Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er god konsertoppførsel?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Vil bare skyte inn noe med å vise respekt overfor bandet på scenen. Klart man skal vise respekt overfor folkene som faktisk orker å reise land og strand, spesielt oppvarmingsband. Nå er ikke jeg den største fanen av Lamb of God, men synes det er en selvfølge å klappe når de er ferdig.

Så kom jeg på en ting. Tror dere noen artister ikke vil føle seg godt tatt imot om folk helt fremst må gå og hente øl for å kunne nyte konserten? For det er en god del som gjør det, få seg en god plass og bruke tiden mens supportbandene er på scenen til å hente seg drikke i tid før hovedbandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alvorlig talt, dette problemet er minimalt. Jeg har aldri latt meg irritere nevneverdig over folk som knuffer og brøyter seg vei , jeg har aldri blitt sølt øl på og høye folk er en del av livet ved å ikke være 1.90. Derfor sier jeg at dere burde gå på andre konserter, dere har en alt for lav terskel for knuffing og relativt normal oppførsel på (rocke)konserter.

Ja, det er normal oppførsel, men det betyr ikke at man skal akseptere alt andre gjør. Det var normalt å selge afrikanere som slaver en gang i tiden også, men det betyr ikke at det var riktig.

Poenget er at mennesker bør kunne vise ørlitt respekt og hensyn for andre, selv når de er ute for å slå ut håret. Det handler ikke om å stå rett opp og ned, stive som pinner og ikke være borti et eneste menneske i løpet av hele kvelden. Det handler om å la være å dytte, presse, slå, jukke, lugge, søle eller spytte på andre. Det er alt jeg ber om, likevel er det mange som synes dette er urimelig høye krav.

Hadde det da vært greit å oppføre seg sånn mot tilfeldige mennesker på en restaruant eller kino, eller er det alkoholen som rettferdiggjør det?

Lenke til kommentar
Jeg var kanskje litt i overkant krass. Innleggene er satt litt på spissen. Selvfølgelig skal folk være grei med hverandre her, som alle andre steder. Brøyting skal foregå på en så skånsom måte som mulig, og er det for stappa, så er det rett og slett for stappa, og det er det ikke alltid litt for fulle folk klarer å innse. Opplever likevel at det sjeldent er et problem, men det har kanskje litt med hva slags konserter jeg er på.

Har jobbet med konsertarrangering i forskjellige sammenhenger et par år jeg og, så jeg har sett min del konserter klinke edru, og inntrykket mitt av folk har ikke endret seg særlig. En ting jeg har festet med meg dog, er at jeg aldri i verden kunne tenkt meg å stått langt frem på band som De Derre, Postgirobygget og des like. Greit nok at musikken ikke er noe særlig, men publikummet består gjerne av i utgangspunktet usympatiske mennesker med i tillegg alt for høy promille, men er du med får du tåle steken.

Men da er vi jo enige, da.

Jeg mener også at hvis man ønsker en roligere konsertopplevelse, er det ingen god idé å stille seg midt i crowden. Alle må ta hensyn, også de som vil ta det litt rolig. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er riktig at de mest brutale får bestemme hvor andre skal kunne stå, men sånn har det nå en gang blitt.

Lenke til kommentar
Vil bare skyte inn noe med å vise respekt overfor bandet på scenen. Klart man skal vise respekt overfor folkene som faktisk orker å reise land og strand, spesielt oppvarmingsband. Nå er ikke jeg den største fanen av Lamb of God, men synes det er en selvfølge å klappe når de er ferdig.

Så kom jeg på en ting. Tror dere noen artister ikke vil føle seg godt tatt imot om folk helt fremst må gå og hente øl for å kunne nyte konserten? For det er en god del som gjør det, få seg en god plass og bruke tiden mens supportbandene er på scenen til å hente seg drikke i tid før hovedbandet.

Helt sant. Så lenge et band gjør en god innsats, fortjener de anerkjennelse. Det er ofte mange bare henger rundt baren og småskravler mens supportbandene spiller, og det synes jeg er litt dårlig. Å stå og spille til hundrevis av bakhoder kan umulig være særlig inspirerende.

Lenke til kommentar
Poenget er at det ikke skal være nødvendig. Om casuals ødelegger for andre tilskuere kaster man dem ut, man forteller ikke de som oppfører seg at det får finne seg en annen sport å følge med på.

Nå er supporteroppførsel og konsertoppførsel to ganske forskjellige ting. For det første er mye av det casuals gjør, direkte lovbrudd. Ølsøl kan være irriterende, men du blir ikke satt på glattcelle av den grunn.

Ellers er jeg veldig enig med Brillefin og Thlom :)

Lenke til kommentar
Nå er supporteroppførsel og konsertoppførsel to ganske forskjellige ting. For det første er mye av det casuals gjør, direkte lovbrudd. Ølsøl kan være irriterende, men du blir ikke satt på glattcelle av den grunn.

Ellers er jeg veldig enig med Brillefin og Thlom :)

Prinsippet er det samme. Det burde ikke være den som er rolig som skal ta støyten for andres herjinger.

Lenke til kommentar
Prinsippet er det samme. Det burde ikke være den som er rolig som skal ta støyten for andres herjinger.

Jeg vil ikke si at prinsippet er det samme når det i det ene tilfellet begås lovbrudd, mens i det andre tilfelle blir oppførselen til og med gjerne oppfordret til av artisten/bandet på scenen.

Er ikke få ganger har hørt "Go WILD!".

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at prinsippet er det samme når det i det ene tilfellet begås lovbrudd, mens i det andre tilfelle blir oppførselen til og med gjerne oppfordret til av artisten/bandet på scenen.

Er ikke få ganger har hørt "Go WILD!".

Jo, jeg mener prinsippet er det samme.

At man innimellom blir bedt om å klikke, synes selv jeg at er greit. Men det er kun et kort øyeblikk, det er alt som skjer ellers som ikke er like greit.

Lenke til kommentar
Jeg tar med en campingstol, setter meg rett forran scenen og hodebanger.

Da tror jeg at jeg så deg på fjorårets Hove.

Nå snakker vi igjen forskjellige konserter, men de jeg som oftest har gått på, har jeg opplevd at bandet ønsker mest mulig liv og røre, så mye som mulig.

Si ikke det. Jeg snakker om konserter generelt. Vel, kanskje med unntakt av jazz-, korps- og kirkekonserter.

Lenke til kommentar

Vel, i så fall holder jeg på mitt. Jeg vet at alle band innen metallsjangeren, både store og små, ønsker mye liv og bevegelse i folkemengden. Hvis du var på Hove '08, så du kanskje både Satyricon og Killswitch Engage som oppfordret til moshpit selv om det var forbudt.

Ølproblemet har ingen løsning, og går bare på hver enkelts mening. Brøyting er vel alle enige i at er noe herk.

Herjing, som du kaller det, som jeg tolker som moshing og andre former for bevegelser foran scenen derimot, er noe som må regnes med, og som absolutt bør prioriteres foran de rolige konsertgåerne. I alle fall når det kommer til rock/metall-sjanger.

Hvis du vet at et band er glad i mest mulig liv og røre foran scenen, så går du enkelt og greit ikke på den konserten. Det er leit at du skal måtte gå glipp av det, i alle fall hvis det er noe du virkelig vil se, men jeg synes det blir for drøyt at et metallband skal ta hensyn til de 20% i salen/arenaen/whatever som ikke ønsker det samme moshpitnivået som bandet selv vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med moshing, og jeg har faktisk heller ikke noe problem med folk som hopper, roper og lager liv. Men det bør kunne gå an å gå på en konsert, selv om man ikke ønsker å oppføre seg som en bajas.

Moshpits er ikke vanskelige å unngå, det er bare å stille seg utpå siden eller et godt stykke bak. Det kan jeg leve med. Men når jeg ikke får stå i fred, samme hvor jeg står, da blir jeg irritert. For meg ligger det en viss logikk i at man har mest liv i midten og foran i crowden, og dermed burde det være en slags frisone i ytterkantene. Men sånn er det ikke.

Det er med andre ord ikke rom for alle på konsert. Er du ikke laget av stein eller glad i å uttaggere i offentlighet, kan du like godt holde deg hjemme?

Lenke til kommentar
Jeg prøver i størst mulig grad å unngå konserter der det ikke er sitteplasser.. Med unntak av festivaler da, men da er jeg jo stort sett snydens... Har ofte ett eller to band jeg "må" få med meg, så jeg holder meg i skinnet til jeg har hørt de, og så er det full rulle resten..

Sitteplasser er slettes ikke så ille som folk skal ha det til. I tillegg gir det rom for den type konsertnytelse noen personer her ser ut til å ville ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...