Gå til innhold

Hva er min Flaskehals?


Anbefalte innlegg

CPU: Q6600 3.6Ghz!!

Motherboard: Abit IP35 PRO

Memory: Mushkin XP2 RedLine 4GB 1000Mhz

Graphics Card: Asus Radeon 4870x2

Hard Drive: Samsung SP2504C (250GB) Sound Card: On-board

Power Supply: Mist 1000W

Case: Antec Nine Hundred

CPU cooling: Zalman CNPS9500LED

GPU cooling: Stock

OS: Windows 7 Ultimate 64bit

 

 

 

Jeg lurer på hva som er Flaskehalsen her.

Er 4gb Ram for lite om dagen? ser min pc bruker nærmere 3gb når jeg spiller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående RAM så er det ikke for lite før du bruker opp alt sammen. Hjelper ikke å få en større sandkasse hvis du ikke bruker den.

 

Ellers vil eg tro at du har en ganske balansert PC, er du ute etter mer fra spill er vel skjermkortet veien å gå.

 

Forsåvidt enig i at harddisken er nok en flaskehals ja. Men mener CPU'en burde holde.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
er vel hardisken vil jeg si.4gb ram skulle holde.litt usikker på cpuen din.

Har hørt at hard disken spiller en rolle når det gjelder hakking i spill. Er det sant?

Lissom når jeg går til ett nytt sted (Etter en LANG loading) hakker spillet sykt og det tar tid føre NPC'er kommer opp på skjermen. men etter litt ligger jeg på over 100 fps overage i de fleste spill.

 

 

Jeg trodde Hdd'n bare hadde noe med hvor lang loading tiden var.

Lenke til kommentar
Hva har du for idle temp. og load temp. med den kjøleren a :o ?

Idle, 34 grader

Load 66 grader (3 timer spilling, Har ikke testet tempen med prime95 ellerno.)

og har 4.9 volt.

 

Var jo strengt tatt ikke så ille det. 4,9 volt på hva da, CPU-en :p ?

 

ja, Mente 1.49 V :p

Lenke til kommentar

Med ekstern harddisk er du også begrenset av USB, skulle du virkelig ha testet det så måtte du ha brukt eSATA(n)

 

Jeg vil si Q6600'n er din nåværende flaskehals, lite cache, og generelt lav frekvens vil jeg si.

Var gode greier ett år tilbake men begynner å sakke akterut for 45nm generasjonen.

Lenke til kommentar

Harddisk er IKKE en flaskehals mens du spiller. En harddisk er alt for treg når de kommer til spill, det er derfor den "loader (fra harddisken)". Når du spiller spiller den fra rammen, hvis ikke rammen er stor nok vil den bruke harddisken som ram. Har du for lite ram så vil det gå meget tregt.

Lenke til kommentar
Harddisk er IKKE en flaskehals mens du spiller. En harddisk er alt for treg når de kommer til spill, det er derfor den "loader (fra harddisken)". Når du spiller spiller den fra rammen, hvis ikke rammen er stor nok vil den bruke harddisken som ram. Har du for lite ram så vil det gå meget tregt.

 

Godt svar.

Det virker som det ikke er mange som forstår hvordan PCene bruker RAM.

 

Wiki "Et program brukeren vil kjøre må alltid legges i minnet før det kan eksekveres. Alle data må legges i minnet før datamaskinen kan regne med dem eller manipulere dem, dessuten må alle inndata og utdata innom minnet."

 

Harddisk trenger ikke støm for å lagre data, men det gjør RAM`en (minne). Du kan sammenligne det med at du bruker feks Word, vis du ikke lagrer filen på harddisken underveis, og du kutter strømmer så vil alt du miste det du har gjort. (Ikke et veldig godt eksemplen akkurat men)

 

Operativsystemet setter av en vis % av rammen til seg selv, og resten til andre ting. Så om du har bare 1GB minne i staden for 4, så vil du merke at PCen/operativsystemet og spill vil fungere tregere fordi de har lite plass å boltre seg på i minne, når minne blir fullt så mp den hente/lagre data i sekunderminnet(harddisken). Vi kan godt si det vil gi en lengre arbeidsvei.

Lenke til kommentar
Det virker som det ikke er mange som forstår hvordan PCene bruker RAM.

 

Selvsagt vet jeg hvordan en PC bruker ram vs HDD. Videre vil cache i prosessoren være enda mer kortsiktig "lagring" enn det RAM er.

 

Greia er at i GTAIV driver spillet tydelig vis og loader deler av brettet mens man spiller. Jeg tviler på at hele "øya" ligger i RAMen hele tiden. Det merket jeg også i tidligere GTA versjoner, at ting som lyktestolper ol. plutselig ble synelig selv etter jeg hadde truffet dem med bilen. Det samme faktisk også med bakken noen ganger. Når jeg tenker på det skjedde dette noe i GTAIV også. I disse spillene er det snakk om gigantiske øyer, som man kan farte rundt i, uten å måtte vente på en loade-skjerm. Gitt at hele øya da ikke befinner seg i RAMen, MÅ brettet loades (harddisken leses) mens man spiller. Dersom harddisken ikke greier å lese raskt nok, opplever man da enten at objekter (texturen) mangler, eller at spillet lagger. Det har jeg opplevd i GTA, og fått bekreftet at var HDDen, i og med at jeg kjørte det samme oppsettet med spillet installert et annet sted, og merket forskjell.

 

Ikke at det er viktig, da alle spill vil fungere greit på normale interne harddisker, da det er det de er beregnet for, men hvis man har en unormalt treg disk, vil man kunne merke det i annet en lange load-skjermer.

Lenke til kommentar

EDIT: Jeg kjørte faktisk også GTAs innebygde bench, og fikk, irriterende nok, rundt 40-50 fps, selv der jeg oppfattet tydelig mindre. Da øyet maks ser rundt 24 fps, er det tydelig at det skjermen viste var under 20. Samtidig fortalte benchen at grafikk-delen av spillet leverte mer enn nok fps. Jeg ser ikke annet enn at HDDen var synderen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...