Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er god konsertoppførsel?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Ikke enig der. Mener du folk som er høye skal bøye seg ned fordi de kanskje er i veien? Slike ting har med hvem du er å gjøre, ikke om du viser folkeskikk eller ikke.

Hvis du leser det jeg har skrevet, så skrev jeg at jeg ikke kan klage på at noen er høye, men synes det er irriterende når de er foran meg. Det er et strikk i håret som er folkeskikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vær for full.

Ikke stå midt inni et relativt rolig område mens du hopper, danser og spretter rundt, stikk heller der vi andre gjør det.

Drikk det som ikke er vann der det er liten sjanse for å søle eller dulte borti noen.

Ta hensyn til andre, også de som mosher/danser/whatever. Det er ikke kult å rive tak og ødelegge t-skjorta til noen fordi de heller vil moshe enn å stå stille.

Plukk opp folk som faller i moshen.

Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg har skrevet, så skrev jeg at jeg ikke kan klage på at noen er høye, men synes det er irriterende når de er foran meg. Det er et strikk i håret som er folkeskikk.

Tullsnakk. Hva slags nazikonsert er det du ser for deg?

Så du foretrekker altså å stirre noen rett i ryggen mens du får andres hår i munnen? Hm, javel..

Lenke til kommentar
Bu-fuckin-hu. Er det virkelig så hardt å ikke bry seg? Jeg har vært på en del konserter, og da også mye "heavvy" og om du vil stå å surmule litt og høre på symbalene så er den vel bare å flytte seg litt vekk fra den sjeleglade crowden som har sitt livs konsert. Aldri vært noe problem for meg de gangene jeg har vært sliten på konsert og bare vil stå og nyte.

Ja, det er hardt å ikke bry seg når man får en albue i trynet hver gang trommisen smeller på basstromma.

Selvsagt stiller jeg meg utenfor crowden når jeg vet det blir en livlig konsert, men om du har vært på for eksempel Rockefeller, John Dee, Sentrum Scene, Blå, Mono, Hydranten, Martins Pub, Hulen, Garage Oslo/Bergen, Last Train, Brukbar, Supa, Elm Street, Gamla, Promenaden, Dolby, Kroa i Bø, Smuget, Union eller lignende konsertlokaler, har du kanskje også lagt merke til at man enten må stå i nærheten av folk, eller la være å se konserten.

Og da synes ikke jeg det er rettferdig at høflige og rolige musikkelskere skal måtte takke for seg, bare fordi andre ikke klarer å ta bittelitt hensyn og la være å slå dem i hodet på hvert trommeslag.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet. Er du mer opptatt av irriterende folk enn konserten er vel ikke konserten noe får deg i utg.pkt.

Jo, i utg.pkt. er konserter noe for meg. Jeg elsker musikk, jeg elsker sceneshow, jeg elsker levende forestillinger. Jo, høres ut som konserter i utg.pkt. virkelig er min greie. Jeg lurer mer på når det ble slik at alt hensyn til andre ble lagt igjen hjemme.

Lenke til kommentar
Så du foretrekker altså å stirre noen rett i ryggen mens du får andres hår i munnen? Hm, javel..

Jeg klarer faktisk å leve med det. Nå kjenner ikke jeg tli høyden din, men å flytte seg et par hakk er faktisk mulig, både for å unngå høye mennesker og hår. På Roskilde sto jeg ved siden av en med sikkert verdens lengste hår - og det var vått (vi helte vann over hodet pga varmen), og da han headbanget pisket det meg i ansiktet :p

Det var skikkelig vondt til tider, men det var ikke verre enn at jeg flyttet meg en halvmeter til høyre.

Lenke til kommentar

Når det kommer til store arrangementer er det vel bare å stå lengst mulig fremme for å slippe de som skal trenge seg fram og fulle folk.

Men da må man tåle å stå som "sill-i-tønne" og litt hopping/småslossing etc. Er jo såklart veldig forskjell fra konsert til konsert og ikke minst sjangeren.

På Metallica stod jeg som nr. 2 og da måtte jeg slite for å få armene ned igjen og man blir rimelig gjennomvåt. På Springsteen derimot var det vel 2-3 foran meg, men der hadde jeg og andre rundt meg relativt ok plass og der var det ikke noe pressing.

Lenke til kommentar
Jeg klarer faktisk å leve med det. Nå kjenner ikke jeg tli høyden din, men å flytte seg et par hakk er faktisk mulig, både for å unngå høye mennesker og hår. På Roskilde sto jeg ved siden av en med sikkert verdens lengste hår - og det var vått (vi helte vann over hodet pga varmen), og da han headbanget pisket det meg i ansiktet :p

Det var skikkelig vondt til tider, men det var ikke verre enn at jeg flyttet meg en halvmeter til høyre.

Jeg har normal høyde, så de fleste ser man over skuldra på. Men de på to meter må man stirre rett i ryggen. Å nei, er ikke alltid det er plass å flytte seg når man står helt tett i tett. Hadde han bare hatt et strikk hadde du sluppet problemet. Men der var du heldig det var plass å flytte deg til siden, enn å måtte flytte deg lengre bak. Og finnes de som ikke har strikk flere plasser i crowden, så ikke alltid det hjelper å flytte seg engang.

Lenke til kommentar
Jeg har normal høyde, så de fleste ser man over skuldra på. Men de på to meter må man stirre rett i ryggen. Å nei, er ikke alltid det er plass å flytte seg når man står helt tett i tett. Hadde han bare hatt et strikk hadde du sluppet problemet. Men der var du heldig det var plass å flytte deg til siden, enn å måtte flytte deg lengre bak. Og finnes de som ikke har strikk flere plasser i crowden, så ikke alltid det hjelper å flytte seg engang.

Jeg er faktisk litt enig med deg. Jeg er cirka 1,67 meter høy, og det er veldig mange jeg ikke ser over eller forbi når jeg er på konsert. Det er jo mitt problem, selvsagt. Men jeg tar meg selv i å irritere meg over folk med veldig store frisyrer, eller hatter.

For en uke siden var jeg på en konsert hvor dama ved siden av meg var møkkings deluxe. Hun hadde svært, gedigent hår som flagret i alle retninger, og som virkelig stinket kadaver. Har du luktet kadaver? Du kjenner igjen den stanken anywhere. Og dette håret kastet hun i ansiktet mitt under hele konserten, og jeg sto klemt mellom to svære fyrer uten mulighet til å gjøre noe særlig uten å miste den lille plassen jeg hadde funnet.

I sånne tilfeller skjønner jeg at man kan bli irritert på håret til folk, ja. Men jeg opplever det relativt sjelden i forhold til alt annet folk finner på, så det er ikke noe kjempeproblem.

Lenke til kommentar

I en litt annen kategori enn å unngå ølkasting; noen tips for de som kunne tenke seg å gå på en konsert med klassisk musikk. De fleste byer av litt størrelse i Norge har gode muligheter for dette – konsertene blir mange steder organisert ofte, og prisene er tildels svært lave (f.eks. 100,- for studentbilletter til konserter med Bergen Filharmoniske Orkester – samme som en kinobillett; 1kr per musiker!).

1: Ikke ta bilder. Bruker du blitz er det irriterende for musikerne, uansett er det irriterende for de som sitter i nærheten av deg.

2: Klapping gjøres etter at hvert verk er ferdig, ikke etter hver sats. F.eks. består en symfoni av flere deler (satser), publikum klapper ikke mellom disse, selv om orkesteret slutter å spille noen sekunder. Om du er i tvil, vent til applausen begynner i salen. Når den først er i gang er det selvsagt bare å klappe, trampe og juble som du måtte føle for.

3: Snakking gjøres ikke under konsert. End of story. Hvis du har noe du må ha sagt kan du hviske det til naboen mellom verk eller satser, men vent gjerne til pausen.

4: Hosting, telefoner som ringer eller annet bråk bør helst unngås. Selvsagt er det umulig å unngå all hosting, men prøv i alle fall å gjøre det relativt stille og diské.

5: Nyt musikken!

Lenke til kommentar
2: Klapping gjøres etter at hvert verk er ferdig, ikke etter hver sats. F.eks. består en symfoni av flere deler (satser), publikum klapper ikke mellom disse, selv om orkesteret slutter å spille noen sekunder. Om du er i tvil, vent til applausen begynner i salen. Når den først er i gang er det selvsagt bare å klappe, trampe og juble som du måtte føle for.

Dette er det vanskeligste på klassiske konserter, og ja, jeg har tråkket i salaten noen ganger på dette punktet. Jeg er en ivrig klapper, og klapper helt automatisk så fort det høres ut som sangen er ferdig. Men jeg pleier å følge med på de andre, altså. Har driti meg ut kanskje to-tre ganger, men det sitter som etset i hukommelsen.

Lenke til kommentar
Dette er det vanskeligste på klassiske konserter, og ja, jeg har tråkket i salaten noen ganger på dette punktet. Jeg er en ivrig klapper, og klapper helt automatisk så fort det høres ut som sangen er ferdig. Men jeg pleier å følge med på de andre, altså. Har driti meg ut kanskje to-tre ganger, men det sitter som etset i hukommelsen.

Tror ikke jeg ville bekymret meg veldig mye, – det skjer hele tiden; jeg har tråkket i baret flere ganger. En må være ganske bra grinebiter for å irritere seg over andres småtabber mer enn et minutt eller to, og de fleste i klassiskmiljøet foretrekker å ha mindre korrekt klapping om det henger sammen med økt rekrutteringen av konsertgjengere. Er jo ikke noen hemmelighet at snittalderen ikke er plagsomt lav ...

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville bekymret meg veldig mye, – det skjer hele tiden; jeg har tråkket i baret flere ganger. En må være ganske bra grinebiter for å irritere seg over andres småtabber mer enn et minutt eller to, og de fleste i klassiskmiljøet foretrekker å ha mindre korrekt klapping om det henger sammen med økt rekrutteringen av konsertgjengere. Er jo ikke noen hemmelighet at snittalderen ikke er plagsomt lav ...

Nei, snittalderen er...vel, min alder ganger to-tre?

Jeg pleier som regel å oppleve klassiske konserter i kirker, og da føler jeg egentlig at det er litt mer laidback enn om jeg for eksempel gikk i et konserthus hvor alle hadde flotte klær og hadde betalt mer enn 70 kroner.

Så nei, det plager meg ikke så veldig at det har skjedd, men gud bedre så flaut det er der og da. :p

Lenke til kommentar
Men der var du heldig det var plass å flytte deg til siden, enn å måtte flytte deg lengre bak. Og finnes de som ikke har strikk flere plasser i crowden, så ikke alltid det hjelper å flytte seg engang.

Hvis slike ting virkelig plager deg, har du rett og slett ingenting fremme i mengden å gjøre.

Lenke til kommentar
Hvis slike ting virkelig plager deg, har du rett og slett ingenting fremme i mengden å gjøre.

Går ikke rundt og plages over det, men så klart det er irriterende der og da når de bare kunne gjort noe så enkelt som å sette et strikk i håret. Men uansett lar jeg ikke det ødelegge konsertene for meg, har alltid the time of my life der fremme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...