Jajakanskjedet Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) HEI! Eg har lenge hatt lyst på ei onkelig zoom linse. Er ganske lei av min vanlige 18-55 mm -.- Så lurer eg på, finnest det ein blanding av zoom og macro linse i samme linsa? Får ein stund sia, las eg i ett forum, der ein hadde linket til eit bilde der man kunne sammenlikne forksjellige zoom, 18-55 mm, 75-300...etc veit noken om ein sann side? Eg har sett litt...og fånne fram til dinna linsa: http://www.fkpro.no/PartDetail.aspx?q=p:1487604;c:100171 Noken som veit om denne er bra? og om den passer til kameraet mitt selfølgelig. Er det sann at alle canon objektiver passer til alle canon modeller? Og viss du veit om ein linse med god zoom som er ca samme prisen, eller billigare, link meg Vart veldig mange spørsmål hulter til bulter her...håper dere fikk med dere alt Takker for svar! Endret 19. november 2009 av kennet94 Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Selv har jeg dette objektivet. og er rimelig fornøyd med det. Der har du jo Is motor også, det kan jo være en fordel om du tar bilder med kamera i hendene mere enn med kamera på stativ. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Selv har jeg dette objektivet. og er rimelig fornøyd med det.Der har du jo Is motor også, det kan jo være en fordel om du tar bilder med kamera i hendene mere enn med kamera på stativ. Ser bra ut Er det stor forskjell mellom 75-300 mm og 55-250? Det jeg linket er jo billigere + at det har mer zoom Endret 19. november 2009 av kennet94 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Nei det har mindre zoom. 75-300 har 4 ganger zoom, mens 55-250 har 4,54 ganger zoom. Men 75-300 har mer tele enn 55-250. Nærgrensa til 55-250 er bedre. Den er 1,1m mot 1,5m på 75-300. Dessuten er det en dyr 75-300 du linker til, npr du først nevner at den er billigere. Hos JP koster den under 2000,-. Jeg har hatt den 75-300, og jeg var fornøyd med den mens jeg hadde den. Den er litt dårlig på autofokus i dårlig lys, jager mye uten å finne fokus. Men i godt lys fungerte den vel bra nok. Jeg ville dog valgt den med USM fordi jeg tror den raskere fokusmotoren er bedre, altså om jeg skulle kjøpt 75-300 igjen. Men (uten å ha prøvd den) så ville nok valget i dag falt på 55-250 med IS. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Her kan du se forskjellen på brennvidder. 50mm i forskjell er ikke mye,ville nok kjøpt 55-250 hovedsaklig grunnet IS "stabilisering". Det er veldig vanskelig og holde et teleobjektiv rolig når man får såpass lange brennvidder,spesielt når objektivet krever mye lys for og klare akseptable lukkertider,ved bruk av stabilisering kan du klare og ta bilder handholde i litt mørkere omgivelser uten og få bevegelseuskarphet. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Så kort sakt så anbefaler dere meg å kjøpe dette objektivet? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347169 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Så kort sagt så anbefaler dere meg å kjøpe dette objektivet?http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347169 Det er korrekt forstått. Ellers er bruktmarkedet på foto.no et utmerket sted å handle. Testoppsummering, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS testet på Canon EOS 50D, photozone.de: Verdict: The Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS is a tiny tele lens with a comparatively impressive performance potential. The resolution is very good across the range. Chromatic aberrations are almost a non-issue in field conditions. The level of distortions remains moderate. The most obvious flaw is, unsurprisingly, vignetting at large apertures. The build quality is fine for a lens in this class and it is one step up from the EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS that we've seen here recently. Regarding the target market you may surely forgive the plastic mount. The AF (micro-) motor is pretty fast and silent and when used on the EOS 50D the focus accuracy is also spot on (it wasn't on the old EOS 350D though). The image stabilizer works are designed although probably not as good as specified for us average coffee junkies. Optical Quality: 3/5 Mechanical Quality: 3/5 Price/Performance: 5/5 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Flott! Da kjøper jeg den linsa Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Flott! Da kjøper jeg den linsa Lurt! Har den selv på EOS450 og er storfornøyd! Den blir MYE brukt. Imponert over bildestabilisatoren! Dette bildet er tatt håndholdt på 250mm... skarpt i mine øyne: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=328808 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Flott! Da kjøper jeg den linsa Lurt! Har den selv på EOS450 og er storfornøyd! Den blir MYE brukt. Imponert over bildestabilisatoren! Dette bildet er tatt håndholdt på 250mm... skarpt i mine øyne: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=328808 Nice! søren ta deg...nå gleder eg meg bare enda meir! Bur du i nerheten av det tårnet? Eller har du kansje enda ett bilde? For eg lurer på om du kan sende 2 bilder, der 1 er med ingen zoom, og ett med full zoom. Bare sann at eg kan sjå kor mykje zoom det er Tusen takk! Endret 20. november 2009 av kennet94 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Det er viktig å påpeke at dette ikke er et "alt i ett"-zoomobjektiv. Dette objektivet tar over der ditt nåværende 18-55mm-objektiv stopper. Men jeg går med på anbefalingen. Det er bedre å fordele brennvidden 18-250mm på to relativt optisk gode objektiver, enn å kjøpe en 18-200, -250 eller -270-objektiv, som har svake optiske egenskaper. Du kan dog få ganske gode objektiver hvis du går middelveien. Både Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS og Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 OS USM er ganske gode "nesten alt-i-et"-objektiver for de som ikke ønsker å bytte objektiver (så ofte). Som et sluttpunkt vil jeg påpeke at dSLR er et systemkamera med den store fordel at man kan bytte og benytte objektiv etter hva slags forhold man fotograferer under. For å se hvor mye "zoom" objektivet har benytter du linken Nautica postet litt tidligere i tråden. Sett den til 55mm først, så 250mm. Dette er brennviddeomfanget (eller zoomområdet) til Canon EF-S 55-250mm Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Nice! søren ta deg...nå gleder eg meg bare enda meir! Bur du i nerheten av det tårnet? Eller har du kansje enda ett bilde? For eg lurer på om du kan sende 2 bilder, der 1 er med ingen zoom, og ett med full zoom. Bare sann at eg kan sjå kor mykje zoom det er Hehe bare hyggelig! Her er et bilde av tårnet tatt fra samme sted, med samme objektiv, med brennvidde 55mm: Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ser bra ut Kan ikkje vente nå Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Hei igjen! Eg har venta ei stund no...og "bestemt meg for å kjøpe det anbefalte objektivet hittil...Men så kom det ett expert blad i posten, og der ser eg dinna linsa: http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=107680 På linken står det at det er for nikon, men i bladet var det akuratt samme, med samme pris osv, og der stod det canon/nikon. Er ikke dette både bedre og billigere? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Hei igjen! Eg har venta ei stund no...og "bestemt meg for å kjøpe det anbefalte objektivet hittil...Men så kom det ett expert blad i posten, og der ser eg dinna linsa:http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=107680 På linken står det at det er for nikon, men i bladet var det akuratt samme, med samme pris osv, og der stod det canon/nikon. Er ikke dette både bedre og billigere? Jeg går utifra at Canon 55-250 IS fortsatt var ønsket og nå fant du et nytt som du tenker er bedre,er det på grunn av at det er billigere eller at det har 50mm mer brennvidde ? Nei det er ikke bedre,treig autofokus,ikke stabilisering og sikker mye mer på det fotografiske planet.Og stabilisering på et teleobjektiv er utrolig fint og ha. Når det gjelder 50mm mer brennvidde er det så lite at det ikke oppveier for alt det andre du mister,hvis du skal ha et objektiv som tilsvarer eller er bedre en 55-250 IS,men bare med mer brennvidde må du opp i et beløp på over 4000.- Endret 3. desember 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Spook Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Styr unna det Tamron objektivet, Canon 55-250mm er et langt bedre objektiv. Og den annonsen til Expert er forøvrig fullstendig villedende. Sitat: "en ny mekanisk design har gjort det mulig å utstyre linsen med en ekstremt rask zoom-motor uten at det går på krav til lav vekt og kompakt design." En ting er språkbruken, vedkommende som skrev dette ville antagelig strøket til norskeksamen hvilken dag som helst. Men annonsen er jo faglig helt feil også. Dette objektivet har jo slett ingen "zoom-motor", man zoomer derimot manuelt slik man gjør på DSLR kameraer. Derimot så har det en autofokus motor, og den er langt i fra lynrask slik det hevdes i annonsen. Resten av det som skrives er fullt av både språklige og faktafeil det også. Jeg har faktisk aldri sett en annonse som er så dårlig språklig og så full av faktafeil. Jeg henger meg sjelden opp i språkbruk (slik som at trådstarter ville ha et "ei onkelig zoom linse" - men av noen som forsøker å selge en vare så forventer jeg bedre enn dette. Helt latterlig spør du meg. Endret 3. desember 2009 av Spook Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Ok takker folkens. Dokke sette svare godt i perspektiv xD Når det gjelde språket mitt so skrive eg en blanding mellom nynorsk, dialekt, og bokmål her på forumet. Veit ikkje heilt koffor, vil bare ikkje skrive rein bokmål eller nynorsk xD Lenke til kommentar
Spook Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Skriv som du vil du - men "onkelig zoom linse" er neppe hverken nynorsk, bokmål eller dialekt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Skriv som du vil du - men "onkelig zoom linse" er neppe hverken nynorsk, bokmål eller dialekt trivielt. Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Skriv som du vil du - men "onkelig zoom linse" er neppe hverken nynorsk, bokmål eller dialekt jo, det er dialekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå