Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvor bra er Radeon HD5870?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje som noen her vet nettopp bestillt meg en pc med dette skjermkortet. (vurderer og kjøpe ett 5870 til og kjøre i crossfire)

Er dette det råeste skjermkortet man får fra Radeon for tiden, og hvor bra er dette i forhold til toppmodellen til Geforce?

Kan alle spill kjøres på full oppløsning med dette kortet... uten fare for hakking etc.?

her er forøvrig specs'a til pc'en som er bestillt:

kvittering.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI 5870 er uten tvil et knallbra kort, men det er ikke det beste kortet på markedet i dag (kun mtp. ytelse). 5890 ble lansert tidligere denne uken, og er pr dags dato det kjappeste sjermkortet, men dette har dog 2 gpu-kjerner på et kort, og koster i overkant mye for de fleste. Dersom du sammenligner 5870 med andre skjermkort med kun en gpu er dette det kraftigste du får tak i. 2 stk 5870 kort i crossfire (som du vurderer) har også vist seg å være kjappere enn et enkelt 5890 kort.

Ser at du har bestillt et nytt i7 oppsett, og da stort sett alle reviews av 5870 (og 5890) kortene blir gjort med samme plattform som du har, vil de resultatene som blir oppgitt her være gode pekepinner for hva du selv kan forvente deg.

Google "5870 review" eller "5870 crossfire review", så vil du få opp en rekke forskjellige tester som viser ytelse i forskjellige spill og applikkasjoner ved forskjellige innstillinger og skjermoppløsninger.

Lenke til kommentar

Du SKAL ha støtte for CF ja, SLi er den eneste forskjellen.

CrossFire kan KUN Stenges om du har sperringer i BIOS, ellers funker det.

EDIT: Her er det Mazatuslasagne som roter litt.

P6T SE har støtte for CrossFire (Dette følger X58 brikkesettet) MEN! Ikke SLi støtte siden ASUS ikke har betalt SLi skatten for dette kortet.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Du må ha et annet hovedkort hvis du vil ha crossfire.Asus p6t se har ikke støtte for crossfire. Asus p6t deluxe v2 har støtte for sli og crossfire

Hvor har du dette fra?

"Multi-GPU Support Supports ATI® Quad-GPU CrossFireX™ Technology " står det hvis du blar litt nedover på oversikten til kortet på netshop.no.

En kammerat av meg har nøyaktig det samme hovedkortet, og han kjører crossfire med 2 stk 4890 kort uten problemer.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette kortet har crossfire-støtte, først og fremst fordi det er et X58 kort. At det står i produktspesifiaksjonen at det støtter crossfire, og at kammeraten min kjører crossfire på det (jeg sitter ved siden av maskinen hans nå, og ja, det funker) burde være overbevisende nok.

Kanskje det er noen andre her som kan gi oss en evt bekreftelse/avkreftelse ang dette?

Lenke til kommentar

På P6T SE har man droppet en nettverksport samt noen onboard I/O USB porter.

Deluxe har 16+2 power phase system , SE har 8+2 . ASUS har droppet nVidia SLI støtten på P6T SE for å slippe lisens kostnad til nVidia.

SE har to PCI-Ex slotter (blå) med 16+16 lanes med Crossfire støtte. Den tredje siste hvite PCI-Ex har kun 4 lanes , så Crossfire med tre kort blir uaktuellt. Deluxe har tre slotter hvor man kan få 16+8+8.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Du kjøper pc til 20.000 med en eneste hd på 1TB og ikke en ssd disk til os/progs/etc? Hvis jeg var deg hadde jeg gått til annskaffelse av en ssd disk, kan være på 64gig eller noe, asap. Du vil merke stor! forskjell.

Jeg har ett spørsmål til deg angående dette:

Jeg vil gjerne ha en ssd disk, men jeg vil at alt jeg installerer og diverse automatisk skal legge seg på samsung 1TB-disken.

Jeg mener jeg slet litt en gang for å få alle programmer etc. til automatisk å installere seg på en annen disk enn det OS var installert på.... Mulig jeg gjorde noe feil.. men tar gjerne imot tips angående dette...

Hvis dette kan fikses enkelt.. så skal jeg sterkt vurdere en ssd disk til OS.

Håper på raskt svar, så jeg evt. kan legge inn en bestilling...

Lenke til kommentar

Det er akkurat dette virrvarret jeg vil ungå... og derfor så har jeg valgt kun en disk.

Jeg slet litt med dette for en stund tilbake på min forrige pc, og jeg gidder ikke dette en gang til.

Alternativt kunne jeg kanskje gått for en 500GB. ssd disk, som både programmer og os kunne ligge på... så fikk jeg heller bruke den andre til lagring av bilder og dokumenet.

Problemet er at dette blir alt for dyrt...

Men tar gjerne i mot tips.. hvis dem kommer kjapt... Blir jeg overtalt til en løsning som ikke koster for mye, samt en enkel forklaring på installasjonen av programmer i annen mappe etc. så kliner jeg til...

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt en ssd disk, så måtte den vært på 500GB. eller mer... slik at jeg hadde klart meg med en disk.

Jeg er også avhengig av att systemet er driftsikkert, og det er jo en kjennsgjerning at jo flere kokker, jo mere søl.

Jeg har hatt windows XP/Vista de siste 6 årene, og har ennå ikke trengt å reinstallere OS. Så jeg tenker nok det går bra med en disk.

Når man har en ssd-disk på 64GB. til OS, og programmer installerer seg på samme disk som default, så blir det veldig fort fullt, derfor så ser jeg ikke poenget.

Men jeg kunne kanskje godt tenkt meg en 10.000 rpm disk i størrelsen 1TB istede for 7.200rpm. Men hvor mye bedre blir ytelsen med 10.000rpm kontra 7.200 rpm i PRAKSIS?

Lenke til kommentar

Pc'en er allerede i bestilling og jeg tror det er like greit.

Sikkert en viss ytelsesøkning med SSD-disk, men det blir for mye plunder med tanke på default installasjon av programmer.

Har hatt flere hardisker før, og dette har jeg og flere jeg kjenner fått litt problemer med. Ikke noe værre enn at det kan fikses.. men det kan by på litt hodebry inni mellom.

Derfor så går jeg for det sikre.

En Samsung 1TB 7.200rpm disk.

Skulle jeg få behov for mere plass, og eller få lyst til å sette inn en raskere disk, så kan jeg jo bare gjøre dette i ettertid. Selv om dette krever en nyinnstallasjon.

Men jeg tviler på at jeg kommer til og ha behov for en ssd-disk. Men ja.. jeg kan se fordelene, men da måtte ssd-disken vært på MINST 500GB. for min del. Og disse koster jo skjorta foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...