Gå til innhold

[Løst]Windows 7 Home Premium OEM og kræsj?

preje

Anbefalte innlegg

Hvis jeg installerer Windows 7 Home Premium OEM på min nye i7 920 maskin, og etter noen måneder, av en eller annen merkelig grunn, kræsjer maskina, slik at jeg ikke får den i gang igjen. Kan jeg da bruke OEM på nytt og installere på samme maskin (såfremt problemet er løst selvsagt og ikke deler er byttet), eller må jeg kjøpe ny lisens? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg da bruke OEM på nytt og installere på samme maskin (såfremt problemet er løst selvsagt og ikke deler er byttet), eller må jeg kjøpe ny lisens? :dontgetit:

I det scenario der trenger du ikke ny lisens

Er ved bytte av hovedkort (hvis dette er av annen type enn det opprinnelige) at du kan støte på lisens-problemer

Lenke til kommentar
Hvis jeg installerer Windows 7 Home Premium OEM på min nye i7 920 maskin, og etter noen måneder, av en eller annen merkelig grunn, kræsjer maskina, slik at jeg ikke får den i gang igjen. Kan jeg da bruke OEM på nytt og installere på samme maskin (såfremt problemet er løst selvsagt og ikke deler er byttet), eller må jeg kjøpe ny lisens? :dontgetit:

bare bruk den på nytt, hvis den pc er levert med OEM da slipper du sannsynligvis aktivering på nytt. ( sånn er dette på Dell )

du kan også bytte deler til en vis grad !

lykke til

Lenke til kommentar

Pc'n er ikke levert med OEM. Jeg skal bygge den selv og lurer på hvilken versjon av windows 7 jeg trenger. Ingen vits i å bruker mer penger enn nødvendig på Microsoft ;)

Men da kan jeg altså bare kjøre på så lenge hovedkortet er det samme?

Hmmm.... spørsmål - hvordan vet Windows på dvd-plata at det er akkurat DET hovedkortet som det ble innstallert på første gangen? Dvd'en kan jo ikke huske det? Er det i bios på hovedkortet dette blir registrert kanskje? Noen som vet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hmmm.... spørsmål - hvordan vet Windows på dvd-plata at det er akkurat DET hovedkortet som det ble innstallert på første gangen? Dvd'en kan jo ikke huske det? Er det i bios på hovedkortet dette blir registrert kanskje? Noen som vet? :dontgetit:

Når du aktiverer, enten via telefon eller automatisk over nett, genereres det en ID kode knyttet til ditt hovedkort (eventuelt BIOS på ferdige OEM maskiner). Denne ID koden blir sendt inn, sammen med koden du har skrevet inn. Blir den godkjent lagres ID koden sammen med lisenskoden på serveren til MS.

Neste gang du skal aktivere, må denne ID koden være lik når du prøver å bruke samme lisens.

På oppgradering og fullversjonen, trenger ikke ID koden å være lik, derfor kan man aktivere W7 på flere pcer. Men om MS skulle oppdage at en lisens har flere aktive ID koder (altså man har installert W7 på flere enn en pc som laster ned oppdateringer f.eks) så vil den si i fra at lisensen er en mulig piratkopi.

WGA programmet til W7 har ikke startet opp enda (om det ikke har skjedd nylig) og derfor vil folk med oppgradering eller fullversjoner kunne oppleve at de kan bruke samme kode på flere pcer, som alle får oppgraderinger. Men en tar en stor risk, for blir koden markert som piratkopi, så er det en lang prosess, om ikke en umulig prosess for å få den fjernet fra svartelisten igjen.

Lenke til kommentar

Når du aktiverer, enten via telefon eller automatisk over nett, genereres det en ID kode knyttet til ditt hovedkort (eventuelt BIOS på ferdige OEM maskiner). Denne ID koden blir sendt inn, sammen med koden du har skrevet inn. Blir den godkjent lagres ID koden sammen med lisenskoden på serveren til MS.

Neste gang du skal aktivere, må denne ID koden være lik når du prøver å bruke samme lisens.

På oppgradering og fullversjonen, trenger ikke ID koden å være lik, derfor kan man aktivere W7 på flere pcer. Men om MS skulle oppdage at en lisens har flere aktive ID koder (altså man har installert W7 på flere enn en pc som laster ned oppdateringer f.eks) så vil den si i fra at lisensen er en mulig piratkopi.

WGA programmet til W7 har ikke startet opp enda (om det ikke har skjedd nylig) og derfor vil folk med oppgradering eller fullversjoner kunne oppleve at de kan bruke samme kode på flere pcer, som alle får oppgraderinger. Men en tar en stor risk, for blir koden markert som piratkopi, så er det en lang prosess, om ikke en umulig prosess for å få den fjernet fra svartelisten igjen.

Okej... WOW!!! Dette visste jeg overhodet ikke :ohmy:

Takk for et godt og utfyllende svar. Da blir det en OEM på meg. Så er det bare å vente på cpu'n som var utsolgt før jeg får maskina opp og går ;)

Lenke til kommentar
Okej... WOW!!! Dette visste jeg overhodet ikke :ohmy:

Takk for et godt og utfyllende svar. Da blir det en OEM på meg. Så er det bare å vente på cpu'n som var utsolgt før jeg får maskina opp og går ;)

På grunn av denne ID koden, så kan du faktisk "lure" systemet til å aktivere så mange ganger du vil på en pc uten noe særlig stress:

Developing and Testing Using Non–Volume Licensing Editions

In development and testing environments that use retail editions, take advantage of the grace period. For more information about leveraging the grace period, see the section, “Developing and Testing Using Volume Licensing Editions.”

Windows 7 and Windows Server 2008 R2 products acquired through a retail store are individually licensed and are activated in the same way as retail versions of the Windows Vista® and Windows Server 2008 operating systems. Each purchased copy comes with one unique product key, found on the product packaging, which is typed in during the installation of the product. The computer uses this product key to complete the activation after the installation of the operating system is complete. Retail software can be activated either online or by telephone.

In development and testing environments that require activation of retail editions of Windows 7 or Windows Server 2008, perform online activation or telephone activation. The following list describes how to perform telephone activation:

1. Run slmgr.vbs /dti to display the information necessary to complete telephone activation.

2. Run slui.exe 4 to obtain the telephone number for an Activation Call Center in your region.

3. Use the Interactive Voice Response (IVR) system to obtain the CID; then, run slmgr.vbs /atp CID to install the CID. You can store and reuse the CID to reactivate the operating system after rebuilding the computer.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd981009.aspx

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...