Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er god konsertoppførsel?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater all denne øl/drikke kastinga. Jeg skjønner bare ikke hvorfor? Jeg har opplevd det uansett hvor jeg står. Selv om det står 10000 foran meg kommer det alltid et beger øl flygende fra en eller annen idiot. I sommer opplevde jeg like før en forestilling på Hove at han rusa fyren vedsiden av meg sparket ned en kampestsein(ca 20-30kg) i Amfi-anlegget(for de som er kjent) den trillet jo seff nedover og traff en fyr i ryggen. Tipper han kjente den der i noen uker, om han fortsatt ikke gjør det.

Værste opplevelsen er vel Sentrum Scene med Prodigy i feb. Der fikk jeg både rødvin og øl over meg. Samtidig som en eller annen tulling skal tenne på en tjall eller hva det nå kalles. Jeg måtte også kneoppereres etter den konserten fordi idioter kommer flygende bakfra inn i meg, samtidig noen klikker tulling vedsiden av meg å sloss. Jeg måtte konsentrere meg mer om å stå på beina enn å høre på musikk ofte., og jeg sto ikke akkurat midtpå og helt fremme.

Kanskje skulle jeg ha stillt meg bakerst eller bestillt meg sitteplass oppe, men jeg hadde jo samtidig lyst til å komme tett inn på bandet også :)

Samtidig må jeg også si at det finnes utrolige mange hyggelige folk på konserter også. Som hjelper deg opp, eller kliner til bokstavlig :p

Lenke til kommentar

- Hater folk som skal presse seg frem til gjerdet. Det er ikke plass! Om du vil stå fremst, så kom tidlig. Dette gjelder egentlig alle, uansett om de bruker fysikk eller legger arma diskrét mellom meg og nestemann.

- Unødvendig press bakfra. Greit at folk skal få utløp og vise glede, men den sinnsyke pressinga bakfra kun for at musikeren kommer bort til det områet er idiotisk. På den andre konserten i Spektrum med Metallica trodde jeg seriøst at jeg skulle bli knust. Noen bolere (ja, fordomsfull, jeg vet) stod bak og var i overkant ivrig etter å få plektre.

- Ølkasting, 'nuff said.

- Røyking. Folk som sitter seg på huk og må ta ekstra plass enn når de står. Det er jo ikke lov for en grunn. Forpester området rundt og armene med røyken flyr overalt. Vær så snill, ikke mist den på hodet mitt.

For noen høres dette ganske kjedelig ut. Jeg vil bare på en konsert der jeg føler meg trygg og at folk tar hensyn til alle. Moshing skjer jo ikke heeeelt fremst, ta noen steg bakover slik at folk som vil se artistene få anledning til det.

Lenke til kommentar
Kanskje skulle jeg ha stillt meg bakerst eller bestillt meg sitteplass oppe, men jeg hadde jo samtidig lyst til å komme tett inn på bandet også :)

Samtidig må jeg også si at det finnes utrolige mange hyggelige folk på konserter også. Som hjelper deg opp, eller kliner til bokstavlig :p

Ja, man vil innpå bandet for å plukke opp de beste vibbene, men det blir som regel på eget ansvar. Jeg synes det er synd at det ikke lenger er rom for mennesker som ikke ønsker eller har behov for overstadig utaggering når de er på konsert. Vil du ta det med ro, er du nødt til å stå et stykke unna alle andre, og dermed mister man som regel en del sikt og ikke minst den følelsen man får av å stå nærme bandet.

Lenke til kommentar
- Røyking. Folk som sitter seg på huk og må ta ekstra plass enn når de står. Det er jo ikke lov for en grunn. Forpester området rundt og armene med røyken flyr overalt. Vær så snill, ikke mist den på hodet mitt.

Røyking, ja. Det er kanskje noe av det verste. Ikke bare er jeg ekstremt sensitiv for sigarettrøyk, men jeg er også livredd for at den fulle tosken bak meg skal sette fyr på meg. Når man står som sild i tønne, er det ikke akkurat vanskelig å komme borti noen.

