Gå til innhold

Flytter til Australia, trenger bærbar til bildebehandling (ca 15k max)

Anbefalte innlegg

Om 2 måneder flytter jeg til Australia for å fortsette på en fotografiutdannelse, og siden det ikke frister særlig å drasse med seg ett maxitower + 2x26" skjermer på flyet, så har jeg innsett behovet for å gå til innkjøp av en laptop (også fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å redigere bilder andre steder enn hjemme).

Nå har det slik at foreldrene mine vil hjelpe meg litt med dette, og tilbyr meg å benytte seg av ett tilbud de har fått via jobben med å "kjøpe" (leie over 36 mnd) laptop. Det eneste problemet jeg ser med dette er at tilbudet kun inneholder laptop'er som Alienware (der man betaler x antall tusen kun for navnet og designet, i tillegg til maskinkraften) eller små designmaskiner. For Alienware M17x snakker vi 26 000,- over 36 mnd og 20 000,- for M15x.

Det skal sies at jeg kan null og niks om hardware, spesielt når det kommer til laptops (aldri eid én).

Jeg lurer på om noen her kan anbefale noen modeller fra ulike nettbutikker der prisen ikke går (mye) over 15 000, og hvor man kan betale over lengre tid / ikke akkurat nå (da det er bittelitt stramt akkurat nå). Maskinen trenger ikke å være en miniatyr, men det er vel heller ikke så veldig lett å få til når man er på utkikk etter en forholdsvis kraftig maskin.

Maskinen må kunne benyttes til / inneha:

- Simultanredigering av opptil flere (max 10) RAW-filer fra Canon EOD 5D Mark II (mye panorama / manips / etc) i Adobe Photoshop CS4, og det jobbes ofte i .PSD filer på over gigabyten.

- Videoredigering (timelapse-videoer samt annet ymse relatert til foto)

- Gaming; Nye FPS-spill som MW2 / WoW (raiding og Dalaran i peakhours).

- Skal kobles opp til eksterne skjermer når jeg er hjemme, går til innkjøp av noen nye 24" når jeg har flytta ned dit og fått spart opp litt. Vet ikke om dette krever mer av maskinen, men vil anta det.

- Ganske stor harddisk. Kan godt erstattes med innkjøp av eksterne disker, men litt diskplass bør den helst ha.

Jeg vet at Apple anbefales til fotografer osv, men jeg kan ikke utstå å sitte på Mac så det utgår.

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe i Australia.

Vil anbefale denne: Qosmio X500/00X

Part Number - PQX33A-00X00J

RRP $2,699.00 AUD det vil si ca kr.14000,00. Husk 2 års ekstra garanti til kr. 860,00

http://www.toshiba.com.au/

Maskinen er vel noe av det beste til photoredigering har i7 prossesor og store disker, mye ram og stor skjærm 18,3 tommer. alts en slepbar. Men det må til med dine krav?

Lenke til kommentar

tror du kan slippe unna litt merverdiavgift.

Kona gjorde det når hun kjøpte laptop fra dell for å studere 3 år i england, måtte fylle ut et skjema som pc-selger ga deg og som man tok med i tollen på vei ut, og da sparer man en god del.

Aner ikke åssen kursen er der nede, men en 20% rabatt som det jo er kan man ikke kimse av

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...