Vegabond Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei. Jeg har kjøpt noen små steiner som jeg skal ha i akvariet. Problemet er at jeg har hørt at jeg ikke må ha noen typer stein med kalk i. Er dette sant? og hvordan finner jeg på enklest mulig måte ut om det er kalk i steinen? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Du kan vel drukne den i saltsyre, det fjerner kalk. Men om det ødelegger mer av steinen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Du kan vel drukne den i saltsyre, det fjerner kalk. Men om det ødelegger mer av steinen vet jeg ikke. Tenkte kanskje og finne det ut på annen måte enn å kjøpe noen syre da... Mvh Robert. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Putt steinen i vann ha den der en stund, ta ett sugerør og blås ned i vannet. Om vannet blir "blakket" er det kalk i det:p Funker i teorien, men tviler litt på at kalken løser seg i vannet. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Grunnen til at CO2 blakker kalkvann (eller Ca(OH)2 (aq)) er at når disse to stoffene kommer i kontakt med hverandre dannes stoffet kalsiumkarbonat (CaCO3). Dette kan også settes opp som denne reaksjonslikningen :Ca(OH)2 (aq) + CO2 -->CaCO3 + H2O Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Steinene ligger i akvariet nå, men er det noen som vet om det ikke er bra og ha "kalksteiner" i akvarium? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Det kommer helt anpå hvordan PH verdi vannet har fra før av og hva slags PH verdi fiskene dine vil ha. Da vannet i akvariet mitt var litt surt fikk vi beskjed om å legge oppi en strømpe med kalkgrus for å øke PH verdien. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Det kommer helt anpå hvordan PH verdi vannet har fra før av og hva slags PH verdi fiskene dine vil ha. Da vannet i akvariet mitt var litt surt fikk vi beskjed om å legge oppi en strømpe med kalkgrus for å øke PH verdien. Ok. Da skal jeg sjekke ph verdien, kanskje det ikke har noe og si. Mvh Robert. Lenke til kommentar
Vegabond Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Hei igjen. Jeg var innom en dyrebutikk i dag, og de sa at det ikke var noe problem med kalk i steinen/vannet. Noen innvendinger? Mvh Robert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå