Gå til innhold

Får ikke disablet DHCP

Noble

Anbefalte innlegg

Har en D-link DIR 655 som jeg ikke får slått av DHCP-serveren i. Har en annen DHCP på nettverket jeg vil bruke som klager på at DHCP står på i routeren. Når huker bort "Enable" på DHCP og trykker "Save Settings" restarter tydeligvis routeren (kommer ikke ut på nettet). Etter ca 10 sek er den online igjen, men fremdeles med DHCP aktivert.

What to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge manualen side 28 (ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-655/Documentation/DIR-655_manual_A2_1.01.pdf)skal det holde å bare huke den av fra Enabled. Men har du sørget for at den har en fast IP som passer resten av nettverket ditt innenfor samme maske som den andre DHCP'en din deler ut?

Dersom den fortsetter å nekte å skru seg av kan du feks prøve å endre rangen til kun 1-2 IP'er også fjerne disse fra rangen på din andre DHCP.

Lenke til kommentar

Er den andre dhcp'en din også en d-link ruter? Da kan disse ha samme ip adresse og lage krøll for hverandre. Isåfall, endre ip-adressen på routeren du skrur av dhcp på til 10.0.0.1 feks, hvis den andre routeren har 192.168.0.1.

Husk å ta ut strømmen etter du skrur av dhcp på d-linken. Da er du helt sikker på at den restarter helt :)

Lenke til kommentar

Routeren står i et bygg jeg strengt tatt ikke kan vandre inn og ut av hele tiden, derfor er det kritisk at den fungerer stort sett hele tiden.

Den andre DHCPen er en Microsoft SBS, som selvsagt ikke vil fungere uten å leke DHCP selv..

Skal prøve å ta strømmen på den, men er det heeelt nødvendig?

Alle IPsettings er 100%, det jeg lurer på er om firmwaren er bugget på D-linken..

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men her er en screenie av hvordan min 655 er satt opp.

529356.jpeg

Det er slik jeg VIL ha min også ;) Problemet er når jeg huker bort kryseet på "Enabled" under DHCP og lager, så er fremdeles DHCPserveren påslått når jeg sjekker igjen. Måtte du ta strømmen på Routeren for å lagre instillingene dine?

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men her er en screenie av hvordan min 655 er satt opp.

529356.jpeg

Det er slik jeg VIL ha min også ;) Problemet er når jeg huker bort kryseet på "Enabled" under DHCP og lager, så er fremdeles DHCPserveren påslått når jeg sjekker igjen. Måtte du ta strømmen på Routeren for å lagre instillingene dine?

Nei trengte ikke det.

Har du forsøkt å nullstille den til factory defaults? Må vel gjøre det onsite. Men ser ut til at du ikke kommer noen vei med dette uten å forsøke det.

Har forøvrig vært borti mange av 655`ene med feil. Min egen kuttet ut wan porten, en kompis sin kneler i ett sett, og et par kunder på jobben har fått DOA produkter.

Muligens Dlink i ett nøtteskal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...