TheMartine Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg har tenkt mye på dette de siste årene. Saken er at jeg går mye, mye på konsert, både på fritiden, men også som en del av begge yrkene jeg har. Da blir det naturligvis slik at jeg legger merke til hvordan folk oppfører seg på forskjellig type konserter, ikke minst fordi jeg alltid er edru og kun der for å oppleve konserten. Jeg er klar over at min agenda gjør meg ekstra oppmerksom på hvordan andre oppfører seg på konsert, og spesielt i og med at jeg er avholdsmenneske og en lidenskapelig forkjemper for god folkeskikk. Etter hvert som årene har gått, har jeg begynt å miste mer og mer av gleden ved å gå på konsert. Nå er jeg 24, og har nesten ikke noen gnist igjen. Dette er ikke fordi jeg har sett alt, eller fordi bandene blir kjedeligere, men ene og alene fordi jeg snart ikke har mer tålmodighet igjen hva konsertfylla angår. Så da tenkte jeg det hadde vært interessant å diskutere litt rundt akkurat dette emnet: Hva er god konsertoppførsel? Jeg har ganske sikkert en del mer strikte oppfatninger av saken enn de fleste, men det ville forundret meg om ikke flere syntes en del av det som skjer foran scenen en lørdagskveld er langt over grensen. La oss ta noen eksempler på hva jeg mener er dårlig oppførsel: Brøyte seg gjennom folkemengden med skarpe albuer og en lang rekke venner på slep midt i konserten. Danse uhemmet sånn at armer og bein stadig slår borti dem rundt deg. Hvis du først har presset deg framover i crowden, og ikke tar hensyn til om den du stiller deg foran ser eller ikke. Dette gjelder naturligvis for det meste høye mennesker. Kaste halvfulle ølglass på scenen. Ja, dette er bare noen eksempler jeg kommer på i farten. Alt dette irriterer meg grenseløst, og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å få tilbake den trivselen jeg en gang i tiden hadde på konsert. Det er litt krise, kan du si. Så, meninger? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg går sjeldent eller aldri på konsert, ene og alene på grunn av fyll og idioter som ikke klarer å oppføre seg. Samtidig hindrer salget av alkohol yngre musikkelskere å komme inn på mange konserter. Syns det er synd at det ikke er mulig å dra på en konsert uten å lukte som et bryggeri etterpå, fordi en eller annen tullig alltid prøver å bryte seg forbi en folkemengde, mens h*n balanserer 4 halvlitere i hendene. Drar kun på konsert i kulturhus osv, da man unngår dette der. Festivaler osv blir litt annerledes, da det ofte er store arealer slik at man kan unngå pøbler, og fortsatt nyte musikken. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ja, festivaler ser jeg også på som et slags fristed. Vel og merke fordi man som regel fint kan distansere seg fra flokken. Men det skal også sies at det er enda hardere fyll på festivaler med camp. På Hove og Roskilde, for eksempel, er folk så fulle (med mer) at de ikke aner hvor de er. Sånt skjer ikke på konsertsteder, i og med at du kun har noen få timer på deg til å bli full, og du blir kastet ut om du tar helt av. Jeg lurer litt på om det er jeg som har blitt gammel og lei, eller om det stadig blir mer og mer vanlig å være sørpings på konsert. Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg er en av de som alltid er med i moshpits og slikt når det er, noe som betyr at det ofte blir 'brøyting' for å komme til midten. Dog, ikke slike at jeg moser ned alt og alle for å komme til midten, men at jeg smyger kjapt forbi ved enhver anledning. Kan forstå at det er irriterende om folk bruker knyttneven for å komme seg frem, men litt dytting må man rekne med. Jeg er helt i mot at folk skal stå på sine respektive 30x30 cm under hele konserten. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Å smyge seg fram og å brøyte seg fram, er to ganske forskjellige ting. Smygere som elegant og hensynsfullt smetter forbi kan jeg fint leve med, men det er fint få som bruker den framgangsmetoden når de skal framover. De fleste som vil fram midt under konserten, er ofte ganske fulle (og dermed frekke og ustø på beina) og velter seg gjennom folkemengden som om det sto mellom liv og død. Og ja, man kan ikke regne med at man ikke blir dyttet borti, men jeg synes fortsatt at jeg kan kreve å bli respektert når jeg står rolig og vugger til musikken. Det er ikke vanskelig å ikke komme borti meg, nemlig. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Ser mange karakteriserer dårlig oppførsel på konserter rundtomkring. Heldigvis gjelder ingen meg. Ellers er jeg ikke sikker på hva jeg synes (er 18, har ikke så mye konserterfaring), men forholdsvis god folkeskikk burde vært obligatirisk, hvertfall i en ideell verden. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Det jeg hater mest med publikum på konserter er folk som klapper på 1-2-3-4 under konserten...!!!! Hvis man absolutt må klappe, gjør det på etterslaget (2-4) Dette er spesielt irriterende på country/bluegrass konserter... Lenke til kommentar
knottsau Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Noe av det som er mest irriterende på konsert er de som brøyter seg frem, bruker knyttnever og albuer, sparker og slår for å komme seg helt fremst. Skal de absolutt ha den plassen kan de da bare komme dit litt tidligere! Eller gjøre som meg, gå et lite skritt i gangen der det er plass, helt til jeg er fremst. Hater også idioter med øl i moshen. Det er faktisk ikke kult å få helt et par øl over seg hver konsert. Og idioter generelt, spessielt de som er fulle eller dopa, og de som står helt fremst som alltid skal dytte vekk de andre bare for at de skal ha litt plass rundt seg, og klager og syter hvis noen kommer borti dem. Det er på tide at de lærer seg at det er trangt fremst, hvis de ikke godtar det får de bare gå lengre bak. Hater også høye personer på to meter, spessielt hvis det er et par av dem foran meg. Men de er jo ikke deres feil, så det kan jeg egentlig ikke klage på. Men er irriterende uansett. Og når de rett bak meg hyler alt de kan rett i øret mitt. Og ikke for å snakke om de med stort eller langt hår, sånn at man får det i ansiktet og munnen! Endret 21. november 2009 av knottsau Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Høyde og hårfrisyre har ingenting med oppførsel å gjøre da Hvis du misliker det så sterkt så er det faktisk du som blir nødt til å flytte deg. Lenke til kommentar
AmonAmarth Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hater også idioter med øl i moshen. Det er faktisk ikke kult å få helt et par øl over seg hver konsert. Jeg liker øl Aner ikke hvilke konserter dere går på, men jeg kjenner igjen noe av det dere snakker om. Om jeg bare har vært ekstremt heldig, eller om folk som går på metalkonserter generelt sett er hyggeligere mennesker, vet jeg ikke. Jeg var ikke langt i fra å smelle til ei jente da jeg så Amon Amarth i Oslo, though. Stygge kjerringa sto rett bak meg og drev på med fjortishyla sine gjennom hele føkkings konserten. Jeg kan sverge på at ørene mine begynte å blø Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 # Danse uhemmet sånn at armer og bein stadig slår borti dem rundt deg. Bu-fuckin-hu. Er det virkelig så hardt å ikke bry seg? Jeg har vært på en del konserter, og da også mye "heavvy" og om du vil stå å surmule litt og høre på symbalene så er den vel bare å flytte seg litt vekk fra den sjeleglade crowden som har sitt livs konsert. Aldri vært noe problem for meg de gangene jeg har vært sliten på konsert og bare vil stå og nyte. Lenke til kommentar
Bliv1n Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Håper ikke dette er et så stort irritasjonsmoment at dere konstant tenker på det under konserten. Når flere tusen mennesker står så tett vil det alltid være slik. Selvsagt er folk forskjellige og noen reager kanskje på knuffing og slikt mer enn meg, men om det blir for ille er det kanskje best å holde seg litt i bakgrunnen. Noe bedre vil det aldri bli, så det er bare å overse det. Dessuten, jeg tviler sterkt på at det konstant velter store folkemasser som vil inn i midten akkurat der dere står. Et par tilfeller må da gå ann å leve med. enig med: niko_90 Endret 21. november 2009 av Bliv1n Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Ser ikke problemet. Er du mer opptatt av irriterende folk enn konserten er vel ikke konserten noe får deg i utg.pkt. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Håper ikke dette er et så stort irritasjonsmoment at dere konstant tenker på det under konserten. Når flere tusen mennesker står så tett vil det alltid være slik. Selvsagt er folk forskjellige og noen reager kanskje på knuffing og slikt mer enn meg, men om det blir for ille er det kanskje best å holde seg litt i bakgrunnen. Noe bedre vil det aldri bli, så det er bare å overse det. Dessuten, jeg tviler sterkt på at det konstant velter store folkemasser som vil inn i midten akkurat der dere står. Et par tilfeller må da gå ann å leve med. Knuffing og dytting er 0 stress. Det jeg ikke liker er når en full idiot skal ha med seg 6 halvitere helt fremst. Balansering + folkemengde sier seg selv at ikke går. Hadde det vært "et par tilfeller" hadde det vært greit, men man ser eksempler på folk som kan ødelegge konsertopplevelsen hver eneste konsert nesten. Lenke til kommentar
AmonAmarth Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Knuffing og dytting er 0 stress. Det jeg ikke liker er når en full idiot skal ha med seg 6 halvitere helt fremst. Balansering + folkemengde sier seg selv at ikke går. Hadde det vært "et par tilfeller" hadde det vært greit, men man ser eksempler på folk som kan ødelegge konsertopplevelsen hver eneste konsert nesten. Æsjda - du er jo vanntett! Får du øl på t-skjorta di, har du akkurat fått litt gratis alkohol. Hvis du legger merke til alle ubehagelighetene helt fremme med scenen, ønsker du ikke å være der mye nok! Jeg er også edru under hver eneste konsert, men jeg har opplevd å komme ut dørene full av både kutt, blåmerker og ølflekker, uten å ha lagt merke til dem i det hele tatt. Lenke til kommentar
knottsau Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Høyde og hårfrisyre har ingenting med oppførsel å gjøre da Hvis du misliker det så sterkt så er det faktisk du som blir nødt til å flytte deg. Jo, har faktisk det. Det jeg mener er at de med sånt hår kan samle sammen håret i et strikk, sånn at det ikke er i veien for de bak. Folkeskikk er det. Og folk kan for all del drikke øl, bare ikke ha den moshen, eller i det minste drikk den opp før de går dit. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Joda, men jeg er på konsert for å se bandet/artisten, ikke for å få beskjed om å kjøpe nytt øl til en som mente det var min feil, fordi jeg stod i veien. Finner meg ikke i dårlig oppførsel og mangel på folkeskikk ellers, så ser ingen grunn til å gjøre det på konsert heller. Knuffing og bølling er jo uungåelig, men folk har en tendens til å slutte å tenke i det øyeblikket de entrer et konsertlokale. Jo, har faktisk det. Det jeg mener er at de med sånt hår kan samle sammen håret i et strikk, sånn at det ikke er i veien for de bak. Folkeskikk er det. Ikke enig der. Mener du folk som er høye skal bøye seg ned fordi de kanskje er i veien? Slike ting har med hvem du er å gjøre, ikke om du viser folkeskikk eller ikke. Lenke til kommentar
AmonAmarth Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jo, har faktisk det. Det jeg mener er at de med sånt hår kan samle sammen håret i et strikk, sånn at det ikke er i veien for de bak. Folkeskikk er det. Jeg antar du er ironisk, og kommenterer dermed ikke videre. Ikke vet jeg hvilke konserter du går på, Wikipedersen, men de eneste tilfellene jeg har hatt med å få masser av øl over meg, er at enten har ingen av partene lagt merke til det, eller så insisterte han på å spandere en på meg som unnskyldning ^^ Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Vel, folk er forskjellige selvfølgelig Men jeg mener at å få med seg flere liter øl gjennom en folkemengde er et dødfødt prosjekt i utgangspunktet Lenke til kommentar
AmonAmarth Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Vel, folk er forskjellige selvfølgelig Men jeg mener at å få med seg flere liter øl gjennom en folkemengde er et dødfødt prosjekt i utgangspunktet Akkurat det er jeg enig i, men det er mange som allerede har masser av øl før konserten starter, og som plutselig begynner å veive med armene Uansett, jeg har vært på utallige konserter, og jeg husker bare et par-tre ganger hvor jeg har blitt skikkelig irritert, og da har det som regel vært fjortiser eller yngre mennesker som har vært irritasjonsmomentet, ikke store, fulle menn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå