boxdream77 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Hei, har hatt lyst til å få meg NAS i hjemmenettverket mitt lenge nå. Har lest litt om FreeNAS, og ønsker å bruke FreeNas. Ønsker bare å finne den rimeligste optimale løsningen. Slik jeg har forstått det så vil det beste være å ha en pc med freenas installert være den beste og rimeligste løsningen. Så er spørsmålet: må jeg kjøpe nye pcdeler og sette sammen til en pc eller kan jeg kjøpe en billig brukt pc på nett, installere freenas, og plassere 2-3 harddisker på min.1TB hver i dem ? Vil f.eks. en av disse være god nok ? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19638470 http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...&areaId=479 Hvis jeg kjøper inn deler til å sette sammen til ny pc, så har jeg funnet en oppskrift til kjøp av deler (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1102456), men jeg har jo aldri satt sammen en hel pc, og ei funnet en full beskrivelse for hva jeg trenger av deler(kabler etc.) og hvordan jeg setter sammen kablene osv. Noen som har dette ? Dette er mine ønsker for nas'en: -har masse harddisk plass (kunne håndtere 2 eller flere harddisker med min. 1TB størrelse pr harrdisk). -kjøre torrent (laste ned) -kjøre dlna mot fra min samsung tv / xbox (streame filmer, bilder, musikk) -> hvis det lar seg gjøre. -kjøre som webserver (f.eks. websider som kan nås fra internett) -organisere private bilder -organisere bilder -kjøre som ftpserver (muligens også kjøre software raid, men ikke noe krav, hvis det er enkelt og lar seg gjøre) Serveren skal stå i kjellerbod, så har ingen krav til redusert støynivå etc.. har ikke behov for hardware raid. Serveren skal kjøre 24/7. Hva mener DU jeg bør gjøre ? eventuelt, om du vet om noen beskrivelse av hvordan jeg setter sammen en (NAS) pc. Endret 20. november 2009 av boxdream77 Lenke til kommentar
Wackee Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Velger å få denne inn i mine innlegg, da eg sjølv lurer på det samme. Så slipper eg å lage ny tråd Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 De maskinene er mer enn bra nok maskinvaremessig, men jeg vil si at de er overpriset. Pass på at du kjøper en maskin med SATA-porter. FreeNAS er et bra valg for enkelt og greit NAS med god ytelse. Jeg er ikke sikker på hvor enkelt det å sette opp mindre lagrings-relaterte tjenester (som webserver), så det bør du kanskje sjekke. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) ... Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
Rusma Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 freeNAS krever nesten ingenting av maskinen. På min 3Ghz P4 CPU har jeg aldri sett mer enn 1% bruk. Hvorfor er det "ingenting"? Det er jo bare en prosent - kansje du har hauger av kraft f.eks masse ram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå