Gå til innhold

Hvor få jobb innenfor 3D? (freelance)

pululf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver mye med 3D, og har vel holdt på i rundt 3 år. Men jeg syns det er vanskelig å finne jobber, siden jeg ikke har lyst på fast ansettelse, men derimot jobbe som freelancer. Jeg har bare hatt to betalte oppgaver fra klienter som ønsket noen animasjoner.

Jeg lurte derfor på om det er noen her som også jobber som 3D freelancer, og vet hvor man kan gå for å tilby tjenestene sine, eller finne annonser av personer som trenger en jobb gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra din DeviantArt profil så er du 17 år. Jeg tror svaret ditt ligger der. (Ok, ser du er 18 nå. Da kan du også registrere deg på Brønnøysundregistre som enkeltmannsforetak. Gjør det også litt enklere for folk og bruke deg da du faktisk er et firma.)

Bør ikke du heller se på en utdannelse innen dette og så stresse med jobb etter det? Jeg ser ut fra 3D modellene dine at du har et godt forsprang, men en utdannelse kan hjelpe deg med litt grunn filosofi innen design, komposisjon, typografi osv. Faktisk med så gode 3D kunnskaper du har så ville jeg heller tatt en ren grafisk design utdannelse og brukt det du lærte der i 3D. All form for visuell kommunikasjon bruker ofte de samme grunnprinsippene, men utdannelser rettet mot 3D, animasjon, video osv pleier og fokusere mye på verktøyene. Og dette trenger ikke du.

Men for og jobbe som frilanser må du lage en portfolio av ditt BESTE arbeid, og helst betalt arbeid. Ikke alt, ikke halvferdig...men ferdig og beste arbeidene dine.

Så kan du feks annonsere din tilgjengelighet på dette forumet her: http://www.storedyret.com/forum/viewforum.php?f=45

Så kan du gjøre litt research på hvilke firma som bruker 3D og kontakte dem direkte...en etter en. Ingen søker i annonser etter "En som kan fikse 3D for oss". De går til underleverandører eller har folk de kjenner. Eller du kan se om det er noen lokale firmaer som har produkter du mener kan visualiseres bedre i 3D enn de gjør i dag.

Så er spm, er du utrustet til og ta i mot jobber?

Har du hardware til og rendre ut stillbilder og animasjoner i høy oppløsning og kan levere i tide?

Eier du all software du bruker hvis det skulle komme opp som spm? (Både til og lage 3D, lage teksturer og for og etterbehandle ferdig resultat.)

Har du klare timessatser så du kan lage estimater og budsjetter på jobber?

Men det viktigste er og ha en portfolio og vise til.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...