Gå til innhold

Stillegående kraftig arbeids-PC

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker hjelp til å lage en handleliste til en stillegående arbeids-PC. Må kunne takle tunge oppgaver, da den bl.a. skal brukes til å kjøre tegneprogrammer for arkitekter (som ReVit o.l.). Bor i en liten leilighet, så maskinen vil bli stående på stuen. Vil bruke maskinen som media-PC på stuen også, derav behovet for lite støy. Dette er de spesifikasjonene jeg ser for meg:

• Et pent kabinett bygd spesielt med tanke på god kjøling.
  • Hovedkort med støtte for 64 bit og Windows 7, og god plass til tykke fingre.
  • Prosessorer kan jeg ikke så mye om. Bør være nokså kraftig.
  • Vurderer en SSD-harddisk på 128GB til OS og filene jeg arbeider på, pluss en "normal" stor HD, som kan brukes til mellomlagring og backup osv. Denne skal stort sett ikke være i bruk til vanlig (den bråker vel bare når den er i bruk?).
  • Grafikkkort med kjøleribber e.l. (vifteløs). Må være passe kraftig, med HD-støtte.
  • Lydkortet må ikke være av heftigste sort.
  • Noe annet jeg ikke har tenkt på?

Takk for all hjelp. Tror jeg skal klare å bygge dette, men sliter med å finne deler til en god pris som jeg vet vil fungere sammen. Ser for meg at noe slikt kan være vrient å få til under 10 000,- med skjerm osv., men håper det kan gå for under 15 000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker hjelp til å lage en handleliste til en stillegående arbeids-PC. Må kunne takle tunge oppgaver, da den bl.a. skal brukes til å kjøre tegneprogrammer for arkitekter (som ReVit o.l.). Bor i en liten leilighet, så maskinen vil bli stående på stuen. Vil bruke maskinen som media-PC på stuen også, derav behovet for lite støy. Dette er de spesifikasjonene jeg ser for meg:
  • Et pent kabinett bygd spesielt med tanke på god kjøling.
  • Hovedkort med støtte for 64 bit og Windows 7, og god plass til tykke fingre.
  • Prosessorer kan jeg ikke så mye om. Bør være nokså kraftig.
  • Vurderer en SSD-harddisk på 128GB til OS og filene jeg arbeider på, pluss en "normal" stor HD, som kan brukes til mellomlagring og backup osv. Denne skal stort sett ikke være i bruk til vanlig (den bråker vel bare når den er i bruk?).
  • Grafikkkort med kjøleribber e.l. (vifteløs). Må være passe kraftig, med HD-støtte.
  • Lydkortet må ikke være av heftigste sort.
  • Noe annet jeg ikke har tenkt på?

Takk for all hjelp. Tror jeg skal klare å bygge dette, men sliter med å finne deler til en god pris som jeg vet vil fungere sammen. Ser for meg at noe slikt kan være vrient å få til under 10 000,- med skjerm osv., men håper det kan gå for under 15 000,-

Har akkurat bygget 2 stk CAD maskiner som jeg er meget fornøyd med.

Antec P183 (Meget bra/pent og støysvakt kabinett, "lydisolerte sidepanel etc")

i7-920

Asus P6T Deluxe V2 (meget bra integrert lydkort)

WD caviar black 1TB

Corsair PSU 650w

PNY Quadro FX 1800 (Tegner i SolidWorks)

12GB Corsair Dominator DHX+ DDR3 (QVL)

Notua NH-U12P SE 1366 CPU Fan

Meget stabil og god maskin. (Vista Business 64bit w/offer form.)

Venter med W7 til offisiell støtte i SW ved SW2010 SP1)

Kjører rendring i Photoview 360, og den kjører med alle 8 cores (HT) på 1/10 del av tiden i forhold til min gamle HP Workstation med 3.2GHz Xeon

PC'n står på arb bordet, og er meget støysvak.

Endret av 3rd_SQD
Lenke til kommentar

Takk for fine svar. Ser at dette er et hett tema om dagen. Håper noen større produsenter tar tak i etterspørselen og klarer og presse prisene litt nedover. Venter nok uansett over jul med å gå til innkjøp, men nyttig med innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...