Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 TDI som mister motorkraft


Caze

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 1999 Audi A6 1.9 TDI automat. Jeg opplever stadig at bilen aksellererer dårlig. Turtallet klatrer sakte, og når jeg prøver kickdown hender det at den ikke girer ned. Hvis jeg skal opp en bratt bakke er det nesten som den ikke klarer påkjenningen.

 

Verkstedet jeg bruker sier at det har vært indikert feil i ladetrykk/turbotrykk (tror det var det de sa), og det har blitt byttet luftmengdemåler - uten at det hjalp.

 

Snakket med Møller på telefonen, og de mente at det KUNNE ha noe med girkassen å gjøre. Girkassen ble byttet inn i fjor (installert en overhalt, brukt kasse fra Norsk Bildelsenter), så jeg håper da inderlig at dette ikke er tilfelle.

 

Noen som har en ide om årsaken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem på 2.5TDI og endte med en solid smørbrødliste over utskiftinger før det var ferdig. Ikke alt var nødvendigvis relevant til akkurat det problemet, men det ble nå hvertfall byttet en hel masse, og så virket bilen etterpå.

- Oljelekkasje på innsugsside av turbo

- Tett veivhusventilasjon (pga. brente oljerester fra oljelekkasjen?)

- Tett avgassrensing i eksosanlegget (ditto?)

- Luftmengdemåler

 

Møller elsker å bytte girkasse uansett hva som faktisk er galt, mon tro om det er mer lønnsomt for dem enn annet arbeid?

Lenke til kommentar

Var nedom mitt lokale Møller-verksted og en mekaniker der bekreftet at det sannsynligvis var noe relatert til turboen, etter en 10-15 minutters kjøretur. Jeg kvier meg alltid for å snakke med Møller, pga den elendige servicen, den arrogante holdningen og de sinnsyke prisene - men mitt favorittverksted var her kommet til kort.

 

Fikk time hos Møller for en feilsøking om ca 2 uker, så da får jeg forhåpentlig et ENDELIG svar på dette problemet som har gitt meg hodepine i flere måneder :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten update her etter at bilen har vært hos Møller i hele dag.

 

Hentet bilen etter 8 timer, med resultat: problemet vedvarer og Møller har ikke funnet ut en dritt. De byttet en vakuumslange og justerte tenningen (på måfå?), byttet luftmassemåler - som jeg opplyste dem om at HADDE NETTOPP VÆRT BYTTET, men da jeg skulle kjøre ut fra verkstedet var motoren "slapp" igjen. Helt utrolig at de hadde hatt den hele dagen og ikke klart å gjenskape problemet.

 

Jeg snudde nesa umiddelbart tilbake til verkstedet, og demonstrerte problemet for dem. Neste del på prøv-og-feil-lista blir å bytte magnetventil.

 

Forresten fant de ut at registerreima måtte byttes umiddelbart (ble byttet i juni), da den lå og gnisset inni etellerannet. Snakket med verkstedet som byttet denne i juni og fikk time i morgen tidlig.

 

Gøy med bil ja...

 

PS: De var helt overbevist om at det IKKE var noe galt med turboen.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Sjekk også at det ikke henger noe løst og dingler under motoren, slik det gjorde sist jeg hentet reparert bil hos Møller :realmad: Synd at bilene er så avhengige av merkeverksted, hadde nærmeste "grøftekanten auto" hatt tilgang på de samme datasystemene som merkeverkstedet skulle ikke Møller fått en eneste krone mer av meg.

Lenke til kommentar

Byttet ABS-enhet, den styrer samtidig antispinn. Selve boksen produseres av Bosch (?) for alt fra A4 og A6 til 5-serie og diverse annet med fwd, rwd og 4wd, for å fungere som antispinn må den programmeres i forhold til hvilken bil den står i etter montering. Det uavhengige verkstedet sa Audi nekter dem tilgang på programvaren, den er forbeholdt merkeverksted. Det samme skulle gjelde for FIS og diverse annet sært som ikke bare skal leses av, men skrives til bilen. Møller byttet forøvrig språk på FIS fra tysk til engelsk sist den var inne, uten å spørre. Ikke fornøyd! Jada, nordmenn flest kan engelsk bedre enn tysk, men i min familie er vi ikke "nordmenn flest", og aksenten burde ringe en sterk bjelle hos kundebehandleren for et tysk bilmerke.

Lenke til kommentar

Møller ringte og fortalte at dersom det er katalysatoren som er tett/gåen, så vil det koste meg 12.000,-. Jeg ser at på Mekonomen, Biltema og Norsk Bildelsenter selges katalysator til min bil for 4.000,-.

 

Så da har jeg 2 spørsmål til forumets bilguruer:

 

1. Er en eventuell "original" katalysator så vesentlig mye bedre enn tredjeparts-del?

 

2. Jeg kom jo opprinnelig til Møller med oppdraget: "Finn ut hvorfor jeg mister motorkraft". De har forsøkt å bytte hhv luftmassemåler og magnetventil uten at dette ga noe resultat. Dersom jeg velger å IKKE la Møller bytte katalysator (hvis min er defekt), hvor mye tror dere at de kan kreve av meg for arbeidet med å bytte de 2 nevnte delene - som en del av feilsøkingen?

 

Jeg har jo ennå ikke blitt presentert for noen regning så langt, men det er jo fordi de fremdeles ikke har konstatert noen feil. Tenker nok at bunnlinjen vil ha 2 summer - 1 dersom jeg velger å utbedre feilen hos dem og en MYE høyere regning for feilsøkingen dersom jeg vil bytte katalysator et annet sted.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Katalysetoren kan nok i enlelte tilfeller gjøre at bilen går dårlig. Jeg har hørt tilfeller av at innmaten i katalysatoren har "knust" eller smeltet og bitene har tettet eksosrøret - men jeg har ikke inntrykk av at det er noe som skjer ofte, og hvis det skjer er det helst på eldre biler som har gått litt. Jeg kjenner en som har en tidlig 2000-talls Golf 1,9TDI som har samme motorproblem. Forklaringen han har fått er at noe som har med turbogeometrien å gjøre blir sotet ned og ikke virker etter hensikten (setter seg fast?), noe som gjør at turbotrykket blir feil og motorstyringen kobler ut turboen (ikke spør hvordan/hvorfor det i det hele tatt er mulig). Problemet oppstår typisk i forbindelse med køkjøring eller sakte bykjøring. Løsningen hans er å slå tenningen av i et par sekunder (gjerne under fart) også slå den på igjen, for da blir feilen tilbakestilt og turboen virker igjen. Hvis han deretter kjører på litt hardt og får blåst ut/brent opp soten kan bilen fungere fint igjen. Problemet er nok ikke turboen i seg selv, men at VAG ikke klarer å lage skikkelige dieselmotorer. VAG diesel (spesielt de litt eldre) gjør rett og slett vondt å høre på sammenlignet med en japansk motor, og det virker som de har en stygg uvane med å bli slitne i dysene og begynne å ryke svart allerede etter et par hundre tusen kilometer. Audien er sikkert pen å se på og god å kjøre, men dieselmotorene til VAG har jeg ikke mye til overs for.

 

Sammenlign selv:

Volkswagen:

Toyota:

Lenke til kommentar

Hvis den er tilnærmet tett så vil den i aller høyeste grad få bilen til å gå dårlig.

 

Jeg lurer på hvorfor de ikke kan teste med "rake rør" istedenfor å teste med en ny og dyr katalysator. Tjener de for lite på selve testen, så de må selge en katalysator du bare kanskje trenger til blodpris for å sikre tilstrekkelig profitt?

Lenke til kommentar
Vel, som jeg sa til Møller: jeg har kommet til dere for å finne feilen. Ikke for å løse den. Dersom Møller tipper på katalysator-feil, skal ikke kunden måtte betale for at de IKKE tippet riktig.

 

 

Årsaken til at motoren går dårlig er at den går over i nødprogram. Den gjør det hvis ladetrykket blir for høyt. Så det du må finne ut er hvorfor ladetrykket blir for høyt:

 

Sjekk de små slangene i området på og rundt turboen, el bittelite hull eller lekkasje det er nok til at turboen ikke fungerer som den skal. Luftmengemåleren kan også være synderen, men denne har du jo byttet. Det kan sikkert være masse annet også. Møller har en tendens til å rote seg helt bort og bytte deler som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt...

Endret av j_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...