Gå til innhold

[Løst]Kjøp av skjermkort, trenger litt hjelp

Klatt3n

Anbefalte innlegg

Hoy! Jeg har hatt en del problemer med mitt XFX GeForce 9800GTX og tenkte at tiden nå var inne for å få tak i et nytt skjermkort. Valget ligger mellom Gainward GeForce GTX 275, Gainward GeForce GTX 260 eller Gainward GeForce GTS 250. Nå, jeg har ikke stort peiling på skjermkort. Nå, jeg lurer på - hvilket kort gir mest for pengene? Er det verdt å spytte i 500 kroner for 275 kontra 260? Er forskjellen verdt det? I tillegg ser det ut - for mine øyne, utifra hva jeg leser på Komplett - at GTS250 nesten er bedre enn GTX260. Noen ideer?

Og enda en ting - noen som vet dimensjonene på GTX275 og 260? Finner ikke stort om det, og mitt 9800GTX har så vidt plass i kabinettet mitt. (Det har en lengde på rundt 27 cm.) Hvis de to korta er stort lengre, så tror jeg rett og slett ikke jeg har plass.

Siste spørsmål: Hvor stor forskjell er det egentlig fra de forskjellige produsentene? Da tenker jeg på Gainward, XFX, Asus, MSI, ect? Har som sagt en smule dårlig erfaring med et XFX-kort, så jeg tror jeg står over det denne gang.

Ellers, midlertidig specs;

Corsair Powersupply 550W Bulk

Asus P5N-D nForce750i SLI

Gainward GeForce 8600GT 254 mb

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB

WD Caviar GP 500GB SATA2

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz (OCa til 3.6)

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen viktige spørsmål:

1) Bruksområde: Hva skal du bruke kortet til?

2) Merke: Er det bare nVidia du er interessert i å kjøpe nVidia(hvorfor?)

"Google: GTX2xx dimension"

Dimensjoner GTX 275 H/L: 111mm x 267mm

Dimensjoner GTX 260 H/L: 111mm x 267mm

til det siste spørsmålet: Stort sett er eneste forskjell på Bundle som kommer sammen med kortene, bortsett fra kort som er overklokket er selve kortene lik.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

1. Akkurat nå sitter jeg med et 8600GT som reserveskjermkort. Jeg bruker PCen hovedsaklig til spilling, men jeg liker også å kunne multitaske mellom forskjellige halvveis tunge programmer, f.eks Photoshop samtidig som jeg idler med et eller annet spill. Med 8600GTen så kan jeg ikke alt tabbe fra f.eks WoW uten at FPSen dropper fra 30 til konstant 10 som ikke tar seg opp igjen når jeg alt tabber tilbake. I tillegg begynner lyedn på hele PCen å skurre. Slik var det ikke når 9800GTXen min fungerte, så jeg antar og håper at det er skjermkortet som er problemet.

2. Har hørt tidligere at Radeon har hatt en del problemer med drivere til skjermkortene sine og med støtten deres til diverse spill. Føler også at jeg har lest at flere har problemer med Radeon-skjermkort enn med nVidia. Det har vel bare blitt en vanesak å kjøpe nVidia.

Takk for dimensjonene. Antar jeg googlet litt avanserte søkeord ("Gainward GeForce GTX 275 dimensions") for jeg fikk bare opp masse merkelige saker. (I tillegg til de faktiske dimensjonene, dog i inches, men ja. Jeg leta enkelt og greit ikke godt nok.

Prisklassen bør helst være under 2000. I tillegg er ikke strømforsyningen min kraftigere enn 550W, så det bør ikke være skjermkort som overskridet det strømforbruket, men det tror jeg ikke man finner til det prisnivået. Men.. ikke vet jeg. Derfor spør jeg. D:

Endret av Calath
Lenke til kommentar

Tror du har rett i at det meste på det prisnivået går helt fint med psu'en din.

Kan fint lite om nVidia, så vet ikke om eg er rett til å anbefale noe her.

Her er en test av de 2 nye middelklasse ATI kortene. Inkluderer også GTX fra og med 260 til 295.

Mitt forslag er å se på denne testen, og andre (moderne) tester og så vurdere dette opp mot pris og andre frynsegoder på kortene.

Når det er sagt får du sannsynligvis mye for pengene uansett hva du velger når det kommer til mellomklassekort :).

Har personlig opplevd 0 problemer med drivere til mitt 4870X2, og syns det er herlig med en ny driver en gang i månenden, no more, no less.

Samtidig så er jo TWIMTBP programmet til nVidia en fordel, og PhysX (på de spillene som har det).

Så du får lese deg fram :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...