Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Det Ondes Problem=særemne

Anbefalte innlegg

Har særemne om det ondes problem og skal lese Kruttårnet av Jens Bjørneboe.

Her har jeg noen problemer. Det ene er at jeg ikke har fått lest Kruttårnet og trenger litt hjelp med hva som er handlingen i boken( gjerne noe om karakterene i boken) og det andre er at jeg trenger litt hjelp med hvordan Ondskapens problem er framstilt i boken.

All hjelp er tatt imot :yes:

Takk på forhånd!

Endret av Hoggabogga13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et stort, men også et svært interessant emne du har om.

Hva dyrker ondskapen, er vi onde av natur eller blir vi bare ledet inn i fristelser om å begå onde gjerninger.

Å være ond tolker jeg som å gjøre en gjerning som er til ugunst for den annen part. Beriker en part og tjener hans interesser, men er til ugunst for den andre.

Ond av natur eller bare gjerninger, her kan vel begge påstandene sies å være korrekte etter mitt skjønn, men det må også vektlegges at det ikke er bestandig at det onde blir begått av egen fri vilje. Noen ganger blir vi tvunget til å gjøre det i den forstand at andre handlingsalternativer utelukkes. At man skader en annen ved med viten og vilje eller ved uaktsomhet spiller ingen rolle, gjerningen er gjort og loddet har falt.

Målet ved ugjerningen kan ved enkelte tilfeller rettferdiggjøre det onde etter mitt skjønn. For eksempel velger du å kollidere i en parkert og folketom bil fremfor å treffe noen fotgjengere som krysser veien.

Dette er dog lette og simple svar på ellers kompliserte spørsmål, men håper du muligens har blitt litt klokere.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Doh.. henger ikke veldi bra me lenger.. Problemet som står for døren akkurat nå er uansett det med Kruttårnet og hvordan ondskapen blir behandlet i den boken... Og litt om selve handlingen i boken..

Hadde elsket å komme inn i noen diskusjoner om ondskap, men må løse dette først siden jeg er dum som jeg er.. :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...