Gå til innhold

backup av ICH10r RAID via linux?


amelbye

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg postet forleden en tråd (i et annet underfora) ang. backup av mitt ICH10 RAID, som jeg kjører windows på.

 

Da jeg ikke har fått noe svar, begynte jeg å tenke litt. Det jeg ønsker å gjøre er følgende:

 

 

Installére linux på en memory stick, slik at jeg får bootet maskinen i linux, og deretter legge inn det som trenges av drivere for å få tilgang til RAID-partisjonen. Dermed vil jeg kunne kopiere innholdet av systempartisjonen (c:) til en ekstern disk.

 

Hvordan gjør jeg dette?

 

Hvis jeg vil ta dette et skritt videre, går det an å gjøre denne backupen bootbar? Si hvis RAIDet svikter helt, hva må til for at jeg enkelt skal kunne koble til backupen og boote fra den intil videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driveren (kjerne modulen) som trengs for dette heter "dmraid" og medfølger i nær sagt alle moderne distroer. Du må sannsynligvis aktivere og montere partisjonen(e) manuelt. For å forstå NTFS filsystemet trenger du FUSE og ntfs-3g.

En helt standard Ubuntu innstalasjon, eller sannsynligvis også en live-cd, har alt det du trenger.

 

Dersom du skal kunne boote backup'en uten virtalisering må den være en blokkenhet som Windows forstår. Mao, en partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...