^fmj Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Leste en gøyal historie om en som signerte med forskjellige rare signaturer for å se om noen reagerte. Hvilke lover og regler gjelder for signering? "Legeunderskrifter" er som kjent umulige å tyde. Er det ingen krav til tydelighet f. eks? Kan man signere med initialer? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Selve signaturen er bare den skriftlige betegnelsen på at det er blitt signert. Det spiller ingen rolle hvordan du signerer så lenge du gjør det på en slik måte at du kan vedkjenne deg din signatur. Å nekte å vedkjenne seg en signatur som er ens egen er straffbart, jf straffeloven § 187. Lenke til kommentar
Lowli Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Så jeg kan signere med en giraff tegning om jeg vil? =D Så lenge jeg vedkjenner at det er min signatur ? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 du må skrive navnet ditt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Så jeg kan signere med en giraff tegning om jeg vil? =D Så lenge jeg vedkjenner at det er min signatur ? I teorien, ja... Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) du må skrive navnet ditt.Tviler jeg på. Tidligere var det vanlig at folk signerte med et kryss. Endret 21. november 2009 av StaaleNordlie Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Tviler jeg på. Tidligere var det vanlig at folk signerte med et kryss. Men da var det også helt vanlig å ikke kunne skrive sitt eget navn. Analfabetisme er ikke like utbredt i dag som i sjørøver-tiden... Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Tviler jeg på. Tidligere var det vanlig at folk signerte med et kryss. Men da var det også helt vanlig å ikke kunne skrive sitt eget navn. Analfabetisme er ikke like utbredt i dag som i sjørøver-tiden... Og så? Når kom det en endring? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hmm, dette ga uante muligheter. Lenke til kommentar
larstdahl Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg skulle hente en rekommandert pakke på postkontoret, og signerte med fornavnet mitt med tilnærmet blokkbokstaver, fordi det er sånn jeg skriver nå, men dama bak skranken reagerte og ba meg signere på nytt fordi signaturen ikke var lik den som var på førerkortet mitt(som har løkkeskriftsignatur). Gjorde damen bak skranken det riktige? Brukes signaturen faktisk som en sjekk på at man er den samme personen som er avbildet på legitimasjonen, eller er det bare en formalitet, på en måte at du "har signert på noe"? Jeg trodde det sistnevnte, men ble usikker nå... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Jeg skulle hente en rekommandert pakke på postkontoret, og signerte med fornavnet mitt med tilnærmet blokkbokstaver, fordi det er sånn jeg skriver nå, men dama bak skranken reagerte og ba meg signere på nytt fordi signaturen ikke var lik den som var på førerkortet mitt(som har løkkeskriftsignatur). Gjorde damen bak skranken det riktige? Brukes signaturen faktisk som en sjekk på at man er den samme personen som er avbildet på legitimasjonen, eller er det bare en formalitet, på en måte at du "har signert på noe"? Jeg trodde det sistnevnte, men ble usikker nå... I dette tilfellet er det ikke snakk om signaturen i seg selv som uttrykk for aksept av avtale el.l., men signaturen som en del av en helhetlig identifikasjonsprosess. Det er opp til den enkelte tjenestemann/ekspeditør/saksbehandler (eventuelt kan firmaet ha instrukser) å godkjenne identifikasjon. Signaturen på førerkortet ditt er din "offisielle" signatur, akkurat som at navnet på førerkortet er ditt offisielle navn, og bildet er ditt offisielle bilde. Når man skal identifisere noen må man prøve å se om det er en match mellom personen som står foran deg og den "offisielle personen" på førerkortet. For å få til dette må man matche så mange punkter som mulig ved deg mot så mange som mulig ved førerkortet. Derunder signatur. Min underskrift, som saksbehandler, på et vedtak, er et uttrykk for at "jeg har lest dette og godkjent det". I slike tilfeller er det bare snakk om at hvis Riksrevisjonen kommer på besøk må jeg si ja eller nei på hvorvidt det er min signatur. Min underskrift på en pakkeutlevering er et uttrykk for at "jeg innestår for at jeg er meg", og der er det helt legitimt å sjekke opp signaturen mot andre ting der jeg har sagt at jeg er meg -- førerkort, bankkort, student-ID... Endret 22. november 2009 av krikkert Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Og så? Når kom det en endring? Nei, jeg vet forsåvidt ikke om det er endret; lovlig å signere med X er det kanskje fremdeles, men definitivt ikke vanlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå