Caze Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei. Har en 1999 Audi A6 1.9 TDI automat. Jeg opplever stadig at bilen aksellererer dårlig. Turtallet klatrer sakte, og når jeg prøver kickdown hender det at den ikke girer ned. Hvis jeg skal opp en bratt bakke er det nesten som den ikke klarer påkjenningen. Verkstedet jeg bruker sier at det har vært indikert feil i ladetrykk/turbotrykk (tror det var det de sa), og det har blitt byttet luftmengdemåler - uten at det hjalp. Snakket med Møller på telefonen, og de mente at det KUNNE ha noe med girkassen å gjøre. Girkassen ble byttet inn i fjor (installert en overhalt, brukt kasse fra Norsk Bildelsenter), så jeg håper da inderlig at dette ikke er tilfelle. Noen som har en ide om årsaken? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hadde samme problem på 2.5TDI og endte med en solid smørbrødliste over utskiftinger før det var ferdig. Ikke alt var nødvendigvis relevant til akkurat det problemet, men det ble nå hvertfall byttet en hel masse, og så virket bilen etterpå. - Oljelekkasje på innsugsside av turbo - Tett veivhusventilasjon (pga. brente oljerester fra oljelekkasjen?) - Tett avgassrensing i eksosanlegget (ditto?) - Luftmengdemåler Møller elsker å bytte girkasse uansett hva som faktisk er galt, mon tro om det er mer lønnsomt for dem enn annet arbeid? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Var nedom mitt lokale Møller-verksted og en mekaniker der bekreftet at det sannsynligvis var noe relatert til turboen, etter en 10-15 minutters kjøretur. Jeg kvier meg alltid for å snakke med Møller, pga den elendige servicen, den arrogante holdningen og de sinnsyke prisene - men mitt favorittverksted var her kommet til kort. Fikk time hos Møller for en feilsøking om ca 2 uker, så da får jeg forhåpentlig et ENDELIG svar på dette problemet som har gitt meg hodepine i flere måneder Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Sjekk også at det ikke er hull i noen av slangene til turnoen, samt at alle ventilløfterne er på plasss og virker.... Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Liten update her etter at bilen har vært hos Møller i hele dag. Hentet bilen etter 8 timer, med resultat: problemet vedvarer og Møller har ikke funnet ut en dritt. De byttet en vakuumslange og justerte tenningen (på måfå?), byttet luftmassemåler - som jeg opplyste dem om at HADDE NETTOPP VÆRT BYTTET, men da jeg skulle kjøre ut fra verkstedet var motoren "slapp" igjen. Helt utrolig at de hadde hatt den hele dagen og ikke klart å gjenskape problemet. Jeg snudde nesa umiddelbart tilbake til verkstedet, og demonstrerte problemet for dem. Neste del på prøv-og-feil-lista blir å bytte magnetventil. Forresten fant de ut at registerreima måtte byttes umiddelbart (ble byttet i juni), da den lå og gnisset inni etellerannet. Snakket med verkstedet som byttet denne i juni og fikk time i morgen tidlig. Gøy med bil ja... PS: De var helt overbevist om at det IKKE var noe galt med turboen. Endret 2. desember 2009 av Caze Lenke til kommentar
Penny Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Sjekk også at det ikke henger noe løst og dingler under motoren, slik det gjorde sist jeg hentet reparert bil hos Møller Synd at bilene er så avhengige av merkeverksted, hadde nærmeste "grøftekanten auto" hatt tilgang på de samme datasystemene som merkeverkstedet skulle ikke Møller fått en eneste krone mer av meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 AutoMester har iallefall diagnose til VAG (VAGCOM), har fått fjernet alt av feilkoder på min bil nylig. Hva mer trenger man? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Byttet ABS-enhet, den styrer samtidig antispinn. Selve boksen produseres av Bosch (?) for alt fra A4 og A6 til 5-serie og diverse annet med fwd, rwd og 4wd, for å fungere som antispinn må den programmeres i forhold til hvilken bil den står i etter montering. Det uavhengige verkstedet sa Audi nekter dem tilgang på programvaren, den er forbeholdt merkeverksted. Det samme skulle gjelde for FIS og diverse annet sært som ikke bare skal leses av, men skrives til bilen. Møller byttet forøvrig språk på FIS fra tysk til engelsk sist den var inne, uten å spørre. Ikke fornøyd! Jada, nordmenn flest kan engelsk bedre enn tysk, men i min familie er vi ikke "nordmenn flest", og aksenten burde ringe en sterk bjelle hos kundebehandleren for et tysk bilmerke. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 Ny update. Det var IKKE magnetventilen heller. Neste bytteforsøk fra Møllers side er katalysator. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Møller ringte og fortalte at dersom det er katalysatoren som er tett/gåen, så vil det koste meg 12.000,-. Jeg ser at på Mekonomen, Biltema og Norsk Bildelsenter selges katalysator til min bil for 4.000,-. Så da har jeg 2 spørsmål til forumets bilguruer: 1. Er en eventuell "original" katalysator så vesentlig mye bedre enn tredjeparts-del? 2. Jeg kom jo opprinnelig til Møller med oppdraget: "Finn ut hvorfor jeg mister motorkraft". De har forsøkt å bytte hhv luftmassemåler og magnetventil uten at dette ga noe resultat. Dersom jeg velger å IKKE la Møller bytte katalysator (hvis min er defekt), hvor mye tror dere at de kan kreve av meg for arbeidet med å bytte de 2 nevnte delene - som en del av feilsøkingen? Jeg har jo ennå ikke blitt presentert for noen regning så langt, men det er jo fordi de fremdeles ikke har konstatert noen feil. Tenker nok at bunnlinjen vil ha 2 summer - 1 dersom jeg velger å utbedre feilen hos dem og en MYE høyere regning for feilsøkingen dersom jeg vil bytte katalysator et annet sted. Endret 9. desember 2009 av Caze Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 I teorien skal ikke katalysator noe med hvorfor bilen går dårlig.. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Katalysetoren kan nok i enlelte tilfeller gjøre at bilen går dårlig. Jeg har hørt tilfeller av at innmaten i katalysatoren har "knust" eller smeltet og bitene har tettet eksosrøret - men jeg har ikke inntrykk av at det er noe som skjer ofte, og hvis det skjer er det helst på eldre biler som har gått litt. Jeg kjenner en som har en tidlig 2000-talls Golf 1,9TDI som har samme motorproblem. Forklaringen han har fått er at noe som har med turbogeometrien å gjøre blir sotet ned og ikke virker etter hensikten (setter seg fast?), noe som gjør at turbotrykket blir feil og motorstyringen kobler ut turboen (ikke spør hvordan/hvorfor det i det hele tatt er mulig). Problemet oppstår typisk i forbindelse med køkjøring eller sakte bykjøring. Løsningen hans er å slå tenningen av i et par sekunder (gjerne under fart) også slå den på igjen, for da blir feilen tilbakestilt og turboen virker igjen. Hvis han deretter kjører på litt hardt og får blåst ut/brent opp soten kan bilen fungere fint igjen. Problemet er nok ikke turboen i seg selv, men at VAG ikke klarer å lage skikkelige dieselmotorer. VAG diesel (spesielt de litt eldre) gjør rett og slett vondt å høre på sammenlignet med en japansk motor, og det virker som de har en stygg uvane med å bli slitne i dysene og begynne å ryke svart allerede etter et par hundre tusen kilometer. Audien er sikkert pen å se på og god å kjøre, men dieselmotorene til VAG har jeg ikke mye til overs for. Sammenlign selv: Volkswagen: Toyota: Lenke til kommentar
Penny Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hvis den er tilnærmet tett så vil den i aller høyeste grad få bilen til å gå dårlig. Jeg lurer på hvorfor de ikke kan teste med "rake rør" istedenfor å teste med en ny og dyr katalysator. Tjener de for lite på selve testen, så de må selge en katalysator du bare kanskje trenger til blodpris for å sikre tilstrekkelig profitt? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Vel, som jeg sa til Møller: jeg har kommet til dere for å finne feilen. Ikke for å løse den. Dersom Møller tipper på katalysator-feil, skal ikke kunden måtte betale for at de IKKE tippet riktig. Lenke til kommentar
j_s Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 (endret) Vel, som jeg sa til Møller: jeg har kommet til dere for å finne feilen. Ikke for å løse den. Dersom Møller tipper på katalysator-feil, skal ikke kunden måtte betale for at de IKKE tippet riktig. Årsaken til at motoren går dårlig er at den går over i nødprogram. Den gjør det hvis ladetrykket blir for høyt. Så det du må finne ut er hvorfor ladetrykket blir for høyt: Sjekk de små slangene i området på og rundt turboen, el bittelite hull eller lekkasje det er nok til at turboen ikke fungerer som den skal. Luftmengemåleren kan også være synderen, men denne har du jo byttet. Det kan sikkert være masse annet også. Møller har en tendens til å rote seg helt bort og bytte deler som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt... Endret 14. desember 2009 av j_s Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 ... og det var ikke katalysatoren som var problemet heller. Begynner å bli litt sliten nå. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Hvordan ble akkurat det ordnet økonomisk? Betalte du for ny kat? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Sammenlign selv:Volkswagen: Toyota: Hører bare to forferdelige oljebrennere jeg, intet annet.... Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2009 Hvordan ble akkurat det ordnet økonomisk? Betalte du for ny kat? Har ennå ikke hørt noe om betaling. Men jeg kommer da ikke til å betale for ny katalysator, når det ikke var noe galt med den gamle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Bruker ikke VAG ofte luftmassemåler da? Luftmengdemåler er jo et spjeld eller noe drit, massemåleren er bare en sensor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå