Gå til innhold

Flytter til Australia, trenger bærbar til bildebehandling (ca 15k max)

oslofreak

Anbefalte innlegg

Om 2 måneder flytter jeg til Australia for å fortsette på en fotografiutdannelse, og siden det ikke frister særlig å drasse med seg ett maxitower + 2x26" skjermer på flyet, så har jeg innsett behovet for å gå til innkjøp av en laptop (også fordi jeg gjerne vil ha muligheten til å redigere bilder andre steder enn hjemme).

Nå har det slik at foreldrene mine vil hjelpe meg litt med dette, og tilbyr meg å benytte seg av ett tilbud de har fått via jobben med å "kjøpe" (leie over 36 mnd) laptop. Det eneste problemet jeg ser med dette er at tilbudet kun inneholder laptop'er som Alienware (der man betaler x antall tusen kun for navnet og designet, i tillegg til maskinkraften) eller små designmaskiner. For Alienware M17x snakker vi 26 000,- over 36 mnd og 20 000,- for M15x.

Det skal sies at jeg kan null og niks om hardware, spesielt når det kommer til laptops (aldri eid én).

Jeg lurer på om noen her kan anbefale noen modeller fra ulike nettbutikker der prisen ikke går (mye) over 15 000, og hvor man kan betale over lengre tid / ikke akkurat nå (da det er bittelitt stramt akkurat nå). Maskinen trenger ikke å være en miniatyr, men det er vel heller ikke så veldig lett å få til når man er på utkikk etter en forholdsvis kraftig maskin.

Maskinen må kunne benyttes til / inneha:

- Simultanredigering av opptil flere (max 10) RAW-filer fra Canon EOD 5D Mark II (mye panorama / manips / etc) i Adobe Photoshop CS4, og det jobbes ofte i .PSD filer på over gigabyten.

- Videoredigering (timelapse-videoer samt annet ymse relatert til foto)

- Gaming; Nye FPS-spill som MW2 / WoW (raiding og Dalaran i peakhours).

- Skal kobles opp til eksterne skjermer når jeg er hjemme, går til innkjøp av noen nye 24" når jeg har flytta ned dit og fått spart opp litt. Vet ikke om dette krever mer av maskinen, men vil anta det.

- Ganske stor harddisk. Kan godt erstattes med innkjøp av eksterne disker, men litt diskplass bør den helst ha.

Jeg vet Apple anbefales for fotografer osv, men jeg kan ikke utstå Mac, så det utgår.

Edit: Det slo meg at jeg kanskje burde postet denne i "Hjelp til kjøp og salg av maskin" forumet, beklager! Hvordan kan jeg flytte tråden?

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er fotograf, samt at jeg fristes til å spille litt :tease:

Først må si at INGEN BÆRBARE egner seg for billedbehandling. Skjermene er rett og slett for dårlige. Det finnes imidlertid noen få som har litt bedre skjermer, bl.a fra Mac og Lenovo. Sony har jeg hørt at de har en modell som skal klare Adobe 1998 RGB, men har ikke sett noen tester, eller sett en slik skjerm markedsført.

Jeg har imidlertid hatt den aller første, og kanskje den beste bærbare som hadde en skjerm som var egnet for kritisk billedbehandling. Nemlig nå utgåtte IBM/Lenovo T60 som kom på markedet i mai 2007. Den hadde IPS, eller var det PVA panel fra Philips, men bare 8 bit.

Du kan lese en test HER som Rob Galbraith har utført.

Her er en annen test hvor han bare har sett på skjermene til Mac.

Så løsninger og problemer;

-* Med Win7, 64 bits og 4 GB RAM vil du ikke ha problemer med PS CS4 og RAW filer.

-* Til video vil du trenge ganske kraftig maskin, og der vil jeg anbefale Core i7 prosessor.

-* Til de spillene du vil spille vil du ha behov for en meget godt grafikk kort.

-* Det finnes ingen maskin som også har en skjerm som duger til billedbandlig og spill. De beste i så henseende er MacPro (koster fra kr 15.000), Lenovo W700 (koster fra kr 25.000). Det er også mulig at NOEN modeller av Lenovo W500 har en god skjerm. De vil eventuelt koste fra kr 15.000 og oppover.

Det beste er å kjøpe en spillmaskin med matt HD skjerm, og kjøpe en god ekstern skjerm - gode skjermer koster gjerne fra 3.500 og oppover, gjerne fra 6.000 og oppover til 20.000, alt etter lommebok. Jeg bruker NEC Multisync 2090UXI. Alle bærbare klarer en ekstern skjerm med 1920 x 1200 i oppløsning.

Om du skal kjøpe maskinen i Norge, så vil jeg anbefale Multicom Kunshan W860 - den finner du her.

Den vil du kunne bestille med noe av det kraftigste av grafikk kort som leveres til bærbare, samt at den også kan leveres med matt HD skjerm og kraftig Cori i7 prosessor.

Om du der i mot kjøper maskinen "down under", vil jeg anbefaleAsus G51J Den kommer i handelen i Norge om kort tid, men er kraftig overpriset til nesten kr 15.000.

I USA og kanskje i Australia vil du få den for under kr 10.000 ... !

Den er ikke helt ulik Multicom maskinen, men den største forskjellen for deg vil være at den har blank skjerm. Altså, ikke ta med "fisk til Lofoten", men penger!

Kjøp maskien "down under", da får du råd til en god ekstern skjerm til samme pris som bare maskinen i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...