Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Egen smtp-server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke f.eks Exchange, Qmail, Sendmail eller IIS.

Søk litt på nettet med f.eks søkeordene +IIS +smtp eller +qmail +smtp, så vil du nok få en del treff.

Og ja, man kan sette opp navnetjeneren slik som du ville

Lenke til kommentar

Ja det er mulig. Hvorvidt det er noe smart å gjøre det er noe annet....

en kamerat av meg satte opp en SMTP-server som han glemte å begrense tilgangen til, og i løpet av 3 uker kræsja maskina, fordi /var/ partisjonen var full.

Da hadde noen finni ut at server'n var åpen for allmennheter, og brukt den til å sende spam, og temp-katalogen for mail var blitt stappfull av mail som gikk til ugyldige mottagere....

www.clarkconnect.org er en grei linux server/router som har mailserver innebygget.

Lenke til kommentar
Ja det er mulig. Hvorvidt det er noe smart å gjøre det er noe annet....

en kamerat av meg satte opp en SMTP-server som han glemte å begrense tilgangen til, og i løpet av 3 uker kræsja maskina, fordi /var/ partisjonen var full.

At din kamerat er udugelig stopper vel ikke meg i å gjøre hva JEG vil :D

Tenkte å legge inn passord på utgående mail-server uansett.

Dessuten så er relaying det som står med STORE bokstaver at man skru av, så det skal jeg nok få skrudd av.

Noen som har noen tips for å sette opp "sendmail"?

Lenke til kommentar
Det finns mange howto'er for Sendmail, men personlig tror jeg at jeg ville gått for Qmail. De fleste jeg kjenner til har Qmail som favoritt fremfor Sendmail

OKI Takk. Skal sjekke... Tror mitt webhotell allerede har sendmail, men det kan man alltids gjøre noe med :-)

Lenke til kommentar
Det finns mange howto'er for Sendmail, men personlig tror jeg at jeg ville gått for Qmail. De fleste jeg kjenner til har Qmail som favoritt fremfor Sendmail

OKI Takk. Skal sjekke... Tror mitt webhotell allerede har sendmail, men det kan man alltids gjøre noe med :-)

Hvis du ikke har tilgang til server'n, er det ikke mulig å endre på det....

Sendmail er bedre i mine øyne, men jeg kjenner endel som foretrekker qmail.

Tviler på at du greier å overtale webhotell-provideren din til å endre det. De kjører ofte en ferdig-server løsning med rackmonterbare servere, og da er som regel sendmail lagt inn på forhånd.

Lenke til kommentar
Noen som har satt opp egen smtp server?

Hvordan gjør man det?

Hvis man eier et domene, kan man lage en utgående mailserver lik den da? (smtp.mittdomene.com)

[edit: Leif]

Ja, det der veldig mulig. Jeg kjører mailserver for mitt eget domene. Det eneste som kan stoppe deg fra å bruke din egen server som smtp, er hvis ispen din er litt sær på akkurat det omerådet. Det er nemlig mange isper som ikke lar deg bruke andre smtp-servere enn deres egne. Jeg anbefaler deg å kjøre dette på en linuxburk På http://freshmeat.net finner du et genialt script som heter Qinstall. Dette finner du bare ved å søke etter det på freshmeat.net.

Dette scriptet gjør hele jobben for deg, du går ikke da bare smtp, men også pop3. Så adder du bare domenet ditt, og brukernavn. Så vipps, du har din egen mailserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...