ApeiBur Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hei! Jeg har muligens havnet i en litt kinkig situasjon. I sommer kom jeg inn på skole i Oslo og trengte derfor et sted å bo. Jeg søkte på finn.no og fant en leilighet som leies ut via et meglerfirma, men annonsen var lagt ut av de som leide leiliheta. I annonsen sto det at de hadde en tidsbestemt kontrakt med utleiemegleren som gikk ut 01.12.09. og at kontrakten eventuellt måtte fornyes etter det. Jeg takket ja til å leie rommet og skulle skrive kontrakt når jeg kom ned til Oslo. Utleiemegleren rotet fælt med å ferdigstille en kontrakt, hver gang jeg var innom virket han overasket og sa at han skulle gjøre det så snart som mulig. I starten av september bestemte vi oss for at ingen ville fornye kontrakten etter 01.12.09. Vi ringte megleren (muntlig oppsigelse) og han sa det var greit og at han da ikke så noe vits i å tegne kontrakt med meg. (ikke vits å signere kontrakt når jeg allerede har sagt opp...) Jeg fant meg en ny leilighet og har betalt første husleie og depositum der. Alt var i orden og jeg skal flytte inn der i løpet av neste uke. Men så kommer problemene. I går ringte megleren, han hadde sett gjennom papirene og det viser seg at kontrakten ikke går ut før 01.12.10, altså om et år, og at det i kontrakten står at muntlig oppsigelse ikke er gjeldende, den må være skriftlig. Så vår 3måneders oppsigelses tid starter nå. Jeg må altså betale dobbel husleie de tre neste månedene. Men må jeg egentli det? Jeg har aldri fått noe kontrakt med megleren som sier noe om at kontrakten var tidsbestemt til 01.12.10 selv om jeg etterspurte kontrakt flere ganger, så det eneste jeg har hatt å basere meg på er den opprinnelige annonsen hvor det sto 01.12.09. I forhold til den informasjonen jeg har hatt tilgjengelig har jeg jo gjort alt riktig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Er det dette meglerfirmaet som er utleier? I så tilfelle ble utleier klart bundet ved å akseptere din oppsigelse i september. Under enhver omstendighet oppstiller ikke husleieloven formkrav til leiers oppsigelse. Husleieloven er ufravikelig ved leie av bolig, jf. § 1-2, altså trenger du ikke forholde deg til et krav om at oppsigelse skal skje skriftlig. Endret 20. november 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
ApeiBur Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Nei det er ikke meglerfirmaet som er utleier. Det er en dame som eier leiligheta og hun leier ut via meglerfirmaet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Det er noe uklart hvem du egentlig har inngått avtale med og om hva. Slik du fremstiller det, kan jeg ikke se at du er forpliktet overfor noen som helst å betale leie etter 01.12.09. Endret 21. november 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Her er det mye juridisk rot og rom for "drøfting", i forhold til husleieloven, fullmektiger, avtalerett og evt framleie. Leier du en egen leilighet/hybel eller et "enkelt beboelsesrom der [du] etter avtalen har adgang til en annens bolig"? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Om trådstarter aldri har sett kontrakten, og annonsen sa 01.12.09, hvordan kan noen da hevde at leieforholdet skulle vare til 01.12.10? (Jeg har ikke peil på dette, det var et "sunn fornuft"-spørsmål...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå