Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilsub på rommet?

CFM

Anbefalte innlegg

Har to billige 12" i kasse og en firekanals forsterker som ligger og slenger. Er ikke snakk om mer enn 2x200W "RMS" ved 4 Ohm ut fra forsterkeren.

Tenkte da å kjøre disse sammen med det lille lydanlegget jeg har på PC'n. Jeg har ikke tenkt til å spille høyt, vil bare ha lyden i bånn.

Er det nok å bare bruke en bilbatterilader e.l. til slikt eller finnes det noen andre fancy duppeditter som omformer 230VAC til 12VDC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh selvfølgelig.. Det tenkte jeg ikke på. Har en PSU til data hjemme, får se om jeg tar med meg den etter jul eller nå neste gang jeg er hjemme og prøver. Tør ikke bruke den jeg har i maskinen nå. :p

Endret av W202
Lenke til kommentar

Bare for å si noe kort,

Jeg tror ikke det er så lurt å drive en bilforsterker på psuen. Isåfall ville jeg heller tatt et bilbatteri også koblet på 12v lader på den også drevet det gjennom batteriet.

Jeg har liten tro på at psuen klarer å opprettholde 400w rms på 1 rail.

Værste som kan skje er at du svir den ene railen på psuen men du må gjerne prøve.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med PSUer til PCer er at de er laget så safe et selv den miste peak over en definert verdi får den til å koble helt ut (av sikkerhetsgrunner selvsagt, er en grunn til at selvbygde PCer veldig skjeldent er noe brannårsak). Mest sansynlig vil en slik PSU derfor koble ut med en gang det blir noe effekt fra forsterkeren. Å sette en større kondensator imellom er kanskje en fungerende løsning, men det kan også kreve en liten resistor (type 0.05 ohm kanskje) imellom PSUen og kondensatoren for å unngå større strømmer ved utlading.

Et annet bedre alternativ er et lite forseglet 12V-batteri med en vedlikeholdslader med nødvendig effekt tilkoblet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...