Gå til innhold

dårligere ytelse med RAID

dmdb

Anbefalte innlegg

Hei,

har satt opp raid 0 på abit kn8-sli kort; lagt inn xp med nyeste raid driver fra nvidia(fra diskett)

tester med hdtach og får ca 140MB/S, fjerner raid oppsett, installerer på én av diskene og får 190MB/S med hdtach.

og ja, har lagt inn driver for chipset i begge tilfellene.

forvirret!

disker:

maxtor 80 GB

har jeg glemt noe?

alle svar mottas med takk.

Endret av dmdb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får 190 MB/s med en enkelt Maxtor 80GB? Det høres usannsynlig mye ut, hva slags disk er dette egentlig?

så dette er feil hastighet for én disk? men rett for raid oppsett?

disken er:

maxtor diamondmax 21

STM380215AS

7200RPM

db

Lenke til kommentar
80 - 50 MB/s er mer som forventet for enkel disk. Se eksempel: http://www.garbage.at/hdtach_sg320g.png

Sikker på at det ikke er 'Burst speed' du ser på?

OK,

ja, jeg så på burst.

men det er også slik at jeg prøvde å kopiere en fil på 700MB på samme disk DVS at jeg kopierte filen fra c: til c: og dette gikk like raskt med RAID0 som med enkelt disk.

Skjønner ikke hvordan jeg kan måle ytelsen mellom disse to oppsettene?! Er det lese hastigheten som forbedrer seg...

-db

Lenke til kommentar

HDTach gir vel en grei indikasjon, men du må ikke se på burst speed. Se på grafen for sequential speed, evt. average speed.

Om du skal gjøre en manuell måling ved å kopiere filer, er det viktig at disken du leser/skriver fra klarer å holde følge. Det du måler vil jo være den tregeste disken.

Når du kopierer til/fra samme disk, må jo disken både lese og skrive samtidig. Da vil hastigheten bli mye lavere (gjerne under halvparten) enn om du kopierer mellom to forskjellige disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...