i vårt kronglete land. Regner med at fremtidens generasjoner heller ikke har bruk for dette. :no:

Og teknologien vil også muliggjøre å utnytte gass og olje i felter lengere nord som vil sikre velferden til fremtidlige generasjoner.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Fornybar energi er det eneste riktige alternativet på energifronten i alle fall.

Solenergi, vindkraft, vannkraft, bioenergi, saltkraft, listen er evig lang. De aller fleste av disse er høyst reelle og faktiske alternativer, men noen er mindre utviklet og forsket på enn andre.

Det skyldes dog ikke annet enn mangel på vilje hos folk og politikere, ikke de faktiske mulighetene vi har til å bytte ut fossil energi med annen, fornybar energi.

Fossilt brennstoff er faktisk også fornybar. Og skulle man idag kuttet ut fossil energi og kun satset på de formene du lister opp her så ville samfunnet brutt fullstendig sammen.
Lenke til kommentar

Men hvis det ikke er økonomisk gangbart pr i dag, så er det vel heller ikke innunder definisjonen av bærekraftig utvikling?

Rette fremgangsmåte må vel heller være å støtte det som er økonomisk gangbart *nå*, og samtidig forske frem det som *i fremtiden* kan bli en bærekraftig utvikling?

Jeg mener... hvis jeg demonstrerer mot olje- og gassutvinning nå, så kan jeg oppnå at pengekranen stopper. Og uten penger, ingen utvikling/forskning. Blir ikke dette en catch-22-greie? Eller har jeg snudd rundt på noe her?

Lenke til kommentar
Hvis det eneste kriteriet skal være at det er "økonomisk gangbart" stopper det nok fort opp ja. Da mister ideologien fort sin funksjon, hele poenget er bærekraft og fornybarhet, økologi. Økonomi bør sånn sett komme i andre rekke.

Men nei, jeg vil kalle det politisk feighet. De tør ikke satse.

Det er begrenset hvor mye av oljepengene penger et samfunn kan kaste bort på politisk korrekt symbolpolitikk, vi må også tenkte litt på å sikre fremtiden.
Lenke til kommentar

Problemet med å være kategorisk mot olje er energitettheten pr enhet er for olje så himmelhøy større enn alle andre former for energi vi har. Foruten konvensjonell atomkraft. Problemet er om man skal erstatte dette så er ikke dette gjort på 1 år. Kanskje 50 år på det beste. Og i mellomtiden må verden har olje, enten om man vil eller ei.

Lenke til kommentar
Problemet med å være kategorisk mot olje er energitettheten pr enhet er for olje så himmelhøy større enn alle andre former for energi vi har. Foruten konvensjonell atomkraft. Problemet er om man skal erstatte dette så er ikke dette gjort på 1 år. Kanskje 50 år på det beste. Og i mellomtiden må verden har olje, enten om man vil eller ei.

Var dette jeg også trodde. Men som sagt, jeg er slettes ingen ekspert, jeg vet bare ikke hva alternativet er. Og da blir det - utifra ovennevnte - ganske fjernt å protestere mot utbygging av olje- og gass.

Det blir litt som hva regjeringene har gjort de siste årene; stadig pratet om hvor miljøvennlig diesel- og biodrivstoff er, for så å skattelegge det fordi det plutselig likevel er miljøfiendtlig - uten at det er noen miljøvennlige alternativer å velge... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...