o___o Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg ønsker hjelp til å lage en handleliste til en stillegående arbeids-PC. Må kunne takle tunge oppgaver, da den bl.a. skal brukes til å kjøre tegneprogrammer for arkitekter (som ReVit o.l.). Bor i en liten leilighet, så maskinen vil bli stående på stuen. Vil bruke maskinen som media-PC på stuen også, derav behovet for lite støy. Dette er de spesifikasjonene jeg ser for meg: Et pent kabinett bygd spesielt med tanke på god kjøling. Hovedkort med støtte for 64 bit og Windows 7, og god plass til tykke fingre. Prosessorer kan jeg ikke så mye om. Bør være nokså kraftig. Vurderer en SSD-harddisk på 128GB til OS og filene jeg arbeider på, pluss en "normal" stor HD, som kan brukes til mellomlagring og backup osv. Denne skal stort sett ikke være i bruk til vanlig (den bråker vel bare når den er i bruk?). Grafikkkort med kjøleribber e.l. (vifteløs). Må være passe kraftig, med HD-støtte. Lydkortet må ikke være av heftigste sort. Noe annet jeg ikke har tenkt på? Takk for all hjelp. Tror jeg skal klare å bygge dette, men sliter med å finne deler til en god pris som jeg vet vil fungere sammen. Ser for meg at noe slikt kan være vrient å få til under 10 000,- med skjerm osv., men håper det kan gå for under 15 000,- Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 To nettsider du kan ta en titt på er Quiet PC og End PC Noise Her kan du finne gode tips til komponenter som gir et lavt støynivå. Du kan også se denne videosnutten: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Jeg ønsker hjelp til å lage en handleliste til en stillegående arbeids-PC. Må kunne takle tunge oppgaver, da den bl.a. skal brukes til å kjøre tegneprogrammer for arkitekter (som ReVit o.l.). Bor i en liten leilighet, så maskinen vil bli stående på stuen. Vil bruke maskinen som media-PC på stuen også, derav behovet for lite støy. Dette er de spesifikasjonene jeg ser for meg:Et pent kabinett bygd spesielt med tanke på god kjøling. Hovedkort med støtte for 64 bit og Windows 7, og god plass til tykke fingre. Prosessorer kan jeg ikke så mye om. Bør være nokså kraftig. Vurderer en SSD-harddisk på 128GB til OS og filene jeg arbeider på, pluss en "normal" stor HD, som kan brukes til mellomlagring og backup osv. Denne skal stort sett ikke være i bruk til vanlig (den bråker vel bare når den er i bruk?). Grafikkkort med kjøleribber e.l. (vifteløs). Må være passe kraftig, med HD-støtte. Lydkortet må ikke være av heftigste sort. Noe annet jeg ikke har tenkt på? Takk for all hjelp. Tror jeg skal klare å bygge dette, men sliter med å finne deler til en god pris som jeg vet vil fungere sammen. Ser for meg at noe slikt kan være vrient å få til under 10 000,- med skjerm osv., men håper det kan gå for under 15 000,- Har akkurat bygget 2 stk CAD maskiner som jeg er meget fornøyd med. Antec P183 (Meget bra/pent og støysvakt kabinett, "lydisolerte sidepanel etc") i7-920 Asus P6T Deluxe V2 (meget bra integrert lydkort) WD caviar black 1TB Corsair PSU 650w PNY Quadro FX 1800 (Tegner i SolidWorks) 12GB Corsair Dominator DHX+ DDR3 (QVL) Notua NH-U12P SE 1366 CPU Fan Meget stabil og god maskin. (Vista Business 64bit w/offer form.) Venter med W7 til offisiell støtte i SW ved SW2010 SP1) Kjører rendring i Photoview 360, og den kjører med alle 8 cores (HT) på 1/10 del av tiden i forhold til min gamle HP Workstation med 3.2GHz Xeon PC'n står på arb bordet, og er meget støysvak. Endret 20. november 2009 av 3rd_SQD Lenke til kommentar
o___o Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Takk for fine svar. Ser at dette er et hett tema om dagen. Håper noen større produsenter tar tak i etterspørselen og klarer og presse prisene litt nedover. Venter nok uansett over jul med å gå til innkjøp, men nyttig med innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå