Insomniac Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Mere goop som foreslått, er helt borti veggene! Det aller aller beste er tross alt om man både for CPU og blokk har "perfekte" flater. Da vil man uansett få best kontakt, uten å bruke goop!I praksis er det riktignok svært vanskelig å få pasningen såpass bra, og derfor må man ty til varmeledende pasta. Men; Jo mindre man behøver, jo bedre er det! Dette visste jo de fleste, skrue. Men siden ok.no tydeligvis skal ta en produkttest uten plansliping er jo det mye bedre å fylle med goop enn å la det være fylt med luft (og DET er "helt borti veggene"). Så hva mener du egentlig? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Vel, egentlig må jeg si meg svært enig med Yummy, som sier: "Kan for såvidt planslipe blokken - men i en produkttest har det ingen hensikt. En produkttest skal gjenspeile hva du som forbruker kan forvente å oppleve. Og om blokken krever planslipning for å kunne brukes, har produktet en alvorlig feil". Nettopp! At man skal være nødt til å bearbeide et produkt for å oppnå et best mulig resultat, vil jo rett og slett være å føre leserne bak lyset! Hensikten med slike tester er jo nettopp å avdekke kvalitet / ytelse slik disse fremstår fra leverandøren? Eller hva, Insomniac? Og fremstår dette som dårlig, ser jeg egentlig ingen grunn til å forsøke å bøte på resultatet. Det er i alle fall hva jeg mener! Lenke til kommentar
EC Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Skrue, du ser på tingene akkurat som jeg gjør. Nå har jeg montert vannblokken på et annet hovedkort med en annen prosessor. Jeg lar "rapporten" jeg har lagt ut svare for seg selv. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 en "forbruker" må da klare å legge på nok goop han også? eller skal vi gå utifra at alle forbrukere er "født igår"? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Se det ja! Kanskje Corsair bør holde seg til produksjon av minnebrikker? Eller har du kanskje vært særdeles uheldig, og fått et "mandagsprodukt"? Den avslørende testen din bør uansett skape bølger hos Corsair, som forhåpentligvis iler til med en bedre utgave av både blokk og pumpeoppheng? Forhåpentligvis, ellers er de nok "ute"! Og det rinner meg samtidig ihu et godt gammelt ordtak: "Skomaker, bli ved din lest"! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 en "forbruker" må da klare å legge på nok goop han også? eller skal vi gå utifra at alle forbrukere er "født igår"? Nå er du "dum", Insomniac! Det blir jo like meningsløst som å kjøpe en ny bil, full av bulker! Går du da bort og kjøper deg sparkel og lakk for å få den fin? Neppe...... Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 JEG dum? er du seriøs gubbe???? kan en bil sammenlignes her (noe det overhodet ikke kan, så la oss ihverfall si at man kjøper en bil med lite luft i dekkene. alle modeller av denne bilen må pumpes litt ekstra luft i dekkene, men denne må pumpes ekstra mye i (alle prosessorer må ha goop). hvis man da tester denne bilen i et magasin for trim-mekanikere, så er da man for svingende kompetent nok til å pumpe litt ekstra luft i, ihvertfall til tests formål??? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 her er en test med en amd xp prosessor istedenfor en kjip intel http://www.ipkonfig.com/Reviews/LiquidCool...oCool200/Page6/ Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 JEG dum? er du seriøs gubbe???? kan en bil sammenlignes her (noe det overhodet ikke kan, så la oss ihverfall si at man kjøper en bil med lite luft i dekkene. alle modeller av denne bilen må pumpes litt ekstra luft i dekkene, men denne må pumpes ekstra mye i (alle prosessorer må ha goop). hvis man da tester denne bilen i et magasin for trim-mekanikere, så er da man for svingende kompetent nok til å pumpe litt ekstra luft i, ihvertfall til tests formål??? Jodatakk, jeg er i høyeste grad seriøs, ikke minst takket være min "gubbe-status", som du tydeligvis har fått ferten av. Samtidig burde du vært våken nok til å skjønne "dum" i anførselstegn! Noe som antagelig gikk deg hus forbi? Det kan se slik ut..... Men som "gubbe" besitter jeg kanskje et litt mer nyansért og objektivt syn på tingene enn du kanskje gjør? Mulig at "bil-sammenligningen" ikke er særlig relevant, men det var nå et lite forsøk på å gi et uttrykk for hva jeg mener. Paradoksalt nok tar du tak i samme substans, om enn i en litt annen form. Og synes samtidig å være ganske opptatt av luft, enten det er snakk om luft i dekk, eller luft mellom kjøleblokk og kjerne! Men greia er, unge(?) mann: Mye eller lite luft blåser jeg for min del i, enten det er her eller der. For det er et ubestridelig faktum at denne vannblokka fremstår som et middelmådig produkt, uansett hvordan du snur og vender på det. Dermed finner jeg det absolutt riktig å fokusere på nettopp det! Å "pynte" på resultatet ved å legge på et "milimetertykt" lag med goop, eller for den saks skyld å plane blokka ytterligere, finner jeg meningsløst i denne sammenheng! La gå at man evnt må ty til slikt med en dårlig hjemmelaget blokk, det får så være. Men å bøte på slike alvorlige feil fra en seriøs(?) produsent kan vel ikke være riktig! Du må gjerne for meg kritisere ok.no´s tester, men i dette tilfellet er jeg absolutt enig i Yummy´s konklusjoner. Dette er er kort og godt ikke bra nok! Og tar nærmest for gitt at Corsair sender et nytt og bedre eksemplar til test. De bør gjøre det, for ikke helt å tape ansikt i mine øyne! Så får heller den som ønsker å søle med goop, gjøre det..... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 her er en test med en amd xp prosessor istedenfor en kjip intel :)http://www.ipkonfig.com/Reviews/LiquidCooling/HydroCool200/Page6/ Interessant. Det kan kanskje understreke muligheten for at Yummy har fått et mandagseksemplar? Jeg velger å tro det. En ting jeg derimot tror mindre på, er at ovennevnte site har for vane å pøse på / kompensere med goop i sine tester. For jeg er ganske sikker på at de (også) har fattet poenget med dette, i motsetning til visse andre.... Lenke til kommentar
EC Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 en "forbruker" må da klare å legge på nok goop han også? eller skal vi gå utifra at alle forbrukere er "født igår"? Det du antyder her er at jeg ikke aner åssen goop skal brukes. Min gode mann, det er nok totalt motsatt. Jeg anbefaler deg å lese vår goop-guide: http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html Før du kommer med flere uttalelser der du anbefaler meg å kline i vei med mengder av kjølepasta, så bør du lese følgende ekstra nøye: http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_...nstructions.htm Jeg siterer: Only a very small amount of Arctic Silver is needed on small CPU cores like Intel P3s and AMDs. Transfer about 1/2 the size of an uncooked grain of short-grain white rice or 1/4 of a BB for small core CPUs. ON Intel P4s with the integral metal heat spreader, more compound is needed. Transfer about the size of 2 uncooked grains of short-grain white rice or 1 BB. Jeg skjønner hva du vil fram til, men saken er den at mengder med kjølepasta - slik du foreslår - vil gjøre vondt verre. Kjølepasta skal kun fylle ut små mellomrom / hulrom som alltid vil oppstå i overflaten på IHS, core og kjølerens bunn. Vi snakker om hulrom mindre enn en 1/10 mm. Studer resultatene Lars Bjerke fikk i goop-guiden. Da ser du hva som skjer når du "kliner i vei" med kjølepasta kontra korrekt påføring. For øvrig bør du moderere deg temmelig kraftig så du ikke ryker på en utestengning pga. flaming. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Skuffende resultater på settet ja. Det må være feil med akkurat dette produktet dere fikk til testing. Hadde bomba corsair med mail til jeg finn en ny og bedre utgave enn den dere fikk. Helst en som ikke har "feil" sånn at den virkelig kan sammenliknes med det andre aktørene Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Nettopp! At man skal være nødt til å bearbeide et produkt for å oppnå et best mulig resultat, vil jo rett og slett være å føre leserne bak lyset! Ført bak lyset? Resultatene før plansliping har vi jo allerede. Det er ikke slik at vi oppfordrer overklokking.no til å planslipe blokka i smug og så presentere resultatene som om det var uten plansliping. Dette er snakk om å gi oss *mer* informasjon. Hensikten med slike tester er jo nettopp å avdekke kvalitet / ytelse slik disse fremstår fra leverandøren? Eller hva, Insomniac? Som sagt så ville du fått dine resultater, men vi ville også fått vite hva systemet egentlig er godt for. Dersom du kjøper en bil og den har fått en sperre på motoren som begrenser den til 150HK og du hører at det er en enkel jobb å fjerne sperra så er du selvsagt interessert i om det vil gi deg 10 eller 100HK ekstra. Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg er helt klar over at goop optimalt sett egentlig bare skal fylle de små porene som et knekkebrød. Men når saken en gang er det at den er ujevn, så er det da helt klart bedre å fylle med litt goop enn å la det ligge luft imellom? Se bare på f.eks de nye radeon kortene. De har en spacer rundt kjernen som gjør at kjølerbunnen ligger 0.6mm (elns) over kjernen. Hva er løsningen? De fyller med en tykk goop imellom. Tror neppe de hadde kastet bort penger på dette hvis det ikke gav vesentlig bedre resultater. Det er snakk om en av to ting her: INGEN kontakt eller ikke-optimal/dårlig kontakt. dårlig kontakt er da mye bedre enn ingen kontakt i det heletatt? noe forøvrig den goopguiden viser når jeg ser på den. kjapp goop 43 grader, ingen goop 61 grader!! 41 grader når man påfører perfekt. Jeg vet at disse testene ikke kan riktig sammenlignes pga visse forhold, men siden du refererer så... sier det da noe. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 PS. Jeg vil bare også tilføye at CPU'en MÅ ha hatt en viss kontakt på midten. (på tross av et evt lite luftgap) Hvis ikke ville den svidd seg. IHS'en leder knapt noe varme sidelengs, men nesten kun rett i gjennom den. (Tenk deg en CPU uten IHS og kjøleblokk med en 0,5mm tynn bunn.. hadde ikke blitt mye varme ledet sidelengs ut til finnene utenfor kjernen.) . IHSen leder varme godt den, og det er da fryktelig ulogisk at den kun skal lede varme i den ene rettninga, er det ikke? Som denne artikkelen viser så er temperaturforskjellen på kanten og på midten av IHSen ca 2-5 grader. Merk også at det er vannkjøleren som har minst forskjell på center og edge temperatur. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Tok akkurat en titt på testresultatene igjen og min påstand er at dersom du kan planslipe (noe som er utenkelig for endel her inne?) så vil Corsairs vannkjøling slått AC Cuplex oppsettet som det er testa mot! Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Men når saken en gang er det at den er ujevn, så er det da helt klart bedre å fylle med litt goop enn å la det ligge luft imellom? Ja! Det er bedre å fylle på med goop. Helt utrolig at det kan diskuteres om et tykt lag Artic Silver leder varme bedre enn luft. Nå skal det sies at jeg vil være imot at AS brukes som "fugemasse", jeg mener bestemt at blokka burde planslipes for at vi kan få se den potensielle ytelsen til systemet, men å bruke AS er hvertfall bedre enn luft. Ved å bruke mer goop vil du få en isolerende effekt - stikk i strid med hva du ønsker å oppnå. Jeg skjønner hva du vil fram til, men saken er den at mengder med kjølepasta - slik du foreslår - vil gjøre vondt verre. Hvordan kan du påstå at et tykt lag med Artic Silver vil være isolerende? Ja, det er isolerende dersom du har kontakt og overflatene er plane, men det er jo ikke situasjonen her. Jeg ser du refererer til Artic Silver og jeg er frista til å skrive en mail å spørre om de mener at det er bedre med en luftlomme enn et tykt lag Artic Silver, men det er egentlig lite poeng i det. Svaret er innlysende. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Kunne ikke dere prøve å gjøre noe med den blokken selv? Som fx. å planslipe den eller.no? Ville det da vært en test av produket man får kjøpt? Selv gidder jeg ikke å kjøpe en vannblokk, og vite at man må planslipe den for å få godt resultat. Mens andre ikke kunne tenke seg å sette inn en kjøleblokk uansett kvalitet uten å planslipe og polere den først. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Personlig ville jeg likt å se resultater fra før og etter plansliping. Skjønner ikke at det skal være no problem å poste begge resultatene? Var det ikke det dere gjorde med Zalman sin ZM-80 HP (eller hva nå den forbaska heatpipen heter)? Lenke til kommentar
picachu Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Men i alle dager da.... Hvorfor ikke lese de andre testene som er gjort av kittet ? De konkluderer med at det er et meget godt vannkjølings-sett. Utdrag fra http://www.ipkonfig.com/ : .....it's definitely a relief to see a company pay attention to what many have been asking for, for so long. The performance is definitely there, workmanship is beyond perfection, and noise levels are within tolerance. Utdrag fra http://www.overclockers.com/ : At its highest speed (Turbo), Die Simulator results place the HydroCool at the top of watercooling kits tested to date (Heatsink Ranking). At its low fan speed, results still place the HydroCool in the top rank. This is much better than I expected, considering the smallish waterblock. ...the HydroCool 200 looks like a very competitive kit for aggressive cooling with easy setup effort. For a first time effort, Corsair/Delphi hit a homerun - For meg ser det ut som om det er et godt sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå