Gå til innhold

Problemer med harddisk etter 2 dagers bruk

Anbefalte innlegg

Nykjøpt harddisk Seagate Baracuda 1TB, installerte Win7 home premium. I begynnelsen, alt ok, den var kjapp og stillegående. Startet windows på under 1min.

Etter mindre enn 2 dagers bruk begynte den med noe tung "tikk-ing" , og alt går mye senere, den får startet win7, men det tar kanskje 15min. Jeg prøvde å se om det var noe feil med strømkabel og skiftet Sata kabel, men ser ikke ut til å gjøre noen forskjell.

Jeg har delt den inn i to, en oppstartpartisjon på 100 gb, og resten for arkiv. Disken står i en Zalman diskkjøler. Disken er koblet til SATA kontakt nr 1 på hovedkortet (ASUS P5Q Pro). Har i tillegg en Samsung spinpoint 750gb, koblet til SATA kontakt 2. De får strøm fra samme ledning til min mist 600w strømforsyning. SAMSUNG hd fungerer helt fint. Den står også i en Zalman kjøler. Jeg hadde min DVD spiller tilkoblet samme strømkontakt, men koblet den fra for at det skulle bli færre feilkilder.

Begynner feilsøking nå. Vennligst kom med tips om hva som jeg bør gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har startet å kopiere over de viktigste filene jeg hadde på den problemdisken over på den andre. Fikk melding om at det ville ta 1time å kopiere 69 GB. Vi får se... (Backupen var over en uke gammel, så nå handler det om å redde en ukes arbeid)

Jeg har installert alle oppdateringene til Win7 og min Norman Security Suite. Jeg har kun installert originalprogramvare, og har gjennomsøkte alle filer for virus så tror ikke det skal være noe problem der.

Lenke til kommentar

Jeg fikk overført alle filene til min andre harddisk. Nå en time etter at den er startet opp virker det som alt er som det skal igjen. Jeg satte den til å kopiere en mappe på 118 gb og 36000 filer, det skulle ta ca 40 min, det virket ikke så galt.

Etter det skal jeg prøve å restarte maskinen for å se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Harddisken fungerte fint i hele går kveld. Jeg kjørte HD tune og den fant ikke noe galt. Ingen error og den gav gode resultater på ytelse.

Etter å ha fungert noen timer i dag, så slo den seg plutselig vrang igjen.

Med tanke på varmgang så viste nå HD tune en temperatur på 39 grader på den harddisken før testing. Jeg kjenner på begge diskene at de er varme, kanskje det er grunnen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå rett før jul så fant ikke Win7 noe systemfiler, og ville derfor ikke starte. De var på den nye harddisken. Jeg fikk reinstallert systemet på samme harddisken og fant ikke noen feil, men tilliten til den harddisken har blitt sterkt svekket. Er ikke så sikker på om jeg kan stole på den igjen.

Grunnen til at systemfilene var borte kan jo være andre ting, men jeg vet ikke helt hva det kan ha vært. Alle andre filer på harddisken var i orden, har ikke savnet noe foreløpig.

Lenke til kommentar

Manglende systemfiler, det har vel ikke sammenheng med at du koblet vekk den andre disken?

Ser ofte en del slike problemer hvor folk går ut fra at systemfilene ligger på samme disken som Windows, men det er ikke alltid tilfelle.

Du hadde sikkert nevnt det isåfall, men ville bare spørre for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...