Risern Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei jeg har en Fujitsu Siemens Scaleo T stasjonær pc med følgende komponenter: Amd 3700+, Nvidia geforce 7800GT og 2 GB ram. Ved oppstart piper den 2-3 lange pip, alt lyser og vifter osv går rundt. Mistenker at hovedkortet er gåent, men kan det også være at psu'en er gåen? Lenke til kommentar
brgr Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har PCen virket helt fint tidligere? Det kan være ram feil, cpu feil, psu feil. Det er mye som kan være feil. RAM feil er ofte en evigvarende piping. Men dette kan sikkert variere med hovedkort og modell. CPU feil er bare ett par pip eller noe i den duren. Pipene er hovedkortets måte å fortelle att noe er feil. Søk på nettet etter din PC modell/hovedkort og feil lyder. Lenke til kommentar
Risern Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hei! Ja pcen har virket helt fint tidligere, plutselig en dag når jeg skrudde den på så oppstod dette. Ja skal søke litt å se om jeg finner noe! Edit: Høres for meg ut som om det kommer 1 langt og 2 korte pip, ifølge denne siden: http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm, så er det problemer med skjermkortet. Men det er litt merkelig da jeg testet dette skjermkortet på en annen pc. Da virket det uten problemer.. Står også på den siden at jeg må sjekke at kabelen til skjermen må stå ordentlig i, jeg kjører dog overgang fra vga->dvi. Har dette noe å si? Endret 19. november 2009 av Risern Lenke til kommentar
brgr Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hmm. Det skal ikke ha noe å si vil jeg tro. Jeg har sterk tvil om att hovedkortet er smart nok til å spørre skjermkortet om en kabel er satt inn. Den kan sjekke att kortet står i. Lenke til kommentar
Risern Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Ja du sier noe der hehe. Har mine tvil jeg også, skal prøve å få testet med et nvidia 7900gt skjermkort i helgen så får vi se hva som skjer! Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hadde samme problem da jeg satte opp en maskin til en kompis. Den ville ikke ta PC3200 ram brikker men når vi satte inn PC2700 brikker funket alt. Lenke til kommentar
Risern Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Jeg har nå prøvd med et annet grafikk kort, ingen ting skjedde. Har også prøvd med forskjellige ram brikker. Så nå begynner jeg å gi opp her.. tenkte jeg skulle prøve å bytte batteriet som sitter ved jump start funksjonen til hovedkortet, bare for å ha prøvd. Takk for alle svar så langt! Lenke til kommentar
Risern Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 1 langt + 2 korte pip. Ingen som har noen andre forslag? Lenke til kommentar
brgr Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Hvilken BIOS brukes det på hovedkortet ditt? Hvilket hovedkort er dette? http://www.techspot.com/vb/topic99547.html Her er en med det samme problemet ca. Og det kan tyde på att det er noe problem med selve hovedkortet ditt. Om du har mulighet, stripp ned hele hovedkortet. Og monter dine komponenter på ett annet hovedkort og prøv å start disse med dine komponenter på. Men det kan jo kanskje fungere å bare prøve å ta av alt, for så å sette PCen sammen igjen etterpå. Resette CMOS og alt. For å se om dette kan fungere. Endret 25. november 2009 av brgr Lenke til kommentar
JonTj Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 http://lmgtfy.com/?q=bios+beep+1+long+2+short Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Husk på at video error kan bety at pci-express kontakten er ødelagt, og det kan også bety at noe nordbrikken er galt. (den som behandler pci-express). Lenke til kommentar
Risern Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Takk for svar folks! Skal plukke fra hverandre pcen og sette den sammen igjen, og se hva som skjer. Men begynner å mistenke at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Litt mer info: Chipset: Nvidia nforce4 CK8-04 Bios: MSI MS-7125 Lenke til kommentar
Risern Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Nå har jeg plukket fra hverandre og satt sammen hele pcen, uten noe resultat. Har også prøvd et nvidia 7900GT skjermkort uten at pipene forsvant. Men jeg har et spørsmål, kan pipingen skyldes at skjermkortet får for lite strøm? Kansje den separate strøm kabelen som går fra psu til gpu(skjermkortet) er ødelagt? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Om 7900gt ikke får nok strøm, så startes pcen, og det kommer opp et lite popup-vindu fra nvidia-driveren som informerer deg om at det ikke får nok strøm, og kan klokkes ned for å tilpasse seg det. Lenke til kommentar
Risern Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Aha, skjønner. Men da er det oppklart, takk for info! Da er det nok 99% sjansje for at det er hovedkortet som må byttes! Alt annet er testet ok. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Har også prøvd med forskjellige ram brikker. Vil det si helt andre ram brikker som støttes av ditt hovedkort, og du vet er ok, eller bare at du har prøvd å flytte rundt på de brikkene du har? Starter vifte på skjermkort, du kan få den pipe signaler hvis gpu ikke får strøm i det hele tatt, men hvis det ikke får rett spenning, så vil det skje som Flimzes sier! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Starter vifte på skjermkort, du kan få den pipe signaler hvis gpu ikke får strøm i det hele tatt, men hvis det ikke får rett spenning, så vil det skje som Flimzes sier! Huh? Skjermkortet får masse strøm fra pci-e kontakten uansett. 7900gt starter helt fint uten ekstra strømkabler i det hele tatt. Samme med 7950gt og 7800gt. Er ikke 100% sikker, men tror samme gjelder 6800gt også. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det kan være, har bare prøvd med 7900GTX, den fikk ikke strøm nok fra pci-e slotten. Men jeg sa"du kan få" Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Sånn sett syns jeg nyere radeon viser greit om de har nok eller ikke, først og fremst så skrur den av vifteregulering, og så etter bios-bildet, så kommer det opp med røde bokstaver at du må koble til ekstra strøm. Men nok OT, OP har ikke problemer med for lite strøm til skjermkortet. Jeg liker ikke å snakke dritt om merker i helhet, og jeg har selv opptil flere msi-produkter. Men MSI hovedkort er noe søppel, i hvert fall de billige. Så hadde ikke blitt overasket om det er problemet ditt. Lenke til kommentar
Risern Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Det er et 7800GTX, har skrevet feil beklager. Vet ikke om det er av betydning? Edit: Viftene går rundt! Ang. rammen, tviler på at det er de som forårsaker dette. Da pipelydene indikerer at det er noe med skjerkort delen å gjøre. Endret 5. desember 2009 av Risern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå