dahwan Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 God dag alle sammen! Jeg har et ganske stort problem jeg trenger noen råd om. Jeg hadde bursdag i går, og foreldrene mine gav meg en Nokia N97. Grunnen til dette er at mor hadde fått med seg at jeg ønsket meg den nyeste nokia mobilen, som jeg mente var Nokia N900. Så mor og far, langt fra teknologifrelste, spurte om råd fra mobilselgeren på lefdal elektromarked. De forklarte at de var ute etter bursdagspresang til sønn, og han ønsket seg "den nyeste nokia telefonen". De var ikke spesielt bekymret for å kjøpe feil telefon, siden de selvfølgelig bare kunne bytte den ut i ettertid. Det selgeren ikke nevnte var at mobiltelefoner ikke kan leveres tilbake! Så en uke senere, etter presangen var åpnet og feiltagelsen utpekt, bar vegen til lefdal for å ordne opp i problemene. Det vi var ute etter var selvfølgelig pengene tilbake, slik at vi kunne kjøpe telefon etter mitt valg. Da røpte samme selger at han ikke kunne bytte telefonen. Denne idiotiske selgeren burde (synes jeg) ha nevnt at den ikke kunne byttes når mine forvirrede foreldre forklarte at de var ute etter brusdagspresang og ikke var sikker på om det var rett telefon! Nå sitter jeg fast med en flunkene ny ubrukt telefon som er dårligere enn min gamle. Og denne feiltagelsen kostet mine foreldre 3500kr. Det jeg håpet svært på er om det finnes noen sjangse for at det eksisterer en lov som sier at selgere MÅ opplyse om unntak fra norsk angrefristlov! Hvis dette er saken så blir lefdal NØDT til å godta å ta tilbake telefonen, siden loven ble brutt fra deres side. Jeg håper også at telenor har barmgjertigheten til å låse opp telefonen og la oss kjøpe en annen, siden abbonementet uansett blir under telenor, og telenor vil tjene like mye. Service avdelingen på lefdal sa også at de vill ta imot retur på telefonen om telenor låste den opp. Kan noen kaste litt lys over situasjonen? Det ville jeg satt stor pris på. Tomas Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hvis selgeren anbefaler moren din en 1 år gammel modell når hun ber om den nyeste, så er det mangel i seg selv. Enkleste løsningen er at du får betale mellomlegget for en N900 på Lefdal, da har ingen parter tapt eller vunnet på dette. Lenke til kommentar
havardsa Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Angrefristen gjelder ikke ved kjøp i en vanlig butikk, så den kan vi se bort fra. Det dere kan forsøke å argumentere på er at du har blitt feilopplyst av selger, som sa at dette var den nyeste nokia telefonen. Forsøk å legg frem saken på en grei måte hos lefdal så er de mest sannsynlig behjelpelig med dette. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Sier dere at N97 ikke er nokias nyeste modell? For det var nyaktig hva selgeren påsto. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Ble lagt til salg i juni 09 den, og som nevnt lansert i fjor. N900 kom vel i november. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Hvis selgeren anbefaler moren din en 1 år gammel modell når hun ber om den nyeste, så er det mangel i seg selv. Enkleste løsningen er at du får betale mellomlegget for en N900 på Lefdal, da har ingen parter tapt eller vunnet på dette. Kunne du forklart litt dypere hva du mener? Mellomlegget? Takk Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Ble lagt til salg i juni 09 den, og som nevnt lansert i fjor. N900 kom vel i november. LAnsert i 2008, salget startet 2009 - uansett, N900 finner jeg ikke på lager hos noen butikker, så hvis selger hevdet N97 var nyeste så virker ikke det helt spinnvilt. Uansett, tar de den tilbake er det på goodwill - hvorfor brukte TS en uke på å komme tilbake? Var TS misfornøyd så burde en gjort det med en gang, ikke ventet. Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Hvis selgeren anbefaler moren din en 1 år gammel modell når hun ber om den nyeste, så er det mangel i seg selv. Enkleste løsningen er at du får betale mellomlegget for en N900 på Lefdal, da har ingen parter tapt eller vunnet på dette. N97 entret markedet en gang i juni, det er nevneverdig at N900 ennå er såpass fersk at de fleste sliter med å få tak i den. Uansett er det også viktig å huske på at nokia har mange forskjellige serier og "den nyeste" telefonen for kunde A er ikke nødvendigvis den beste for kunde B. Den ene vil ha musikk og underholdning, den andre vil ha mer bussiness relatert telefon. Her var muligens grunnlaget for behovsanalyse og det som kom frem kan rett og slett ikke gjort selger i stand til å forstå at det faktisk var snakk om N900 da det faktisk kommer "nye" telefoner ufattelig ofte, og alle ment for forskjellige kundegrupper. Det bør i utgangspunktet ikke være noe problem om ikke for kundeservicen sin skyld å bare bytte denne telefonen så fremt og at den er i så god stand at den bare kan legges tilbake på lageret for turnaround men vil personlig mene at det juridiske grunnlaget for å kunne hevde at dette er en mangel kanskje er litt på grensa, men går ann å prøve seg. Selger burde vært mer kritisk til et vagt ønske, og kunden burde vært mer tydelig på hva for et produkt det er. Et problem er at om selger forsøker å fiske etter detaljer så vil trolig kjøperen returnere med upressise ønsker så fremt ikke kunden kjenner produktet, samt at det er en stor forskjell på begrepet best, nyest etc. Nyest i hvem serie da? Nxx og Nxxx er forskjellige serier, og finnes alle i flere generasjoner. Litt slik som biler, alle merker har forskjellige serier men det kommer nye årsmodeller. Mange vil fortsatt i dag mene at N97 er "best" alt etter hvem kundegruppe du spør så i det utvalget og den utviklingen som er i mobilmarkedet kreves god behovsanalyse vilket i dette tilfellet muligens har kunnet vært vanskelig for begge deler. Men hersker liten tvil om at her burde man handle kjapt. Nå er det også verdt å nevne at mobilprodusentene har en tendens til å "lansere" nye modeller før de er ferdige. Altså bekjentgjøre markedet om produktet før den er ferdigprodusert. Hva gjelder N97 kom denne på markedet 16. juni 2009. På grunnlag av at jeg syntes fakta og nøyaktigheten i denne saken er for usikker velger jeg å å ikke hevde noe rett eller ikke (så det er sagt, om noen oppfatter det slik) men vil heller bruke litt erfaring fra slike saker for å bare nøste opp i noen potensielle problemer i denne saken Dra opp på Lefdal igjen, forklar deg men ikke vær vanskelig. Presiser at du syntes behovsanalysen var for dårlig (ok... kan slå begge veier men dog) og presiser også at det ble ble nevnt mer eller mindre at produktet kan jo byttes om det ikke er riktig uten noe protest i retur fra selger. Prøv å få snakket med en annen person. Nå ble vel N900 lansert 1 November (tror jeg) og er derfor SISTE telefon ut uavhengig av hvem serie, dette kan du også bruke som et argument. Endret 20. november 2009 av Macromatix Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Så lenge telefonen er uåpnet og ubrukt skulle det ikke være noe problem for Lefdal å ta den i retur igjen. Men nei, du har ikke krav på å få byttet den. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hvis selgeren anbefaler moren din en 1 år gammel modell når hun ber om den nyeste, så er det mangel i seg selv. Enkleste løsningen er at du får betale mellomlegget for en N900 på Lefdal, da har ingen parter tapt eller vunnet på dette. Kunne du forklart litt dypere hva du mener? Mellomlegget? Takk Med mellomlegg mener han at N97 kostet 3500 kr, mens den du ville ha - N900 - koster f.eks. 5000 kr (Vet ikke hva N900 egentlig koster, så bare gjetter her). Å betale mellomlegget vil da si at du betaler 5000 - 3500 = 1500 kroner, leverer inn N97 og får N900. Personlig stusser jeg litt på at selger ikke nevner at mobilen ikke kan byttes inn hvis det er to foreldre som handler en gave til sin sønn, som tydeligvis ikke har veldig god greie på teknologi. Men det kan hende at selger også gav foreldrene dine veldig mye informasjon og dette ikke ble hørt blant alle de teknologiske fremmedordene. Bed om å få snakke med salgsansvarlig og forklar situasjonen så tror jeg du har en grei sjanse på å få en løsning som gagner begge parter. Lenke til kommentar
darket Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Hvorfor sende foreldrene ned for å kjøpe den "nyeste" fra nokia. En selger har alltid sine egne preferanser, og kanskje han mener at denne er den nyeste og beste. En annen selger hadde kanskje tolket dette til fks en nokia 5800 (hvem vet). Lefdal opererer ikke med returrett på mobiltelefoner, spesielt med brutt forpakning. Hvorfor åpne opp mobil esken hvis du så det var feil telefon? En telefon er ikke i samme stand når esken er åpnet. Hvorfor? - Fare for væskeskade - Fare for støtskade - Fare for klemskade Ja, kanskje ikke du har rørt telefonen eller gjort noe. Men en telefon som ser helt ny ut, kan være skadet av kunden, og blir ødelagt i ettertid(senskader). Derfor er det strengt på akkurat mobiltelefoner. (du kan jo levere den inn som DOA, "skrur seg av periodisk" ->problem løst) men det er svindel. Endret 21. november 2009 av darket Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 N900 har jo ikke kommet i butikkene ennå, så hvordan skulle du kunne få den? Da blir det n97 som er den nyeste Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Kan ikke betale noe mellomlegg. Hvis Lefdal får tilbake telefonen kan de ikke selge den på nytt, fordi den er låst til mitt abonnement. Forhandler for øyeblikket med telenor om å få byttet telefon. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Kan ikke betale noe mellomlegg. Hvis Lefdal får tilbake telefonen kan de ikke selge den på nytt, fordi den er låst til mitt abonnement. Forhandler for øyeblikket med telenor om å få byttet telefon. Hvis Lefdal hadde ønsket å være litt smidigere her, så kunne de enkelt løst dette. En binding i Telenor systemet krever registrering av imei nummer på telefonen. Imei nummeret kan endres i ettertid, slik at N97'en ikke blir låst til ditt abonnement. En slik binding kan også kanselleres ifra Lefdal sin side. Noen som er Telenor forhandler som kan bekrefte dette? Noen år siden jeg var det. På meg så virker dette som dårlig kundebehandling ifra Lefdal. Kunden har opplyst at dette var en gave. Lefdal burde dermed informert kunden at det ikke var bytterett. Da ville kunden mest sannsynlig sjekket at det var riktig telefon som ble kjøpt inn. Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Ikke bare ble selgeren informert om at telefonen var en gave, men hele grunnen til at selgeren ble spurt om hjelp var at mor ikke hadde peiling på hvilken telefon hu var ute etter. Takk for info om imei nr. Dette skal taes opp med telenor i morgen. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg ville heller tatt det opp med Lefdal. Kanskje du burde spørre en annen selger som har litt mer peiling enn selgeren dere snakket med sist. Telenor kan ikke kansellere/endre en ingått kontrakt så lenge ikke Lefdal bestiller/godkjenner det. Det de muligens kan fikse for deg er å låse opp telefonen. Det pleide de ihvertfall å gjøre før, så lenge telefonen ble kjøpt med binding til et abonnement. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Er telefonen tatt i bruk/forsegling brutt? Lenke til kommentar
dahwan Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Teipen på boksen er åpnet, ja. Jeg la ikke merke til at det var feil telefon før lokket på boksen var åpnet, men mobilen er ikke rørt eller tatt ut av boksen. Lenke til kommentar
JonChris Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Teipen på boksen er åpnet, ja. Jeg la ikke merke til at det var feil telefon før lokket på boksen var åpnet, men mobilen er ikke rørt eller tatt ut av boksen. Telenor kan ikke kanselere en kontrakt som er inngått med en tredjepart i bildet. Men vet godt (jobber som avdelingsleder innenfor samme bransje) at selger kan ringe inn til telenor, frigjøre imei nummer og bindigstid for så å få provisjon trukket tilbake. (avregnes på neste provisjonsutbetaling) Det vil da si at selger har fått telefonen tilbake, imei nr er frigjort og telefonen kan selges på nytt og kunde har et åpent abo som det kan settes ny bindigstid på. Dette er ikke noe som gjøres ofte, men hvis du forklarer problemet ditt skikkelig til en avdelingsleder kan jeg ikke se at han skulle være så streng at han ikke fikset dette for deg. Viktigste er å være hyggelig og informativ, ettersom dette ikke er noe du kan kreve, men heller er en tjeneste fra avdelingslederens side. Lykke til.. Send privat melding hvis du trenger mere info.. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Jobber selv i bransjen og jeg ville vært veldig skeptisk til å tatt imot en telefon hvor forseglingen er brutt. Har brent meg et par ganger hvor alt tilsynelatende så strøkent ut i esken, hvorpå jeg finner ut at telefonen faktisk hadde blitt fuktskadet el. Endret 24. november 2009 av Loko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå