Kani Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Ja, hvilken vei? Det sitter som f...! Jeg lurer på om det er vranggjenger, eller om det skal skrus mot klokka, som det meste annet, når det skal løsnes? Lenke til kommentar
k0n Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Har aldri vært borti oljefiltre med links gjenger, selv på de mest skjeldne og rare bilene. Bruker du verktøy for å fjerne filtret? Det finnes sånne "oljefilterfjerneverktøy" som skal gjøre jobben lettere. Lenke til kommentar
Kani Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Har aldri vært borti oljefiltre med links gjenger, selv på de mest skjeldne og rare bilene. Bruker du verktøy for å fjerne filtret? Det finnes sånne "oljefilterfjerneverktøy" som skal gjøre jobben lettere. Ja, har ei oljefiltertang... Den er dog rimelig dårlig. Nå vet jeg hvertfall hvilken vei jeg skal skru. Takk Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Hvis du har et nytt filter kan du verifisere retningen, men det er 100% sikkert at det skal mot klokka. Dersom du absolutt ikke får det av kan du prøve å ødelegge pakningen rundt. Prøv med en flat skrutrekker å trykke pakningen inn. Om du får flyttet det noe i det hele tatt kan du prøve å vri det frem og tilbake helt til det løsner. Oljefilteret på min bil med 20 000/30 000km-intervall var slik at selv med halvannen meter stang klarte jeg ikke å vri det mer enn litt før det stoppet. Måtte stikke hull på det ettersom det ble så bøyd at tanga jeg brukte ikke lengre fikk tak rundt, og måtte vri det frem og tilbake mange ganger før det løsnet. Tok 4 timer hele prosessen. Når du har fått det av og skal sette på nytt må du huske å smøre pakningen med olje for å unngå at det skal skje igjen, og ikke stram til med verktøy (har bare vært borti ett tilfelle hvor filteret skrudde seg ut gang etter gang selv med kraftig stramming, og det var på en Mitsubishi). Endret 20. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Selv har jeg hamret et skrujern rett gjennom det gamle filteret, og brukt den enden som stikker lengst ut til å løsne det. Kraft ganger arm etc. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Problemet ditt er nok at det gamle filteret ble skrudd til med tang. Noe man aldri skal gjøre. Bare skru det til for hånd. Kommer du til så slå en skrutrekker igjennom det. Eventuelt bruk tanga der filteret er sterkest, det er helt inn mot blokka, evnetuelt helt i ytterkant. Lenke til kommentar
haada Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Ja, hvilken vei? Det sitter som f...! Jeg lurer på om det er vranggjenger, eller om det skal skrus mot klokka, som det meste annet, når det skal løsnes? Hei! Den skrues som vanlig skrua mot klokka, best om du får løfte bilen og tar tak i den fra under. La bilen kjøle seg ellers kan du brenne armen (varm eksos). Lykke til! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 En grei liten hovedregel i tillegg til de som har postet før: Lefty = Loosey, Righty = Tighty (forutsatt en minimumskunnskap av engelsk, selvsagt) Lenke til kommentar
Kani Skrevet 28. november 2009 Forfatter Del Skrevet 28. november 2009 (endret) En grei liten hovedregel i tillegg til de som har postet før: Lefty = Loosey, Righty = Tighty (forutsatt en minimumskunnskap av engelsk, selvsagt) Antar at du med dette indikerer at det ikke finnes oljefiltere med vranggjenger da? Ikke vet jeg... Endret 28. november 2009 av Kani Lenke til kommentar
gxi Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Vranggjenger brukes for å hindre at dreiemoment som følge av hvor den står skal skru ut bolten. Hvis man f.eks monterer et hjul som er festet med bare en senterbolt og hjulet snurrer mot klokka vil det med normale gjenger føre til at bolten skrur seg ut, og da kan man med fordel bruke vranggjenger så det heller skrur seg innover. Det vil aldri være noen slik grunn til å bruke vranggjenger på et oljefilter ettersom det er ingenting som skrur på filteret under drift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå