Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er god konsertoppførsel?

TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412453

Jeg er den over 2m høye fyren i deres værste mareritt, men når du møter meg på konsert er jeg ikke så ille allikevel.

Alltid masse plass bak meg, så sjeldent med dytting. På merkelig vis samles det like digre mennesker rundt meg, disse bruker å være ålreite.

Jeg går langt foran, men det gjør jeg med en gang jeg slipper inn døra. Hvis jeg får plass på første rad bøyer jeg meg ned og henger over gjerdet så de bak meg får se, og om noen spør riktig pent kan de få stå fremst mens jeg holder i gjerdet på begge sider av dem (fremst uten knuffing må da være prima).

Alltid edru på konsert, for å nyte musikken.

Ølkjøpere, drikk før eller etter konsert hvis dere skal stå "i mengden" maken til irriterende vesner. Vanlige mennesker går da ikke rundt og kaster øl på fremmede på gaten, hvorfor da forvente at det er greit på konsert?

Konsertfylla skjønner jeg ikke, med mindre bandene suger. Hvem betaler vel for å komme inn på konsert med band de ikke liker?

Lenke til kommentar

aghona, du er jo et 2 meters drømmepublikum. Nå vet jeg ikke om du tar så mye hensyn til andre at det går ut over konsertopplevelsen, men alt dette synes jeg virker som helt perfekt oppførsel.

Jeg tror nok også de aller fleste skjønner at ikke alle høye mennesker nødvendigvis mener å være i veien, og selvsagt må man få stå foran samme hvor høy man er. Det er når de brøyter seg innover midt i konserten det blir problematisk.

Det har hendt at jeg har tatt tak i en mann eller to og fysisk flyttet ham til siden fordi han har brast inn foran meg. Når de da snur seg og ser ned på meg med et forvirret blikk, sender jeg bare dådyrøyne tilbake, og da går det som regel greit ^^

Lenke til kommentar

Hva er det hate, egentlig? Når en skyhøy mann kommer inn i mengden som en bulldoser og stiller rett foran meg, som er 1,67 og sliter nok med sikten fra før av, så synes jeg bare det er rett og rimelig at jeg skal kunne si fra. Og da synes jeg det er like greit å skyve litt på ham, framfor å prøve å forklare det verbalt. Alle vet jo hvor lett det er å snakke fornuftig til fulle mennesker på konsert.

Dessuten er det vel ikke noe problem om "den typen jenter" havner foran deg. Da ser jo alle uansett ^^

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele tråden, så jeg har kanskje gått glipp av noe vesentlig her. Er det klassiske oppsetninger dere diskuterer eller?

Hvordan noen kan mene på noen som helst måte at øl og rock kolliderer, er fullstendig uforståelig for meg.

Det virker som en hel del av dere heller kunne tenkt seg å stått alene, midt på gulvet, under lydprøven heller enn å faktisk være på konserten. Øl, rus, søl, knuffing, sceneshow og alle de forskjellige typene konsertgåere er en del av kulturopplevelsen. Brøytere er irriterende, men hvis du kommer for sent til et band du liker så godt at du i det hele tatt gidder å brøyte deg 50m frem i en kompakt folkemengde - be my guest. Jeg hater deg der og da, men jeg forstår. Er du 2,10 og stiller deg rett foran meg, jeg hater deg, men hva annet skal du gjøre. Når du har tømt glasset halvveis ut i konserten, så må du jo få lov til å brøyte deg frem til baren, og tilbake igjen. Dette er det en gjensidig forståelse for blant de aller fleste konsertpublikummere (bare se deg rundt), og har du et problem med det, så er det faktisk bare ditt problem.

MEN, et par kjøreregler som det for ofte syndes mot, som jeg regner med alle kan være enig i:

1) Er det en stille konsert: hold for guds skyld kjeft. Skal du si noe kan du gjøre det mellom låtene, eller i et annet rom.

2) Ikke stå med hendene i kryss midt på, og i 2. rekke. Jeg forventer ikke at alle skal være superengasjerte, jeg er ikke det selv særlig ofte heller, men vær nå i allefall så høflig at du viser et snev av interesse.

3) Okay da, det finnes en øvre grense for hvor rusa mennesker kan være på konserter, og den er litt lavere hvis du er 40 år og har denimjakke.

Andre ting som irriterer:

- Grupper av jenter (og av og til gutter) som er mer opptatt av å ta bilde av og rope til hverandre enn å se konserten. Kan til nøds tolereres på festlige band på festivaler

- Gutter med sure oppsyn som står og holder rundt kjærestene sine på en overbeskyttende og ikke rent kukete måte, typisk akkurat der det er mest dansing

Lenke til kommentar

For det første, Brillefin, er det ingen som mener at man ikke skal kunne drikke øl på rockekonsert. Det er måten det gjøres på som er problemet.

For det andre, synes jeg det er litt artig at du ber andre vise høflighet og engasjere seg når de står et godt stykke fram. Likevel ser du ikke problemet med at øltørste og ofte godt berusede mennesker skal brøyte seg gjennom et lite menneskehav for å komme seg til og fra baren gjerne flere ganger under én konsert.

Hvorfor skal ikke disse kunne vise et snev av høflighet, og forstå at de faktisk forstyrrer en hel del mennesker når de skal trave fram og tilbake under hele konserten? En som står stille med armene i kors plager i det minste ingen, mens en brøytemaskin av en mann eller kvinne kan faktisk opptre rimelig ufint på sin ferd mot tappekrana.

Lenke til kommentar
For det første, Brillefin, er det ingen som mener at man ikke skal kunne drikke øl på rockekonsert. Det er måten det gjøres på som er problemet.

For det andre, synes jeg det er litt artig at du ber andre vise høflighet og engasjere seg når de står et godt stykke fram. Likevel ser du ikke problemet med at øltørste og ofte godt berusede mennesker skal brøyte seg gjennom et lite menneskehav for å komme seg til og fra baren gjerne flere ganger under én konsert.

Hvorfor skal ikke disse kunne vise et snev av høflighet, og forstå at de faktisk forstyrrer en hel del mennesker når de skal trave fram og tilbake under hele konserten? En som står stille med armene i kors plager i det minste ingen, mens en brøytemaskin av en mann eller kvinne kan faktisk opptre rimelig ufint på sin ferd mot tappekrana.

Hva som er høflig avhenger av konteksten. Med å vise høflighet når du står foran scenen mener jeg å engasjere seg littebitt. Bidra til en god stemmning blant publikum og vise artistene at du setter pris på det de gjør. Altså ikke det samme som å vise høflighet i en begravelse, som å ikke klappe og kle seg i svart. Derfor liker jeg ikke slike saltstøtter med armene i kors. Da er du fort respektløs overfor både artist og medpublikum, avhengig av hva for en konsert det er naturligvis.

Ja, du forstyrrer masse mennesker når du brøyer deg rundt om i menneskemengden, men siden de også brøyter, er det ingen grunn til å anse det som uhøflig. På samme måte som når du spiser taco. Fælt til griseri, men allmennt akseptert siden det er uungåelig.

Lenke til kommentar
Hva som er høflig avhenger av konteksten. Med å vise høflighet når du står foran scenen mener jeg å engasjere seg littebitt. Bidra til en god stemmning blant publikum og vise artistene at du setter pris på det de gjør. Altså ikke det samme som å vise høflighet i en begravelse, som å ikke klappe og kle seg i svart. Derfor liker jeg ikke slike saltstøtter med armene i kors. Da er du fort respektløs overfor både artist og medpublikum, avhengig av hva for en konsert det er naturligvis.

Ja, du forstyrrer masse mennesker når du brøyer deg rundt om i menneskemengden, men siden de også brøyter, er det ingen grunn til å anse det som uhøflig. På samme måte som når du spiser taco. Fælt til griseri, men allmennt akseptert siden det er uungåelig.

Ja, jeg er enig i at det er respektløst å virke uinteressert, men å stå stille betyr jo ikke automatisk at man ikke synes konserten er god. Det er klart, om man aldri lar blikket følge med på scenen, ikke klapper etter en eneste låt og holder den samme stive masken hele tiden, sender man ikke noe gode signaler til artisten. Det er en mellomting, som med alt annet.

Så det er greit å brøyte fordi andre brøyter? Hva med meg, da? Jeg brøyter ikke. Burde ikke jeg kunne slippe å bli forstyrret av brøytemannskapet når jeg er på konsert? Noe annet ville vært urettferdig, spør du meg.

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, dette problemet er minimalt. Jeg har aldri latt meg irritere nevneverdig over folk som knuffer og brøyter seg vei , jeg har aldri blitt sølt øl på og høye folk er en del av livet ved å ikke være 1.90. Derfor sier jeg at dere burde gå på andre konserter, dere har en alt for lav terskel for knuffing og relativt normal oppførsel på (rocke)konserter.

Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt i overkant krass. Innleggene er satt litt på spissen. Selvfølgelig skal folk være grei med hverandre her, som alle andre steder. Brøyting skal foregå på en så skånsom måte som mulig, og er det for stappa, så er det rett og slett for stappa, og det er det ikke alltid litt for fulle folk klarer å innse. Opplever likevel at det sjeldent er et problem, men det har kanskje litt med hva slags konserter jeg er på.

Har jobbet med konsertarrangering i forskjellige sammenhenger et par år jeg og, så jeg har sett min del konserter klinke edru, og inntrykket mitt av folk har ikke endret seg særlig. En ting jeg har festet med meg dog, er at jeg aldri i verden kunne tenkt meg å stått langt frem på band som De Derre, Postgirobygget og des like. Greit nok at musikken ikke er noe særlig, men publikummet består gjerne av i utgangspunktet usympatiske mennesker med i tillegg alt for høy promille, men er du med får du tåle steken.

Endret av Brillefin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...