Gå til innhold

Lyssterkt objektiv til d60

Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Hei og hopp

Etter å ha lest litt har jeg fått superlyst til å kjøpe et lyssterkt objektiv til kameraet mitt.

Har sett litt rundt, men er så n00b, at jeg tør ikke kjøpe noe random, som kanskje ikke passer, eller som sux. Så noen som har tips til et godt lyssterkt objektiv til Nikon d60? Helst ikke så mye mer enn 4-5000 spenn, siden jeg prøver å spare litt for tida :)

Og kan jeg kun bruke monteringstype Nikon DX? Eller bommer jeg fullstendig nå? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og kan jeg kun bruke monteringstype Nikon DX? Eller bommer jeg fullstendig nå? :p
Det er skivebom, ja :-) Du kan bruke alle AF-S-objektiver med full funksjonalitet, og alle AF-D-objektiver, men da mister du autofokus. Ellers må du bruke manuell på de resterende (det gjelder kun et fåtall objektiver i salg).

Jeg ville kikket på Nikon 35mm f/1.8 jeg, ganske rimelig og bra bildekvalitet. Det er tilfeldigvis et DX-objektiv, som bare betyr at det ikke passer på kameraer med større sensor enn D60-D300s... Det vil gi det "normal-utsnitt", som passer godt som allround-objektiv, men det er klart en zoom er mer fleksibel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Tenkte å kjøpe uten zoom. Går det an å få f/1.4? Finnes det noen 30mm med f/1.4 som passer til d60? Trenger heller ikke autofokus, den bruker jeg aldri :)

Takk for kjapt svar! Konge :)

Lenke til kommentar
Tenkte å kjøpe uten zoom. Går det an å få f/1.4? Finnes det noen 30mm med f/1.4 som passer til d60? Trenger heller ikke autofokus, den bruker jeg aldri :)
Ja, Sigma har sin 30mm f/1.4 HSM. Den gir også autofokus, btw. Objektivet er bra, jeg har det selv til Pentax, og trives veldig godt med det. Bruker praktisk talt ikke kit-zoomen lenger. Det har noen begrensninger som man må lære å leve med, men det har jo i grunn alle objektiver.

Det skal sies at det ikke er den helt store forskjellen på f/1.4 og f/1.8 i praksis, men alle monner drar.

Jeg er virkelig ikke sikker på hvilket objektiv jeg ville valgt selv av disse - Sigmaen er mer lyssterk, men også en del tyngre og dyrere - Nikonen er rimeligere og lettere, men mindre lyssterk. Sigmaen har noen elementer i bildekvaliteten som er bedre (fargegjengivelse og utseende på områder ute av fokus), samt noen som er dårligere (mer kurvet fokusfelt, sliter derfor oftere med dårlig kantskarphet og noe vignettering også nedblendet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Takker for svar! Utrolig hjelpsomt! Tror jeg druser opp Sigmaen gitt. Ligger faktisk på 3430,- på mpx.. Billigere enn jeg regna med :)

Lenke til kommentar

Jeg har Nikon 35mm f/1,8 som imponerer meg litt.

Men jeg kjøpte nettopp et brukt Sigma 30mm f/1,4. Tanken var å sammenligne disse to objektivene og beholde det jeg likte best. Jeg fikk Sigmaen i dag og prøvde begge ute på trappa på full blenderåpning. Sigmaen imponerte ikke for å si det mildt, snakk om syltetøyglass!!

Jeg tror muligens jeg har fått et dårlig eksemplar, eller den store frontlinsen kan ha dradd til seg strølys fra siden... Jeg skal prøve mer senere.

Førsteinntrykket når jeg sammenlignet bildene gikk klart i favør av Nikon.

Lenke til kommentar

Gå for Nikkor 35/1,8 du! Jeg har den, og er kjempefornøyd :)

Halve prisen, halve vekten og (nesten) halve størrelsen i forhold til Sigma 30/1,4

Nikkoren er også skarpere i alle tester jeg har lest iallefall.

Forskjellen mellom 1,8 og 1,4 i lysstyrke er så bagatellmessig at du ikke vil merke det i praksis. Kompenseres med å øke ISO fra 100 til 160, eller deromkring ;)

Lenke til kommentar
Det hender at AF ikke er riktig kalibrert på Sigma objektiver (originale objektiver kan også ha feilkalibrert AF).

Har du prøvd AF-Fine tune?

Francis

Jeg vet ikke om D200 har AF fine tune.

Det virket ikke som det var ute av fokus. Er det "flare" det heter.. Litt sånn tåkeaktig. Nikon AIS 35mm f/1,4 blir slik helt åpen, men det så nesten ut som Sigmaen var værre.

Lenke til kommentar

Jeg har Sigmaen, og er kjempefornøyd. Har ingen problemer med skarpheten, selv ikke på full åpning. Det beste er uansett fargene, kontrasten og bokehen.

Nikonen har jeg ikke prøvd, men etter de eksemplene jeg har sett så sliter den med CA, i tillegg er bokehen langt i fra Sigmaen.

Når det er sagt så er jeg faktisk usikker på hva jeg hadde valgt om jeg skulle valgt på nytt. Nikonen er mindre (noe som betyr en del for meg), billigere og minst like skarp.

Flare...

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Jeg har testet fokusen på Sigma 30mm og det ser ut som den er skarpest der den skal være skarpest. Problemet er bare at den ikke er skarp i senter i det hele tatt sammenlignet med Nikon. Det er nødt til å være noe feil med dette objektivet. Jeg skal driste meg til å sende inn Sigmaen og se hva som kommer ut av det. Så inntil videre skal jeg hverken anbefale eller fraråde noe som helst.

Jeg vet at Nikon 35mm f/1,8 leverer, men har også steikanes god lyst til å prøve en Sigma som fungerer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

hmm, nå ble jeg forvirra! :p Men sa til pappa at han skulle kjøpe objektiv til meg til jul, så da blir det nok nikonobjektivet, siden det er billigst. Regner med det ikke skuffer. Er ikke verdens mest kresne på utstyr heller sånn som jeg ser det selv :)

Lenke til kommentar

Mitt Sigma 30mm f/1.4 frontfokuserer en liten smule. Dette løser jeg enkelt ved å enten vri fokusringen en ørliten dæsj tilbake mens jeg holder utløser nede eller ved å fokusere på nesen når jeg tar bilder av mennesker (da blir som regel øynene i fokus).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...