Og jada, jeg er kjip og sladrer til vaktene når noen røyker.

For noen høres dette ganske kjedelig ut. Jeg vil bare på en konsert der jeg føler meg trygg og at folk tar hensyn til alle.

Det høres ikke kjedelig ut, det høres ut som drømmen.

Lenke til kommentar
Kan ikke fordra folk som ikke tar hensyn til at å hedbange med to meter langt hår ikke går an når man har en person bak seg som bruker briller. :shrug:

Ikke still deg bak mennesker med to meter langt hår, da vel? Makan! Hvorfor er det de som skal ta hensyn til deg, og ikke omvendt? Du vet jo hva du får når du går inn i en sånn folkemengde, men du gjør det likevel.

Det blir som å si at du vet du brekker begge beina hvis du hopper utfor klippen, men gjør det likevel, og skal ha forsikringspenger etterpå :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Oppfordring til alle konsertgjengere: Selv om du skulle få et akutt behov for å lette på trykket, prøv å hold det inne. Ikke forferdelig morsomt å stå midt i folkemengden, uten særlig mulighet for å flytte på seg, når sidemannen bestemmer seg for å gjødsle halve lokalet.

Lenke til kommentar
Oppfordring til alle konsertgjengere: Selv om du skulle få et akutt behov for å lette på trykket, prøv å hold det inne. Ikke forferdelig morsomt å stå midt i folkemengden, uten særlig mulighet for å flytte på seg, når sidemannen bestemmer seg for å gjødsle halve lokalet.

Akkurat DEN kan jeg si meg enig i! :blink:

Lenke til kommentar
Ikke enig der. Mener du folk som er høye skal bøye seg ned fordi de kanskje er i veien? Slike ting har med hvem du er å gjøre, ikke om du viser folkeskikk eller ikke.

Enig. Jeg har havna bak folk jeg ikke ser forbi flere ganger. Men da kan man bare snike seg litt fremover etterhvert, syns jeg. Som i å se at det er litt mer ledig plass til den ene siden, gå dit, også åpner det seg enda litt mer plass, osv.

Ja, man vil innpå bandet for å plukke opp de beste vibbene, men det blir som regel på eget ansvar. Jeg synes det er synd at det ikke lenger er rom for mennesker som ikke ønsker eller har behov for overstadig utaggering når de er på konsert.

Ja. Det er for ille at jeg føler meg utrygg når jeg ikke har en eller anna sterk kar til å passe på meg under konserten.

Forøvring syns jeg også at det å stå og JOKKE på den som står foran deg er fryktelig dårlig konsertskikk.

Lenke til kommentar

Nå må dere huske på at presset kommer som regel lengre bakfra. Jeg har fått mange dulter i ryggen av personer som har bedt om unnskyldning og sier de ikke kan noe for det, de blir bare presset bakfra. Men på en konsert vil det bli bevegelse i alle retninger, og da blir det 'jokking'. Hvis alle skulle stått helt i ro for å ikke dulte borti hverandre hadde det vært rimelig kjedelig :p

Lenke til kommentar

Igjen, bevegelse :p

Jeg har jokka på mange på den måten, fordi jeg må ha noe å holde fast i for ikke å bli dratt i alle himmelretninger. Samtidig som jeg har press fra alle kanter, og da blir det sånn.

Jeg har blitt rimelig voldtatt bakfra etter mange år med metalkonserter, men jeg pleier ikke å bry meg med det :)

Lenke til kommentar
Jeg håper da det. Men det er fortsatt ikke god konsertoppførsel. ;)

Det er ikke bare på konserter jeg har opplevd den type oppførsel fra eldre damer som har drukket - du finner dem på firmafester også :p

Æ'kke dårlig konsertoppførsel, bare dårlig folkeskikk x)

...Etter litt tenking tror jeg ikke jeg vil kalle det dårlig folkeskikk heller, bare et håpløst forsøk på noe :p

Endret av AmonAmarth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...