shakur Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hva er siste nytt på fronten når det gjelder linux som kan kjøres fra minnepinne? Er ute etter en ganske lettvektsdistro som jeg kan ta med meg å kjøre fra en hvilken som helst maskin. Er det også mulig å få til en liveboot av linux fra minnepinne? Altså da uten å ha muligheten til å innstallere vmware e.l. på maskinen. F.eks. på en nettkafé eller annen offentlig pc hvor man ikke har den muligheten. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Live-USB er helt mulig, men det inebærer jo en del begrensinger. Bedre alternativer kan være: 1. Slax som er bygd for og starte fra USB/CD med mulig het til lagring av endringer så sant oppstartsmediet er skrivbart. 2.Damn Small Linux, skal være det samme, men jeg har aldri brukt dette før, så er ikke helt sikker. Mener den har en del klager på gammle versjoner av diverse programmvare, men er som sagt ikke helt sikker. 3. Ellers har du Pendrive Linux som lar deg innstalere de aller fleste poppulære Live distoer på USB med mulighet for lagring av filer. 4. Evuentuelt kan du innstalere en fullverdig distrobusjon, men det blir kansje litt trøbbel med GRUB når hvis du skal starte fra flere maskiner. Lenke til kommentar
shakur Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Live-USB er helt mulig, men det inebærer jo en del begrensinger. Bedre alternativer kan være: 1. Slax som er bygd for og starte fra USB/CD med mulig het til lagring av endringer så sant oppstartsmediet er skrivbart. 2.Damn Small Linux, skal være det samme, men jeg har aldri brukt dette før, så er ikke helt sikker. Mener den har en del klager på gammle versjoner av diverse programmvare, men er som sagt ikke helt sikker. 3. Ellers har du Pendrive Linux som lar deg innstalere de aller fleste poppulære Live distoer på USB med mulighet for lagring av filer. 4. Evuentuelt kan du innstalere en fullverdig distrobusjon, men det blir kansje litt trøbbel med GRUB når hvis du skal starte fra flere maskiner. Takk for bra svar! Vet du om alle disse støtter live-boot? Hvordan gjør jeg isåfall dette, noe spesielt som må konfigureres? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg vet at Slax booter som en live distro, men jeg tror den fungerer litt annerledes enn en normal livedistro i og med at den lagrer endringene dine. Mulig dette gjelder pendrivelinux og. Men poenget med disse er at du ikke trenger og boote det som en live distro. De er 100% portable og gjør ingen endringer på maskinen du starter de på. Dette gjelder alle. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 http://chakra-project.org/ er også eit alternativ. Det er ein haug slike distroer der ute. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 En kan vel bare installere f. eks. Ubuntu på en minnepenn og bruke den? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Da blir det fort problemer med at oppføringene i grub.lst blir feil hvis en av maskinene du starter med har flere/færre disker/partisjoner. I såfall kan må vell starte via kommandolinka i GRUB, men det blir litt trøblete. Evuentuelt flere oppføringer. Dessuten så er en fullverdig distro større og krever skrive/lese opperasjoner mot lagringmediet enn en tilpassa distro, dette kan vel kansje ha en innvirkning på flash baserte enheter som har en noe begrenset levetid når det gjelder dette. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Slax + Minnepenn = portabelt OS Archlinux + Minnepenn = portabelt OS Ubuntu + Minnepenn = portabelt OS..... men det skriver VELDIG mye til disken så det er litt mindre egnet. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Har hatt hell med knoppix live cd. Start live cd'en og kjør usb pinne innstaleren. Knoppix er ganske innholdsrik, men funker greit på gamle små maskiner. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Slax + Minnepenn = portabelt OSArchlinux + Minnepenn = portabelt OS Ubuntu + Minnepenn = portabelt OS..... men det skriver VELDIG mye til disken så det er litt mindre egnet. Men får du ikke problemer med oppstarten når du legger det rett inn på disken? Trodde litt av poenget med distorer som er lagt opp til dette var og ungå sånne problemer? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Det er ikke bare-bare å kjøre usb-linux fra en hvilket som helst pc. Det krever rett innstilt bios/ny nok maskin. Så maskiner med nedlåst bios nektes ofte usb-boot. Selv har jeg kun brukt gentoo fra usb, fordi jeg var for lat til å lete fram en cd-leser når jeg sist instalerte gentoo. Lenke til kommentar
troari Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Kjører Puppy Linux NOP 431 fra minnepen og SD brikke på en ASUS Brant den først til en CD og kjørte den som LiveCd. Gikk inn i setup og kjørte install til minnepen /flash. Gikk inn i bios på Asus eee og satte boot til usb som hardisk. Etterpå installert jeg Distroen på ett SD minicard 2Gbyte. Nå kjører jeg derfra. Savet ved avslutning for å slippe sette opp alt hvergang. Det eneste jeg trenger å gjøre er å sett opp WiFi. Kjører Opera 9.01 Rask og fin distro. Kan lastes ned her: ( Bruker puppy Passord linux http://puppylinux.asia/tpp/NOP Mer om Puppy Linux her: http://www.puppylinux.org/main/index.php?f...0Transition.htm Endret 21. november 2009 av troari Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Men får du ikke problemer med oppstarten når du legger det rett inn på disken? Trodde litt av poenget med distorer som er lagt opp til dette var og ungå sånne problemer? Ikke etter min erfaring. Det enkleste er å plugge uten HD'n fra en PC før du installerer, så du er sikker på at bootloader blir riktig plassert. Og for det andre mener jeg å huske at usb penner ikke er oppført som HD, mens portable hardisker i forskjell tror jeg blir ført opp som HD(noe som kan skape kluss). Problemet med å ha en distro på en USB pen er at penna veldig enkelt blir skadet av skriving, noe som gjør at du bør f.eks ikke leggen inn en latterlig stor distro som Ubuntu..... Slax mener jeg har montert /var/tmp og /tmp på rammen default, sammen med litt annet for å redusere skriving. Da jeg hadde Ubuntu på en USB så boota den uten problemer på omtrent alt jeg hivde inni, penna ble også veldig treg veldig fort. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Du har nokk rett der, jeg prøvde med en ekstern disk og det ble noe kluss med oppføringene der. Har ikke prøvd med minnepenner, så vet ikke helt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå