Gå til innhold

Reise som singel, og alene.

Atrivius

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det slik at mange folk lever alene, og ikke har veldig mange venner.

De fleste drar på turer med venner, og har det morro!

Jeg er ikke så heldig, men føler at jeg er sosialt sett OK..

Er mulig å bli kjent med meg liksom. Så spørsmålet mitt er egentlig dette.

Jeg som reiser helt alene, finnes det noen gode reisemål man kan bli kjent med folk?

Ikke 14is fyll 24/7, men litt festing, og slikt.

Noen som har noen gode erfaringer fra turer de har tatt alene til utlandet?

btw: Jeg er 21 år gammel.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reis hvor som helst og ta inn på et hostel. Verdens letteste sted å bli kjent med folk.

Jeg foretrekker nesten å reise alene. Selv om jeg elsker vennene mine er det en deilig følelse å ha absolutt ingen å forholde seg til. Og det er såpass lett å møte folk at man aldri blir ensom.

Lenke til kommentar

Hostel er kjempe! Etter mine erfaringer er at det også er lettere å få venner når man reiser aleine. Gjorde det som regel i ungdommen, men som familiefar blir det langt mellom gangene jeg kan reise aleine. Det som kan være tipset er at du er med på ungdomsaktiviteter som finnes på de plassene du reiser til. Jeg fant frem til fjellturer, fisketurer, paragliding, kajakturer, dansetilstelninger, etc på de lokale turistkontor.

Lenke til kommentar
Hostel er kjempe! Etter mine erfaringer er at det også er lettere å få venner når man reiser aleine. Gjorde det som regel i ungdommen, men som familiefar blir det langt mellom gangene jeg kan reise aleine. Det som kan være tipset er at du er med på ungdomsaktiviteter som finnes på de plassene du reiser til. Jeg fant frem til fjellturer, fisketurer, paragliding, kajakturer, dansetilstelninger, etc på de lokale turistkontor.

dette er jeg veldig intresert og høre om, spess tips og sant, siden jeg skal jorda rundt om ca 1-2 års tid, tenkte jeg skulle spare opp ca 150000kr på kaste det bort på det. så åssen man møter ungdomer på egen alder hadde vært fint. tips til hvor du har vært og sant hadde vært hygglig.

MVH Kim-Roger

Lenke til kommentar

Linken til gard var jo knall.....her skal jeg bli med.....

Man bør være åpen for å skape kontakter. Min erfaring er at dette er lettest på de plassene du overnatter. Jeg har stort sett overnattet på mindre b&b eller hos privatfolk som leier ut et rom, samt hostel (som nevnt). På hoteller synes jeg det ikke er så lett å være kontaktskappende. På mange av de små overnattingsstedene har utleier hatt ungdom i huset som kjenner til de lokale aktivitetene, så jeg har "slengt" meg med. Turistinformasjon på mindre steder (stort sett Europa) er også veldig behjelpelig (ikke på turistplasser). Har faktisk flere ganger blitt bed med på turer/aktiviteter av dem som jobber der. Det er også greit å finne ut noe i forkant av reisen. Jeg har vært medlem i turistforeningen siden jeg ble født, så jeg sjekker alltid opp om det/de landene jeg reiser til har en tilsvarende organisasjon.

Jeg tok også en del sjanser (men selvfølgelig bør man også være forsiktig) og en god opplevelsen var når jeg inviterte en pengeveksler med på en øl og "limonada". Fikk etterpå gratis husvær i to dager med familien hans. Mine erfaringer på reise aleine er stort sett fra Europa, en del fra Sør-Amerika og litt i Midtøsten.

Det hele munner ut at i at man ikke må være redd for å snakke til folk, litt uredd (men ikke dum).

Lenke til kommentar

Det er nærmest obligatorisk å bo på hostel eller en annen form for «sosial» overnatting. Jeg har bodd min andel netter på 5-stjernes hoteller når jeg reiser alene – det er behagelig fra tid til annen, men blir fort gørrkjedelig.

Gitt at du bor riktig og er noenlunde kontaktsøkende kan det være minst like sosialt å reise alene som sammen med venner. Reiser du med et par andre blir det fort til at dere holder sammen som en tett klikk, når du reiser alene er du nødt til å gi slipp på en del indre barrierer og la fremmede bli kjent med deg.

Lenke til kommentar

Jeg slenger meg på lovprisingen av hostel. I sommer satt jeg med sommerferie da alle mine kompiser jobbet og spontan kjøpte en billett ut av landet. Havnet på Kreta kl 3 om natten uten videre planlegging derfra. Litt smånervøs de første minuttene, men det endte opp med å bli den morsomste ferien jeg noengang har hatt. Det tok tre timer fra jeg landet på Kreta til jeg fikk meg reisefølge på en nattferge fra Kreta-Rhodos. Reiste sammen med 2 amerikanske jenter i 3 uker og møtte ufattelig mange interessante folk fra hele verden. Et høydepunkt var vel å sove på et tak sammen med 25 andre med utsikt rett mot Aya sofia moskeen i Istanbul. Det var litt spesielt å våkne opp til det hver morgen.

Det endte med venner for livet i USA og neste sommer bærer det over til statene for å se seg rundt. Passet igrunn som hånd i hanske da jeg alltid har hatt lyst å besøke det landet. Jeg ble helt bitt av backpackerbasillen og kan ikke tenke meg å dra på en chartertur med det første.

Nei hopp på et fly ut av landet og få deg inn på et hostel. Selv for sjenerte vil det være umulig å ikke bli kjent med folk på slike plasser.

Lenke til kommentar

Roma i påsken er et knallgodt valg! De har jo for vane å være relativt katolske av seg der nede, så det er masse kirkekonserter etc, i tillegg til at høytidsstemningen er ganske annerledes enn norsk langrennsfeber.

(Men Roma er en av mange byer der jeg (dessverre?) bare har bodd på overprisede hoteller, så har ikke noe praktisk å komme med.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...