Beges Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) I dag er det Den internasjonale mannsdagen (http://no.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen). Gratulerer, alle menn! Jeg har dog verken hørt eller sett mannsdagen bli nevnt i verken nyhetene på radio eller i min dagsavis (Adressa). Jeg trodde alle tiltak som skulle fremme likestilling var bra? Men når det handler om likestilling fra menns synsvinkel er det visst ikke så viktig lenger. Eller? Endret 19. november 2009 av Beges 1 Lenke til kommentar
Old_Nerd Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 I dag er det Den internasjonale mannsdagen (http://no.wikipedia.org/wiki/Mannsdagen). Gratulerer, alle menn! Jeg har dog verken hørt eller sett mannsdagen bli nevnt i verken nyhetene på radio eller i min dagsavis (Adressa). Jeg trodde alle tiltak som skulle fremme likestilling var bra? Men når det handler om likestilling fra menns synsvinkel er det visst ikke så viktig lenger. Eller? Det er jo ganske morsomt da at det sammenfaller med min 51 års dag! Gratulerer alle menn,og la oss bli mer synlige med hva vi mener.Vi kan ikke stå til rette for hva menn gjorde før oss! Ja kvinner ble diskriminert mye "i gamle dager" men nå er det da kvinner og byråkratiet sopm diskriminerer oss! Vet dere hva en far er? barneloven sier "Den som enhver tid bor sammen med mor" Er ikke dette diskriminering av barn og fedre så vet ikke jeg. Det er ikke vår feil at mor bytter partner ofte! Vi kan bare stå til ansvar for våre egne barn og vårt eget ekteskap! Takk for meg Hans Henrik Paulsen Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg har bare 1 ting å si: "What the?" Jeg har aldri hørt om denne dagen. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Damn, du har rett, jo. § 2. Kven som er mor til barnet. Som mor til barnet skal reknast den kvinna som har fødd barnet. Avtale om å føde eit barn for ei anna kvinne er ikkje bindande. § 3. Farskap eller medmorskap etter ekteskap Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen. ([url="http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-002.html"]http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-002.html[/url]) Ikke den biologiske faren? Så.. om jeg og dama mi bor sammen, men ikke er gift, og får en unge... Er jeg ikke da faren? Endret 19. november 2009 av Beges Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Jo, du er faren. Men hvis dere er gift og hun får barn med en annen regnes du også som faren.. Og hvis hun blir gravid, dere slår opp og hun gifter seg med en annen før fødselen er han faren.. Og dette kaller de "likestilling" Dette henger igjen fra "gamle dager" da det var kvinnens oppgave å passe barn og menns oppgave å forsørge. At mange menn nå ønsker å ta sin del av ansvaret, er ikke lovverket oppdatert til.. Og dette illustrerer hvorfor det faktisk er behov for en seriøs "mannsdag", ved samlivsbrudd er mannens rettigheter begrenset til å betale og holde kjeft, hvertfall hvis man ikke er gift.. Endret 19. november 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei, alle sneversynte, grinete og sytete norske menn, jeg har en newsflash! Kvinnedagen handler ikke lenger bare om hva som skjer innenfor våre egne landegrenser, fokuset blir stadig mer rettet utover. Dere bør også prøve det. Kvinner blir fortsatt straffet for menns handlinger. Kvinner får fortsatt dårligere betalt enn menn i svært mange jobber. Kvinner får ikke snakke fritt i mange forsamlinger og samfunn - en kvinne skal ikke høres eller sees. Kvinner blir generelt mindre verdsatt enn menn i mange samfunn. Få ræva opp av TV-stolen nå, og se litt lengre enn til egen nesetipp. Det virker som at for veldig mange handler kvinne- og mannedagen om å ha en dag der den ene skal varte opp den andre. På kvinnedagen skal mannen være husmor, og vice versa nå på mannedagen. Det er feil. Tanken er, slik jeg oppfatter det, å ha en dag der en blir oppfordret til å fokusere på likestillingsproblemer og andre relaterte samfunnsproblemer rundt om i verden. Sånn sett synes jeg det blir bare ødeleggende og fordummende å ha en kvinnedag og en mannedag. De burde heller slås sammen til et par likestillingsdager der en setter fokus på likestillingsproblemer, rasisme, samfunnsproblemer og liknende. Det er ikke tvil om at det sånn sett trengs en motpol til kvinnedagen for, som det står i wikipedia-artikkelen, å fokusere på menns og gutters helseproblemer rundt om i verden feks, og for å fokusere på å forsterke positive mannsroller. Men denne evige sytingen blant norske menn om at kvinnedagen er diskriminerende, er bare et bevis på dumskap og uvitenhet. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Sånn sett synes jeg det blir bare ødeleggende og fordummende å ha en kvinnedag og en mannedag. De burde heller slås sammen til et par likestillingsdager der en setter fokus på likestillingsproblemer, rasisme, samfunnsproblemer og liknende. Det er ikke tvil om at det sånn sett trengs en motpol til kvinnedagen for, som det står i wikipedia-artikkelen, å fokusere på menns og gutters helseproblemer rundt om i verden feks, og for å fokusere på å forsterke positive mannsroller. Men denne evige sytingen blant norske menn om at kvinnedagen er diskriminerende, er bare et bevis på dumskap og uvitenhet. +1 Det hadde vært mye bedre med likestillingsdager enn kjønnsdager. Men i mangel av noe slikt bidrar kjønnsdagene til å rette oppmerksomhet både mot områder der likestillingen har kommet til kort - og områder hvor kjønnene selv kan arbeide for universelle forbedringer? Eller? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Gratulerer, MENN. Altså, ikke gutter. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Det hadde vært mye bedre med likestillingsdager enn kjønnsdager. Men i mangel av noe slikt bidrar kjønnsdagene til å rette oppmerksomhet både mot områder der likestillingen har kommet til kort - og områder hvor kjønnene selv kan arbeide for universelle forbedringer?Eller? Absolutt. Men jeg er nå litt skeptisk til denne evige kjønnsdelingen. Mennesker blir voldtatt og mishandlet, fysisk og psykisk - uavhengig av kjønn. Mennesker blir forskjellsbehandlet i samfunnet - uavhengig av kjønn. Mennesker blir uten tvil diskriminert på bakgrunn av kjønn - men det skjer begge kjønn. Morsdag og Farsdag har vi, så fokuset på "kjønnsdagen" må være på likestilling, forskjellsbehandling og diskriminering. Men, for all del, det kan godt hende vi er så avstumpa ennå at vi ikke ville greid å slå disse to dagene sammen på et fornuftig vis. Kanskje like greit at det er sånn da. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Uansett - Det virker ikke som om mannsdagen fikk noe oppmerksomhet i går. Jeg ønsker den velkommen igjen neste år, og håper den faktisk greier å føre noe med seg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå