Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor bra er Radeon HD5870?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan jeg bare fortelle at vidunderet ble hentet sist torsdag.

Kabinettet var huuuuge!

Mye større enn jeg trodde...

Alt fungerer som det skal, og skjermen er bare herlig!

Nå venter jeg bare på 2stk. HD5870 som skal settes i crossfire :)

Razer Mamba 5.600DPI er en fantastisk mus og ser veldig kul ut, og Logitech Illuminated er ett tastatur nøyaktig til min smak. Ikke for glorete, men alikevel stilig på sin måte.

I morgen får jeg den nye kontorpulten min på 2x2meter som vidunderet skal plasseres på. Bilder kommer...

Lenke til kommentar

Det sikre er jo på ingen måte 1 disk. For det første betyr det, at om den ene disken svikter, så er alle data du eier og har borte. Og en HD har mye større sjanse for å svikte enn en SSD, da den baserer seg på mekaniske komponenter. I tillegg, vil systemet være mye treigere med én enorm disk enn om du deler denne inn i flere logiske partisjoner. Når den 1TB disken begynner å bli litt god og full (over 50%), så vil det påvirke ytelsen i PC'en din relativt mye, i negativ retning. En mindre system-partisjon eller system-disk, gjør at om windows skulle feile av en eller annen grunn, så er det en smal sak å formatere denne og re-installere windows, uten at du trenger å ha noe stort tap av data. I tillegg gjør det at du faktisk kan lage en image av hele stasjona, lagre den på den store disken, og da blir hele gjennopprettingsprosessen SVÆRT smertefri.

En SSD gir ikke en "viss" ytelsesøkning, det er fullstendig overkjøring. Blir som å sammenlikne GeForce256DDR (første GeForce kort som noensinne ble utgitt) og dagens Radeon HD5890. Etter overgangen fra CRT til LCD skjer, så er harddisken er den mest gammeldagse komponenten vi har i PC'ene våre. Har ikke utviklet seg nevneverdig de siste 10 år. Joda, greit nok, vi har fått nye grensesnitt (SATA, SAS osv), men det er fortsatt ei plate som typisk spinner ved 7200 eller 10000rpm (scsi disker har kjørt 10000-15000 rpm i årevis) med et mekanisk lesehode som beveger seg over plata.

Husker når jeg gikk på videregående, da leste jeg om første HD'en med under 10ms accesstid. Dette er knapt nok forbedret i dag, og nå snakker vi 14-15år tilbake. Dette er håpløst foreldet sammenliknet med alt annet i PC'ene våre.

Men fortvil ikke, i løpet av de par neste åra, så kommer prisene på SSD'er til å falle som tyske mark gjorde i 1920-åra, og størrelsen kommer til å gå opp-opp-opp. I løpet av 2-3 år, så kommer de fleste nye PC'er til å selges, til å leveres med SSD. HD er en dinosaur, og skal snart få hvile i fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...