Gå til innhold

Corsair Hydrocool 200

Anbefalte innlegg

Nå leser de fleste folk (tror jeg) testene til overklokking.no nettopp fordi de skriver godt, er på norsk, og viktigst av alt, får resultater man som regel kan stole på.

Men akkurat her må jeg si meg enig med Leipsland & co. Da jeg leste testen og så at det ikke var kontakt på midten av prosessoren, forventet jeg å se at det kom nye resultater. Enig i at plansliping blir å gå litt langt når det gjelder å modifisere produktet, men å ta på litt ekstra kjølepasta burde gått ann. De fleste er villige til å ofre litt ekstra as3 når de har kjøpt et sett til over 2000kr. Det er ikke snakk om et flere millimeter tykt lag over hele prosessoren, men et lag slik at kanten av prosessoren kommer helt intil blokka, men midten av prosessoren har kjølepasta mellom den og blokka. Hele poenget med det er jo å tette igjen hulrom som ellers ville inneholdt luft, og det som er mellom prosessoren og blokka er jo nettopp et stort slikt hulrom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anders Leipsland

Ført bak lyset? Resultatene før plansliping har vi jo allerede. Det er ikke slik at vi oppfordrer overklokking.no til å planslipe blokka i smug og så presentere resultatene som om det var uten plansliping. Dette er snakk om å gi oss *mer* informasjon.

Hensikten med slike tester er jo nettopp å avdekke kvalitet / ytelse slik disse fremstår fra leverandøren? Eller hva, Insomniac?

Som sagt så ville du fått dine resultater, men vi ville også fått vite hva systemet egentlig er godt for.

Dersom du kjøper en bil og den har fått en sperre på motoren som begrenser den til 150HK og du hører at det er en enkel jobb å fjerne sperra så er du selvsagt interessert i om det vil gi deg 10 eller 100HK ekstra.

Det var da voldsomt til bilpreik da?

Bortsett fra det; Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Skal man teste et produkt, så bør testen være nettopp slik den fremstår her.

For skulle man i enhver sammenheng hige etter det optimale for slike produkter, så burde vel samtlige vannblokker for sikkerhets skyld vært planet / eller bearbeidet før test, for å virkelig få frem hva som bor i dem. Fortsetter vi slik, vil vel det neste være å skifte ut 3/8" slanger med 1/2" for å se hva som da skjedde?

Eller for den saks skyld bytte ut radiatorens orginalvifte med en kraftigere? Nix!

Og med tanke på å føre folk bak lyset: Jeg så nå for meg at man stilltiende hadde foretatt en plansliping før testen, det var nå det jeg mente. Men det er jo mulig at jeg formulerte meg litt tåkete på det punktet.

Avslutningsvis skal jeg ikke bestride at det kunne vært interessant med et resultat før og etter evnt. plansliping.

Men da føler jeg at man kanskje beveger seg over på noe annet. For da blir det jo plutselig snakk om en form for "trimming", og ikke en nøytral produkttest!

Det synes jeg oppriktig talt hører hjemme i en annen kategori.

Lenke til kommentar

Ut fra de andre testene jeg har sett på nettet, ser det ut til at jeg har mottatt en blokk med feil. Derfor vil jeg avvente til Corsair har fått sagt sitt før jeg evt. foretar meg noe mer.

Picachu: dersom jeg ikke tar helt feil, vil GPU og/eller chipsettkjøler til settet bli produsert.

Lenke til kommentar

Skrue! Ikke for å bli pirkete, men du må vel selv skjønne at det er STOR forskjell på å begynne å gjøre store inngrep på settet og å ta på litt mer kjølepasta enn det man vanligvis gjør.

Men hvis en planslipt test kommer, så sier jeg ikke neitakk til det :D

Lenke til kommentar
Skrue! Ikke for å bli pirkete, men du må vel selv skjønne at det er STOR forskjell på å begynne å gjøre store inngrep på settet og å ta på litt mer kjølepasta enn det man vanligvis gjør.

Tjah, vet ikke om jeg skal være heelt enig i det? Man bør vel streve etter et så nøytralt bilde som mulig, ved å bruke samme fremgangsmåte fra test til test?

Man bør uansett ikke "hjelpe" et dårlig produkt med det være seg plansliping eller ekstra mye varmeledende pasta? I prinsippet blir det omtrent det samme.

Nå ser det imidlertid ut til at ok.no har vært uheldig med det tilsendte utstyret i denne testen.

Og om det virkelig er tilfelle, bør det være et tankekors for den som har ansvar for kvalitetskontrollen hos Corsair.

Kjøres det en test til, så forventer i alle fall jeg at Yummy & Co benytter akkurat samme prosedyre; Kun et tyynt lag med goop, uten noe mere visvas.

En gøyal diskusjon har det i alle fall vært. "Vært", fordi jeg regner med at det meste nå er sagt omkring temaet! :D

Lenke til kommentar

Som en siste kommentar: i min personlige mening er tall der jeg bruker for mye kjølepasta null verdt. Det vil ikke gi noe bilde på hvordan systemets ytelse er, siden det er en komponent i systemet som har en feil. Planslipning er absolutt en mulighet, men aller helst vil jeg ha en ny blokk fra Corsair slik at jeg kan teste et system som er som det skal være.

Det kan selvfølgelig være artig å se "goop-tall", men de vil ikke kunne brukes til noe. De tallene vil ikke kunne sammenliknes med de andre tallene jeg har siden testprosedyren er forskjellig.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se resultatet når dere får et sett med en plan blokk ja. Skal stå på mitt jeg, tror Corsair vil slå AC Cuplex blokka.

Kom forøvrig til å tenke på noe. Hvorfor i huleste er vannblokka i aluminium?

Man bør uansett ikke "hjelpe" et dårlig produkt med det være seg plansliping eller ekstra mye varmeledende pasta? I prinsippet blir det omtrent det samme.

Vi kommer aldri til å bli enige der :) Mener fortsatt at når et produkt virker solid med unntak av EN ting som tydelig hemmer ytelsen og denne tingen kan fikses så skader det på ingen måte å fikse litt.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å "hjelpe" det noe ut over det vanlige. det skal gi et bilde av hva man KAN OPPNÅ uten modifikasjoner. Goop er ingen modifikasjon. Jeg kaller det heller et tilpasningsverktøy.

Hva om, teoretisk sett: dette settet kunne vært ti ganger bedre enn alle andre sett på markedet. Siden kjøleblokken er konkav, er den 3% dårligere enn de andre settene. Men hvis man hadde fylt litt goop i settet hadde det vært dobbelt så bra som alle de andre settene var når de var goopet. Dette ble nevnt i artikkelen.

Fortell meg nå min gode mann. Tror du lesere av ok.no ville tenkt som følger, enten:

A. Kjøpe et annet sett. Skulle bare mangle at de toskene på corsair ikke fikk et øre av meg siden settet kunne vært ti ganger bedre om kjøleblokken hadde vært plan. Irriterer meg faktisk så jævlig at jeg er villig til å gå for et dårligere sett kun for å straffe de forb*** klønene på corsair.

btw: F**n ta sjefen og!! tulling! Ville bare tilby meg 9000 i lønnsøkning pluss gratis frynsegode; 2000kr telefonregning som tilsammen gav 11000 totalt istedet for 10000kr rett i kassa. Og så må jeg signere to papir istedet for ett jeg likevel må signere. STRESS!!! Fortjener jeg ikke 10000 cash kanskje? Er jeg bare verdt en ussel regning og fattige 9000? (som jeg likevel skal betale, pyttpytt, jeg vil bare få ut litt aggresjon) For en møkkamann.

B. Bite det i seg, og likevel kjøpe dette settet. Selv om dette settet ikke er ti ganger bedre. Noe det kunne vært, men siden man skal ha goop på blokken likevel, koster det meg 1/7 kalori å trykke litt hardere på kjølepastatubeknappen, så oppnår jeg likevel bedre resultater enn de andre blokkene. Dessuten har jeg muligheter til å planslipe denne på egenhånd, så kan den bli opp til 10 ganger bedre wow, allright!

Du skulle forresten hørt sjefen min idag. Underlig skrue. Istedet for å gi meg 10000 i lønnspålegg ville han gi meg 9000 og resten som frynsegode der han dekker telefonregning på 2000kr. Jaja, koster meg 1/7 kalori å signere 2 papir istedet for ett jeg likevel skal sette meg ned å signere. Og en tjente penger er nå tjente penger (varm cpu er varm cpu). Så jeg vinner jo litt på det i tillegg. ALLRIGHT!

Lenke til kommentar

Anders L. skrev:

Vi kommer aldri til å bli enige der :) Mener fortsatt at når et produkt virker solid med unntak av EN ting som tydelig hemmer ytelsen og denne tingen kan fikses så skader det på ingen måte å fikse litt.

Hm, det kan kanskje se sånn ut, Anders?

For jeg er nå fortsatt av den oppfatning at slike tester skal gjennomføres under strenge og konsekvente kriterier, annet vil straks gjøre det hele litt mindre seriøst. Jeg ser det nå engang slik!

Og jeg er slett ikke så sikker på at problemet hadde latt seg "fikse" i nevneverdig grad, ved å klaske på mere goop.

Teoretisk og teknisk sett vil alt annet enn luft mellom kjerne og blokk kunne gi en noe bedre varmeoverføring, ja. Men hvor mye? Én grad´s forskjell kanskje? For min del finner jeg det høyst uinteressant.

Det jeg derimot finner mer interessant, et at Corsair antagelig ikke kontrollerer sin produksjon godt nok? Det bør jo frembringe en viss skepsis, hos noen og hver. Ok.no / Yummy har jo nettopp avslørt en viss svakhet, på godt og vondt.

Men man kan jo snu det hele litt på hodet ved å si: Oppdager man en slik feil, så burde kanskje testen vært holdt tilbake, og heller vært fremlagt for leverandøren av utstyret? Som da ganske sikkert hadde sørget for å levere en vannblokk som var plan!

Og dermed hadde nok denne tråden fått et ganske annet omfang! Jeg vil nok tro det.

Og jeg er samtidig relativt sikker på at blokka som her er testet neppe er representativ. Om den mot alle formodninger skulle være det, så har Corsair et stoort problem!

Og den som evnt. måtte prøve på å planslipe en forkrommet / forniklet flate på den størrelsen det her er snakk om, ville faktisk få et enda større problem!

For faktum er at krom / nikkel er svært harde materialer, som er vesentlig vanskeligere å bearbeide enn kobber eller aluminium. Jeg tror faktisk at de fleste hadde gitt opp etter kort stund! Og tro meg; Jeg snakker av erfaring, selv om denne ikke akkurat dreier seg om plansliping av forniklede vannblokker.

For min del vil jeg ikke legge inn ytterligere kommentarer omkring saken, men ser heller frem til neste test av dette utstyret.

Jeg har registrert at Insomniac har lagt inn en fantastisk "lignelse" i sakens anledning, men velger å overse den. Det blir for dumt å krangle mer om hypotetiske og irrelevante resultater av en klatt ekstra med goop.

Lenke til kommentar

Hvis Corsair vil ha settet tilbake for å sjekketeste det for å finne ut om de skal sende et nytt sett tilbake, ville OK.no neppe fått et hvis de hadde planslipt blokka først.. (hmm, litt dårlig til å plassere ordene riktig?) ;)

Og btw.. Den spaceren på radeon's nye chipper er ikke for å lage mellomrom for mer goop, men for at kjølere(n) ikke skal knuse chippen under feil montering.

Lenke til kommentar
SomEThinG"]Hvis Corsair vil ha settet tilbake for å sjekketeste det for å finne ut om de skal sende et nytt sett tilbake, ville OK.no neppe fått et hvis de hadde planslipt blokka først.. (hmm, litt dårlig til å plassere ordene riktig?) ;)

Vel nå forutsatte jeg selvsagt at settet ikke var defekt da. Skal man pirke nå så skulle aldri testen vært sluppet, da en test av et defekt sett har null verdi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det var jo mer enn at blokken ikke var flat som var problemene til [H]ard|OCP da. Den første hydrocool'en deres var testet med "krane-vann" slik at det var korroderte rester i blokken. Dette fordi at radiatoren var av aluminium, mens blokka var av kobber. Da de åpnet blokka viste det seg også at disse "microchannelen" kun er finner som vannet går gjennom. Når mellomrommet mellom disse finnene ikke engang er stort nok til at et sukkerkorn kan falle mellom kan man jo virkelig begynne å lure. Finnene var tykkere enn rommet i mellom (!)

For det andre så testet de systemet mot exos, de fant ut at å kjøre hydrocool med exos blokka faktisk forbedret ytelsen betraktelig. Men dog, exos ledet fremdeles. De mener at grunnen var at blokken ikke tillot nok vanngjennomstrømning.

ard|OCP"]Overlooking the fact that copper and aluminum in the same system causes serious corrosion without the use of additives, the Radiator is one top notch. Universal 3/16? hose connections, built on plenum for increased airflow and flat tube double row construction all make for a very nice radiator.

men de likte radiatoren da :lol:

og noe tragisk må også nevnes: dimensjonene;

ard|OCP"]Couple the flow restriction of the quick connection fittings with the inline flow meter and it makes for an odd ?LARGE line, small line, 90° elbow, LARGE line, 90° elbow, small line" scenario inside the Hydrocool 200 that seems somewhat poorly thought out if thought of at all.

Synes forresten at overklokking.no ikke har noe behov for å eksistere hvis de ikke skal representere den ytterste og mest hardbarkete fløyen innen norsk hardware miljø. Hvis de ikke engang kan tillate seg plansliping, hvorfor ikke bare la hw.no ta jobben med å teste kjøleløsninger i fremtiden?

så får jeg bare la disse guttene gjøre jobben som overklokking.no (forhåpentligvis) kunne gjort like godt.

ard|OCP"]We hope that Corsair will tackle these issues. If they do not, we feel as though the Hydrocool 200 will go the way of their Corsair Cobra cases from last year. If you don't remember those, then you fully understand what we are saying.

kan faktisk ikke huske disse kabinettene - anyone else?

Lenke til kommentar

Tresprit: det er liten vits i å planslipe en blokk som skal tilbake til fabrikk for inspeksjon, ikke sant? :) Når jeg oppdaget at blokken var konkav, kontaktet jeg umiddelbart Corsair for å høre hva jeg skulle gjøre. Settet ble så sendt tilbake til fabrikken med en liten liste over ting som burde forbedres. ;)

Nytt system er på vei, så får vi svar på om Hydrocool 200 er verdt penga eller ikke. Om også den blokken er konkav, gir vi opp hele greia og modifiserer settet til vi er fornøyde med det. Hvis 2/2 sett er defekte, ser jeg ingen hensikt i å fortsette å sende i retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...