Monkeyboy Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hamsun på første, Abo Rasul/Mathias Faldbakken på andre og Saabye Christensen på tredje plass. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Spenstig å sette Faldbakken junior på andreplass, personlig setter jeg ham høyere som billedkunstner og hans far høyere som forfatter. Ikke at han er noen dårlig forfatter, han har tross alt noe å slekte på. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Liker ogspå billedkunsteneren Faldbakken veldig godt. I tillegg var fyren en habil skater som kom på 3. plass i NM i vert i sin tid. Mannen er faen meg perfekt! Men jeg må inrømme at jeg ikke har lest noe av Faldbakken Senior. Litt selektiv i det jeg leser. Lenke til kommentar
Mrs. Grethe Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jostein Gaarder og Johan Harstad er å regne som mine toppforfattere fra Norge Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Setter en knapp på Kjell Hallbing. Hele morgan kane serien blir nå utgitt på nytt, og den skal jeg samle på. Herlig! Lenke til kommentar
Belle_ Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Jeg leser så og si ikke norsk litteratur, men av det jeg har lest synes jeg Jostein Gaarder fortjener første plass på min liste. Med Tom Egeland som en god nummer to. Endret 2. april 2010 av Belle_ Lenke til kommentar
I-Ulv Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Leser ikke så mye av norske forfattere, men Jostein Gaarder har jeg alltid likt godt. Lenke til kommentar
Dante80 Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Min stemme går til Bjørneboe. Lenke til kommentar
Dianah Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Kjell Askildsen, uten tvil. Kunne nevnt lyrikken til Tor Ulven og Bjarte Breiteigs noveller også, men novellene til Askildsen er bare fantastiske. Lenke til kommentar
tatar Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) 1.Knut Hamsun er for meg helt utenfor rekkevidde. Bare tenk hvordan "Sult" spredte seg i andre land. (for eksempel den kom ut på polsk kun fire år etter første norske utgave, og da hadde den allerede vært oversatt til alle hovedspråk) Og Markens grøde... Denne boka tar meg med til en annen virkelighet. 2. Sigrid Undset. Bøkene hennes finnes i bokhyller til kulturelle folk uansett land. Ikke tilfeldigvis. 3. Jens Bjørneboe. Jeg er imponert over innsatsen hans i dagens Norge. Jeg har lyst til å oversette bøkene hans til morsmålet mitt - polsk. Erlend Loe er en greit forfatter men jeg tror ikke at hans literatur er universell. Men han har hjulpet meg mye til å forstå norsk tenkemåte og hverdagsliv. Det har Axel Sandemose gjort, han også, men han var vel halvnorsk? Endret 6. februar 2011 av tatar Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Personleg preferanse: 1. Knut Hamsun - elegant forteljarteknikk, djup psykologisk innsikt, gal og genial på same tid, mystisk tiltrekkjande personlegdom. 2. Henrik Ibsen - mange verk av særs høg klasse, livsnyttige oneliners. 3. Tarjei Vesaas - glitrande nynorsk, ein setningsbygnad særeigen i sin simplisitet, kjenslevar. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hiver meg på monkeyboy og sier Matias Faldbakken. Aldri har jeg lest gjennom et helt forfatterskap med slik, eh, fascinasjon. Pluss at cocka hola company er så vanvittig underholdende og med det sprøeste persongalleriet noensinne. fullverdig forfatter. Hamsun er jo grei, men det er såå klisjé. Kan heller si Obstfelder for å få litt bedre creds. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå