Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Hei og hå! Jeg vurderer å sette på et par tusenmetere på bilen og lurer på hvordan jeg kan koble disse.. Jeg vil ha de koblet slik at jeg kan slå på fjernlysene på bilen uten at de kommer på, og ha en bryter som jeg kan slå de på med når bilens fjernlys er på. Hvis vippebryteren er på ønsker jeg at de går av sammen med bilens orginale fjernlys. Hvis mulig så kunne jeg hatt en bryter så jeg kan ha på kun tusenmeterene og... Noen som kunne lagd et koblingsskjema til meg? Må ha rele og sånt og ? Koble kan jeg, men ikke for "frihånd" Takker for svar. Hvis noe er uklart er det seff bare å spør =) Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Legger ved et forslag til koblingsskjema. Hadde ikke bryter med 3 stillinger, så tegnet med 2-stillings bryter. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Hey Takk for tegning Jeg skjønte den sånn halvveis, men hvorfor er den i 2 deler? Har en kompis som er 'trikker.. Han vet sikkert hva symbolene betyr. Det du har tenkt er en 3 polt bryter med konstant strøm på en pol og strøm fra kun fjernlysene til bilen på en annen pol ? Hva er rele på tegningen ? Jeg er ganske blank på sånne tegninger eneste tegnene jeg kjenner til er for lys og bryter Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Kan gjøre deg oppmerksom på at bryter som tillater at ekstralys er påslått uten at bryter for fjernlys er påslått er forbudt. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Er det forbudt å ha eller forbudt å bruke ? Skal bare ha det for å gi folk et skikkelig flash hvis de blinker på meg av en eller annen grunn Egentlig så blir vel flashet verre hvis jeg har bilens fjernlys og.. xD Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 HeyTakk for tegning Jeg skjønte den sånn halvveis, men hvorfor er den i 2 deler? Har en kompis som er 'trikker.. Han vet sikkert hva symbolene betyr. Det du har tenkt er en 3 polt bryter med konstant strøm på en pol og strøm fra kun fjernlysene til bilen på en annen pol ? Hva er rele på tegningen ? Jeg er ganske blank på sånne tegninger eneste tegnene jeg kjenner til er for lys og bryter Tegnet i to deler da du må hente strøm til 1000-meterne på et punkt med stort tverrsnitt. Ja, det skal være en "3-polt" bryter. Den ene henter spenning over releet til fjernlys, den andre direkte fra 12V, og den siste vil da ikke være koblet mot noe (av-posisjon). Rele på tegningen er K1 og K2. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ja ok. da tror jeg at jeg skjønner. Releet K1 og K2 er samme greia, bare den til venstre viser kobling mot den gamle strømmen og høyre viser hvordan koble mot lysene eller er jeg helt på bærtur ? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 K1 er releet som allerede er i bilen for fjernlys. K2 må du kjøpe og sette inn, og det styrer 1000-meterne. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Oi ja, mente seff om K2 og K2 var samme Så feil =) F1 og 2 er sikringer aka fuse ? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Er det forbudt å ha eller forbudt å bruke ? Skal bare ha det for å gi folk et skikkelig flash hvis de blinker på meg av en eller annen grunn Egentlig så blir vel flashet verre hvis jeg har bilens fjernlys og.. xD Det er forbudt å ha en kobling som gjør at noen fjernlys blir stående påslått etter at bryter som normalt sett brukes for å slå av fjernlys blir brukt. Dvs. at det er forbudt på fjernlys å ha bryter som kan brukes uavhengig av den originalmonterte fjernlysbryteren. Det eneste sikre lovlige er å ikke ha bryter på ekstra fjernlys, og la disse slå seg på sammen med originale fjernlys. Skal du ha bryter på ekstra fjernlys må disse være koblet slik at enten er de ekstra fjernlysene avslått hele tiden eller så er det påslått sammen med bilens originale fjernlys (og avslått når de er avslått). Et annet gråsonealternativ er å koble fra bilens originale fjernlys via bryter, og dermed styre kun ekstra fjernlys med fjernlysbryteren som er originalmontert. Dette er ikke anbefalt ettersom ekstra fjernlys ikke er beregnet for å brukes som eneste fjernlys. Hvis du er plaget med at andre flasher mot deg med fjernlys bør du finne ut hvorfor de gjør det. Det er totalt meningsløst og farlig å flashe direkte tilbake. Det er ingen som flasher med fjernlys mot andre bilister uten grunn. Endret 20. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Oi ja, mente seff om K2 og K2 var samme Så feil =) F1 og 2 er sikringer aka fuse ? F1 og F2 er sikringer ja. Dersom du ikke skal ha overstyring på 1000-meterne (som andre her sier ikke er lov), så trenger du ikke lenger F1. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Er det forbudt å ha eller forbudt å bruke ? Skal bare ha det for å gi folk et skikkelig flash hvis de blinker på meg av en eller annen grunn Egentlig så blir vel flashet verre hvis jeg har bilens fjernlys og.. xD Det er forbudt å ha en kobling som gjør at noen fjernlys blir stående påslått etter at bryter som normalt sett brukes for å slå av fjernlys blir brukt. Dvs. at det er forbudt på fjernlys å ha bryter som kan brukes uavhengig av den originalmonterte fjernlysbryteren. Det eneste sikre lovlige er å ikke ha bryter på ekstra fjernlys, og la disse slå seg på sammen med originale fjernlys. Skal du ha bryter på ekstra fjernlys må disse være koblet slik at enten er de ekstra fjernlysene avslått hele tiden eller så er det påslått sammen med bilens originale fjernlys (og avslått når de er avslått). Et annet gråsonealternativ er å koble fra bilens originale fjernlys via bryter, og dermed styre kun ekstra fjernlys med fjernlysbryteren som er originalmontert. Dette er ikke anbefalt ettersom ekstra fjernlys ikke er beregnet for å brukes som eneste fjernlys. Hvis du er plaget med at andre flasher mot deg med fjernlys bør du finne ut hvorfor de gjør det. Det er totalt meningsløst og farlig å flashe direkte tilbake. Det er ingen som flasher med fjernlys mot andre bilister uten grunn. Da driter jeg i bryter for å ha på kun tusingene Men tenkte å ha sånn at jeg kan slå de av når det er gatelys å kjøre kun på bilens orginale, og hive de på når jeg kjører på ubelyste veier. Jeg har sjekka lysene mine, ingen grunn til at de skal flashe på meg.. Fått kompiser til å kjøre i mot, sjekka på verksted, kjørt imot å sett selv.. Ingen grunn.. Ikke engang en kontroll... Oi ja, mente seff om K2 og K2 var samme Så feil =) F1 og 2 er sikringer aka fuse ? F1 og F2 er sikringer ja. Dersom du ikke skal ha overstyring på 1000-meterne (som andre her sier ikke er lov), så trenger du ikke lenger F1. Da er releet bare koblet på den orginale sløyfen og ellers likt ? Vet ikke om jeg skjønner tegningen helt Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Kjører du med park+tåkelys når det er mørkt eller nær+tåkelys? Hvis ja, så har du grunnen til at du blir blinket på. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Jeg har ikke tåkelys på bilen engang Hater folk som gjør det selv Lenke til kommentar
Patz Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Da har jeg laget ett oppdatert skjema til deg. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Les dette, ferdig med det! http://torshovbil.no/sider/Veiledning/montereekstralys.html Fjernlys kan kun brukes som lyshorn koblet over en fjærbelastet bryter, som automatisk returnerer til 0, om disse skal kunne lyse uten at bilens øvrige lys er montert. Om du får feil på dette i EU-kontrollen/teknisk kontroll kommer ann på hvem som utfører den. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Da har jeg laget ett oppdatert skjema til deg. Nå skjønte jeg den mye bedre Tusen takk BeFs: Ja jeg kikka der, men jeg må ha på papir hva som skal hvor i form av tegning, og ikke tekst er litt blank på papiret, men praksisen funker xD Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Da har jeg laget ett oppdatert skjema til deg. Det hadde vært enda bedre om du brukte de samme betegnelsene man bruker innen bilelektro. 13,14, A1 og A2 er "gresk" i denne sammenheng. Relespole på bilrele (A1 og A2 på skjemaet) har tallkodene 85 og 86, utgang fra releet (14 på skjemaet) er 87, (vekslende rele veksler mellom 87a i strømløs tilstand og 87), konstant (tenningsuavhengig) strøm inn på releet (13 på skjemaet) er 30. Tenningsavhengig 12V-forsyning betegnes forøvrig med tallet 15, men det er ikke relevant i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå