Gå til innhold

God, enkel bok for grunnleggende elektronikk?


Anbefalte innlegg

Hei

Ved ingeniørstudiet jeg går på skal vi ha et fag som heter elektronikk. Vi skal bl.a. lære om A/D og D/A konvertering. Jeg har lyst til å starte litt tidligere og sette et grunnlag, da jeg ikke har noen erfaring med elektonikk på likestrøm fra før av.

 

Er det noen som har gått elektronikk på vgs f.eks og kan anbefale en god og enkel bok?

Ting jeg kunne tenke meg å lære er

Grunnleggende forståelse for grunnleggende elektronikkomponenter (motstander, kondensatorer, spoler, transistorer....)

Å bruke krystaller og RC krester for å lage svingninger

Opamp, forsterkning og driverkretser

Kanskje litt RF kommunikasjon?

 

Om boken er på norsk er det et pluss, men ikke noe must. En god internettutorial er heller ikke å forakte, men liker bedre å lære av bøker med øvingsoppgaver osv.

 

Tips og anbefalinger mottas :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Electrical Engineering: Principles and Applications" av Allan R. Hambley dekker veldig mye av alt, men kanskje lite inngående på hvert enkelt emne. Er på engelsk.

 

Hvis du tenker mer på grunnlegende elektronikk for og rundt mikrokontrollere er "An Introduction to the Design of Small-Scale Embedded Systems" av Tim Wilmshurst , glimrende, med mye mer praktisk rettede løsninger.

 

Jeg har to kompendier liggende på norsk et som tar for seg elektriske felt og kondensatoren, og et som tar for seg magnetiske felt og spolen. Men felles for begge er at de er veldig matematiske og mye mer omfattende en hva du egentlig trenger å vite om en kondensator og spole. Begge bygger opp om en mer fysisk forståelse av kondensator og spole en den rent elektriske effekten.

 

2005_Det_elektriske_feltet.doc

2005_Magnetisme.doc

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...