Gå til innhold

Trenger en gigant-tjeneste. Matte-quiz

Anbefalte innlegg

Hei.

En Irsk venn av meg fikk en oppgave. Han skulle lage et matte-quiz, men dum som han er har han kke jobbet noe særlig med det. Han spurte meg om hjelp, og siden jeg ikke har noen programmeringskunskapper spør jeg her.

Hvis noen som helst gidder å programmere et simpelt matte-quiz, som følger kriteriene under, hadde jeg blitt svært takknemlig.

Jeg forventer selvsagt ingenting annet enn moralundervisning, men om det finnes en snill sjel uten noe viktigere å holde på med, så hadde jeg satt pris på det!

Assignment 1

Due Date: Thursday, 19th November, 2009

You are required to develop a program that will simulate a mathematics quiz game. The game will include various features, each of which must be incorporated into your program.

Your program should be menu-driven and must display a main menu when run. The menu should include the following options:

1. Enter the number of questions to be asked for this round of the quiz (maximum of 5 questions allowed).

2. Start quiz

3. Display the number of questions that were answered (i) correctly and (ii) incorrectly for this round.

4. Exit Program

Criteria to include:

(a) Your program should continually run and re-display the main menu after each option has completed, i.e. start over again. Only when the customer enters option 4 (i.e. Exit Program), should your program terminate.

(b) For option 2, your program should display a simple mathematical question and ask the user to enter the answer. After the user has entered their answer, your program should display the correct answer beside the user's answer. Your program should then ask the next question (if there are more to ask) and continue this sequence.

For example:

Question 1: 9 / 3 + 6 = ?

6

You entered: 6 - Wrong !! The correct answer: 9

© After the user selects option 2, then finishes the quiz and your program returns to the main menu, your program should not allow the user to select option 2 again until either option 3 or 4 is selected.

(d) Try to take account of input errors by the user and display appropriate error messages.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at vennen din ikke burde gjøre det selv? Det er ganske mye grunnleggende C++ der, som han definitivt ikke kommer utenom. :)

Men for noen tips så burde han ha en case-switch for menyen. Resten er ganske greit, sjekk om svaret på regnestykkene samsvarer med det brukeren taster inn, og si ifra om de gjør det eller ikke. Regner med at mattespørsmålene er en klasse som ligger i en array.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Tidsfristen er forøvrig over, så jeg har ikke bruk for hjelp. Takk likevel! :)

Er forresten helt enig i at han burde gjøre det selv, men han satt fast fordi han ikke fikk med seg noe grunnleggende informasjon om akkurat den oppgaven de skulle gjøre, så han trengte noe i siste liten. Pytt pytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...